۹۰ درصد حمل و نقل کشور به صورت جاده‌ای انجام می‌شود

90 درصد حمل و نقل کشور به صورت جاده‌ای انجام می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: ۹۰ درصد حمل و نقل مسافر و کالای کشور به‌صورت جاده‌ای انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، علی‌بخش رستمی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان گلستان در هفته حمل و نقل و راهداری، اظهار داشت: از مهم‌ترین تبعات حجم بالای حمل‌و‌نقل جاده‌ای حوادث و تلفات جاده‌ای است.

وی افزود: در بخش‌های مختلف ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای بیشترین نقش حمل‌و‌نقل را بخش جاده‌ای برعهده دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان تصریح کرد: خط‌آهن اینچه برون یک ظرفیت ارزشمند است که با بیش از 80 کیلومتر ریل، جنوب و شمال کشور را به هم وصل کرد و توسعه بیشتر بخش ریلی می‌تواند در توسعه بیشتر حمل و نقل کمک‌های شایانی کند.

رستمی به جاده‌های استان گلستان اشاره کرد و گفت: در استان گلستان حدود 5 هزار کیلومتر جاده داریم که برای نگهداری و حفظ آن سالانه به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این میزان به ما تخصیص داده نمی‌شود اما باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا این سرمایه حفظ شود تا هم حمل و نقل ایمن باشد.

وی افزود: در حوادث و تلفات جاده‌ای سهم حمل و نقل عمومی کمتر از 9 درصد است و اگر این رویکرد را نهادینه کنیم که به سمت حمل و نقل عمومی برویم میزان حوادث و تلفات جاده‌ای کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

رستمی تصریح کرد: در 4 سال اخیر به صورت متوسط سالانه شاهد کاهش 3.7 درصدی تلفات جاده‌ای بودیم و در 7 ماه اخیر نیز نسبت به سال قبل 7.5 درصد کاهش را شاهد هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان تاکید کرد: امکانات موجود در جاده‌های ما متناسب با افزایش خودرو ها نیست و هم‌اکنون بیش از 17 میلیون خودرو در سطح جاده‌های کشور تردد می‌کنند اما میزان تلفات جاده‌ای از 35 هزار نفر در 6 سال قبل به 19 هزار نفر در سال 92رسیده و نقش وسایل عمومی با توجه به اینکه نمی‌توانیم متناسب با تردد امکانات جاده‌ای را افزایش دهیم، قابل توجه و مهم می‌شود.

رستمی افزود: در 7 ماه نخست امسال در دو بخش کاهش میزان تلفات جاده‌ای و کاهش تلفات جاده‌های روستایی رتبه نخست کشوری را کسب کرده‌ایم و بر اساس آمار، در 7 ماه نخست سال 93 تصادفات منجر به فوت 21 درصد، تصادفات جرحی 16 درصد، تصادفات منجر به خسارت 27 درصد و آمار فوت شده های ناشی از تصادفات جاده ای 19 درصد کاهش داشته است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان بیشترین میزان تلفات را از موتورسواران و عابران پیاده دانست و گفت: تعداد فوت شده‌های موتورسوار در 5 ماه نخست سال 93 نزدیک به 38 درصد و عابران پیاده 4 درصد بوده که در مجموع 27 درصد تلفات را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: نزدیک به 50 درصد تلفات در سر صحنه و 50 درصد باقیمانده در انتقال به بیمارستان اتفاق می‌افتد و در همین راستا نقاط حادثه‌خیز استان شناسایی و ایمن سازی شد و با توجه به کمبود اعتبارات نقش خود را تنها در ایمن‌سازی نمی‌دانیم.

به گفته رستمی، وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ای تقاضای طرح  آزادراه نوکنده به آشخانه را در کمیسیون 215 کرده است که به معنای پایدار و شناسنامه‌دار شدن این پروژه است و اجرای آزادراه‌ها را می توان به بخش خصوصی واگذار کرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon