بازگشت دلالان به بازار سکه، طلا و ارز


بازگشت دلالان به بازار سکه، طلا و ارز

خبرگزاری تسنیم: روزنامه آرمان در یادداشتی از بازگشت دلالان به بازار سکه، طلا و ارز خبر داد.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته که دولت یازدهم بر سر کار آمده است، بازار ارز و به تبع آن بازار طلا و سکه از ثبات کم سابقه‌ای برخوردار بوده و همین ثبات و آرامش موجب خروج بسیاری از دلالان از این بازارها شده است. اما نوسانات اخیر بازار ارز مخصوصا بعد از تمدید توافقنامه ژنو، همانند سال‌های گذشته، دوباره شرایط را برای دلالی و سفته‌بازی دلالان مهیا کرده است. دلالان افرادی‌اند که صرفا بر پایه نوسان قیمت‌ها اقدام به خرید و فروش شفاهی دلار و سایر ارزها کرده و به اصطلاح خودشان نوسان گیری می‌کنند.

اکثر این افراد با سرمایه‌های هنگفتی که در اختیار دارند، نفوذ بسیاری بر این بازارها دارند، تا حدی که قادرند با جوسازی و خرید و فروش‌های صوری، میزان عرضه و تقاضای بازار را تغییر دهند و نوسانات کاذب در بازار ارز به وجود بیاورند.

دلالان روزانه با خرید و فروش مقادیر هنگفتی طلا، سکه و ارز، پول‌های بسیاری در این بازار رد و بدل می‌کنند و بعضا به سودهای بسیاری می‌رسند. کسب سودهای بادآورده بدون پرداخت مالیات، دلالی را به شغلی بی‌دردسر و سودآور تبدیل کرده است که هیچ فایده‌ای برای بازاری که در آن هستند نداشته و در نهایت تاثیر مخربی بر اقتصاد کشور دارند. نوسانات پی در پی بازار ارز در دولت دهم که بخشی از آن مربوط به تحریم‌های غرب علیه ایران و بخشی دیگر مربوط به ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت پیشین بود، زمینه سودجویی دلالان را به وجود آورده بود. بطوری‌که بسیاری از آنها در آن دوره به ثروت‌های عظیمی در این بازار دست یافتند.

در حالی که بسیاری از تولیدکننده‌ها از کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه تولید، رنج می‌بردند و ناچار به تعطیلی بودند، دلالان بازارهای طلا و ارز، با سرمایه‌های هنگفتی مشغول به دلالی هستند.

متاسفانه این پول‌ها فقط از جیب یک دلال به جیب دلال دیگر می‌رود و هیچ کارکرد مثبتی برای اقتصاد ما ندارد. اگر این پول‌ها وارد چرخه تولید شود، قطعا شاهد رونق تولید و در نتیجه رونق کسب و کار خواهیم بود و اقتصاد کشور از رکود حاضر خارج خواهد شد.

خروج دلالان از بازار طلا و ارز نه تنها موجب آرامش و ثبات این بازار می‌شود بلکه ورود این سرمایه‌ها به بخش تولید، جان تازه‌ای به تولیدات داخلی می‌بخشد و چرخ‌های تولیدی کشور را به حرکت درخواهد آورد.

اساس کار دلالان بازار ارز، طلا و سکه بر مبنای بی‌ثباتی و بی نظمی این بازارهاست. با توجه به اینکه اکثر دلالان این بازار افرادی حرفه‌ای هستند و بر بازار ارز تسلط دارند، هرچه که افت و خیز قیمت‌ها بیشتر باشد، سفته بازی و دلالی و به تبع آن درآمد آنها نیز بیشتر می‌شود.

امیدواریم دولت و بانک مرکزی با تدبیر و برنامه ریزی صحیح بتواند دوباره آرامش و ثبات نسبی را به بازار ارز بازگرداند و عرصه را برای سفته‌بازی و دلالی سودجویان تنگ تر کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon