نیازمند تغییر انگاره حمل‌و‌نقل در دولت هستیم

نیازمند تغییر انگاره حمل‌و‌نقل در دولت هستیم

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در انگاره حمل‌ونقل مشکل داریم، گفت:‌نیازمند یک پوست اندازی و تغییر پارادایم و انگاره حمل و نقل در دولت هستیم و بدون این کار امکان داشتن حمل ونقل ایمن سریع و مطمئن امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت فعالان بخش حمل و نقل ریلی به مناسبت هفته حمل و نقل، اظهار کرد:‌ در دولت نیازمند یک پوست اندازی و تغییر پارادایم و انگاره حمل و نقل کشور هستیم بدون این کار امکان داشتن حمل ونقل ایمن سریع و مطمئین امکان پذیر نیست.

وی با باین این‌که تمام راه‌های تهران بین 30 تا 100 بیش از ظرفیت زیر بار ترافیکی قرار دارند، افزود: سطح خروجی تمام جاده‌ای تهران مازاد بر ظرفیت است، حتی در دوردست‌ها نیز اینچنین است.

وی با بیان این‌که به‌زودی با توجه به نرخ رشد وسیله نقلیه نشان می‌دهد که این رشد قابل کنترل نیست،‌ ادامه داد: کنترل وسایل نقلیه شخصی پاسخگو نیست، اما آن چیزی که پاسخگوست توسعه حمل و نقل ریلی عمومی است. تا زمانی که بخش عمده ای از بار و مسافر را از جاده حمع نکنیم و به ریل نبریم هر چقدر در جاده سرمایه‌گذاری کنیم نرخ رشد اتومبیل بیشتر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین چیزی که در ذهن یک تاجر برای حمل بار باید ریل باشد، گفتن این مسئله ساده است اما عمل کردن به این موضوع زنجیره امکانات وسیعی می‌خواهد.

آخوندی یادآور شد: زمان دانشجویی در انگلیس بهترین گزینه برای تردد ریل بود، این اتفاقی است که باید در ایران انجام شود و باید خیلی کارها در این رابطه انجام دهیم. تغییر قیمت کفایت نمی‌کند و باید ببینیم چگونه حمل و نقل ریلی می‌تواند به وسیله ترجیحی خانوار ایران ی تبدیل شود.

وی با بیان این‌که اولین لازمه این است که انگاره خود را از حمل و نقل تغییر دهیم، گفت: اولین مشکلی که داریم این است که هنوز از دبد یک شهروند، تاجر، صنعتگر به حمل و نقل ریلی نگاه نمی‌کنیم، حمل و نقل ریلی باید مسافر را در کوتاه ترین زمان ممکن از مبدا به مقصد برساند. برای این کار باید همه چیز تغییر کند و به گونه‌ای طراحی کنیم که کارآمدی راه‌آهن افزایش یابد.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که انگار ذهنی تغییر کند، باید ببنیم که کجای کار اشکال دارد و از بخش خصوصی در این زمینه کمک می‌خواهم. مدت‌هاست بحث ساخت قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان مطرح شده است، مبدا این قطار شهرک آفتاب در بهشت زهرا، ایستگاه قم در  30 کیلومتری و ایستگاه مقصد (اصفهان) اول جاده شاهین شهر است. می‌خواهیم از شهرک آفتاب تا شاهین شهر را یک ساعته طی کنیم و فاصله از منزل تا ایستگاه راه آهن شهرک آفتاب را 1.5 ساعته طی کنیم. مشخص است که نگاه مهندسی در این پروژه وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تصور می‌کنیم غیر ممکن است بدون حمل و نقل ریلی مدرن یک زندگی شهری توسعه یافته داشته باشیم. باید به سمت حمل و نقل ریلی حرکت کنیم و برای آن‌که شهر قابلیت زندگی داشته باشد چاره‌ای نداریم جز این‌که ریل وسیله اول حمل بار و مسافر شود.

آخوندی با بیان این‌که ایستگاه راه‌آهن فقط محل پیاده و سوار کردن مسافران نیست، تصریح کرد:‌ همه ایستگاه راه‌آهن دور از شهر قرار گرفته و این چه سیستم حمل ونقل و چه نگاه به حمل و نقل ریلی است. تصورم از ریل بازآرایی شهری است و اگر به دنبال توسعه ایران هستیم و می‌خواهیم مردم در رفاه زندگی کنند باید ریل بستر اصلی جابجایی بار و مسافر شود.

به گفته وی، همه شبکه‌های ریلی باید به شکبه ریلی کشورهای منطقه از جمله ترکیه، افغانستان، عراق و... متصل شود.

وی با بیان این‌که لازمه افزایش قدرت اقتصادی این است که حمل و نقل ایمن در کشور داشته باشیم، افزود: می‌خواهم از فرصت ادغام استفاده کنم و شهرسازان ایران را با ریل آشتی دهم، تصورم این است آنچه که در ایران باید روی دهد این است که باید ساختار حمل و نقل در ایران تغییر کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه