۱۰۷ هزار هکتار از مراتع اردبیل ممیزی می‌شود

107 هزار هکتار از مراتع اردبیل ممیزی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ‌اردبیل گفت: امسال ۱۰۷ هزار هکتار از مراتع باقیمانده استان اردبیل ‌ممیزی شده و محدوده آن‌ها مشخص می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، اسداله محسن زاده پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار داشت: تاکنون بیش از 859 هزار هکتار از مراتع استان اردبیل ممیزی شده و محدوده بهره‌برداران و دامداران مناطق مختلف مشخص شده است.

وی از اتمام عملیات ممیزی مراتع استان تا پایان امسال خبر داد و گفت: به منظور حفاظت بهینه و در راستای ساماندهی دامداران و بهره‌برداران مراتع استان این امر انجام می‌شود تا بسیاری از مشکلات و موانعی که در این راستا برای بهره‌برداران و نیز منابع طبیعی به وجود می‌آمد برطرف شود.

محسن‌زاده افزود: از آنجا که یکی از عوامل مهم تخریب مراتع استان چرای بی‌رویه و وجود دام مازاد بوده و تنها راهکار کنترل و کاهش دام مازادو مدیریت بهینه مراتع، اجرای کامل طرح ممیزی مراتع است این اداره کل درصدد آن بوده که با اتمام عملیات ممیزی مراتع نسبت به ساماندهی بهره‌برداران مراتع اقدام کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: امسال براساس پیگیری‌های به‌عمل آمده 107 هزار هکتار از مراتع باقیمانده استان مورد ممیزی قرار گرفته و این محدوده‌ها تعیین و مشخص می‌شود تا عملیات ممیزی در استان اردبیل به اتمام رسیده و محدوده اراضی و مراتع بهره‌برداران و دامداران و منابع طبیعی و اراضی ملی مشخص شود.

وی از دامداران و مرتعداران استان خواست با رعایت مفاد پروانه های صادرشده در بهره برداری و حفاظت از مراتع به توصیه‌های کارشناسان ترویجی این اداره کل عمل کرده و از ورود دام مازاد به مراتع خودداری کنند تا شاهد از بین روفتن مراتع ومنابع طبیعی در سطح استان نباشیم.

محسن‌زاده حفاظت از اراضی ملی و طبیعی را وظیفه همگانی دانست و تصریح کرد: بیشترین نقش را در این زمینه مردم و به ویژه دامداران دارند که می‌توانند با توجه به توصیه‌های کارشناسان ترویجی و بهره‌برداری اصولی و مناسب از مراتع در حفاظت از منابع طبیعی نقشی بسزا داشته و ما را در انجام بهتر امور و وظایف خود یاری کنند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon