شیوه‌های آبیاری نوین در قونیه ترکیه در آذربایجان غربی استفاده می‌شود

شیوه‌های آبیاری نوین در قونیه ترکیه در آذربایجان غربی استفاده می‌شود

خبرگزاری تسنیم: استاندار آذربایجان غربی گفت: به سبب تشابه آب و هوایی و اقلیمی قونیه ترکیه با شمال غرب ایران از شیوه های نوین آبیاری ترکها در آذربایجان غربی استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت امروز در همایشی که به مناسبت هفته پژوهش و سومین سالگرد تأسیس پردیس دانشگاه ارومیه در سالن پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: با مشارکت مردم،استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و همکاری تنکاتنگ متخصصین و مردم و مدیریت جهادی و تلاش مضاعف مدیران دستگاه های اجرایی شاهد رشد و توسعه استان و همچنین احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وی با اشاره به مطالعات گسترده و وسیع کارشناسان و متخصصان برای احیاء دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه باید احیا شود و این برنامه استراتژیک دولت یازدهم و مورد تاکید ویژه ریاست محترم جمهور است البته در کنار اجرای برنامه های نجات بخش دریاچه ارومیه باید از فرصت بوجود آمده برای توجه به مسائل علمی در زمینه های گوناگون بویژه توسعه آبباری نوین نهایت استفاده را بکنیم.

سعادت با اشاره به سفر معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی به کشور ترکیه و حضور در شهر قونیه برای بازدید از شیوه های نوین کشاورزی در این منطقه تصریح کرد: استان قونیه به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی بسیار شبیه استان آذربایجان غربی است ولی با وجود این شباهت، استان ما در میزان تولید محصولات کشاورزی در هر هکتار و استفاده از شیوه های نوین آبیاری فاصله زیادی با قونیه دارد.

وی افزود: ما تمام تجهیزات و شرایط مناسب برای اجرا و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در استان را داریم ولی نیاز به همت و تلاش مضاعف مدیران و مسئولان و همچنین مشارکت مردم در استفاده از آبیاری مدرن در مزارع خود برای بهبود و افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت داریم.

سعادت با اشاره به پاسخگو نبودن کشاورزی سنتی در قبال اشتغال و معیشت مردم، گفت: باید در مدت سه سال اجرای برنامه های تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه، نسبت به تغییر الگوی کشت، اجرای طرحهای مکانیزاسیون کشاورزی و آبیاری نوین در اراضی زراعی تحت پوشش طرح اقدام شود.

وی با تاکید بر سابقه علمی و پژوهشی طولانی دانشگاه ارومیه و نقش آن در احیای دریاچه ارومیه افزود: نقش دانشگاه ارومیه در احیای دریاچه ارومیه بسیار پررنگ است و این دانشگاه باید با مطالعات و پژوهش های تخصصی، ستاد احیای دریاچه ارومیه را در انجام وظایف خود کمک نماید.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر استفاده از طرحهای نوین کشاورزی در زمین های زراعی دانشگاه گفت: در بازدید های صورت گرفته از این زمین ها، مقرر گردید تا ضمن مکانیزه نمودن نحوه آبیاری این زمین ها طرح های اجرایی آبیاری در این دانشگاه بعنوان پایلوتی برای سایر طرحهای کشاورزی نوین استان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon