پروژه تولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی در اردبیل آغاز شد

پروژه تولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی در اردبیل آغاز شد

خبرگزاری تسنیم: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: نخستین پروژه تولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی در در استان اردبیل در شهرستان خلخال و مشگین شهر آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، بهلول تکلوی ظهر امروز در نشست با متولیان حوزه دام و طیور در خلخال اظهار داشت: هدف اصلی از اجرای این پروژه افزیش بهره‌وری با هدف اقتصادی کردن پرورش گوشفند در سامانه پرورش غیرمرتعی است.

وی تصریح کرد: از طریق افزایش چندقلوزایی، بهبود صفات مادری به ویژه افزایش تولید شیر مورد نیاز بره‌ها و سرعت رشد و ضریب تبدیل مناسب تولید مثل در طول سال برای تحقق 3 بار زایش در 2 سال و بهبود کیفیت لاشه از طریق کاهش چربی و بهبود بازدهی وزن لاشه به وزن زنده از جمله اهداف اجرای این طرح است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ‌این پروژه در واحدهای دامپروری بدون تکیه به مراتع اجرا شده و از امیخته‌گری‌های بدون هدف و برنامه نیز جلوگیری می‌شود.

تکلوی بیان کرد: در اجرای این پروژه سعی می‌شود از گوسفند نژاد مغانی به عنوان گوسفند بومی پایه مادری استفاده شده و از اسپرم گوسفندان نژادهای پربازده و سنگین خارجی از جمله رومانف و پاکستانی به عنوان پایه پدری استفاده شود.

وی افزود:‌ اجرای این پروژه به صورت 5 ساله انجام می‌شود و نسل گوسفند به وجود آمده برای اجرای این پروژه در سال پنجم و ششم پس از تایید ظرفیت‌های تولیدی و ژنتیکی و افزایش موثر جمعیت مربوطه قابل توزیع است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد:‌ امیدواریم با اجرای این پروژه شاهد افزایش تولید گوشت قرمز گوسفندی در استان باشیک که به مراتب در سایر شهرستان‌های استان اردبیل نیز این طرح اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon