سنگ نگاره‌های سراوان ‌در فهرست آثار جهانی ثبت شود

سنگ نگاره‌های سراوان ‌در فهرست آثار جهانی ثبت شود

خبرگزاری تسنیم: فرماندار سراوان گفت: سنگ‌نگاره‌های نگاره شده بر دل قاب‌های سنگی کوه سیاهان سراوان مایه افتخار مردمان این سامان بر هویت گذشته‌شان است که باید در فهرست آثار جهانی ثبت شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سراوان, درویش نارویی در بازدید از دره نگاران و آثار تاریخی مناظر و جاذبه های طبیعی دهستان ناهوک بخش جالق این شهرستان از دره نگاران به عنوان برگ زرین تاریخ و هویت 10 هزار ساله میهن اسلامی یاد کرد و اظهار داشت: در این دره تمدن شکوهمندی خودنمایی می کند که حتی می توان گفت تمدن رومیان مدعی مدنیت در مقابل این تمدن عظیم و میراث گرانبهای بشری ناچیز به حساب  می آید.

وی افزود: سنگ نگاره های نگاره شده بردل قاب های سنگی کوه سیاهان مایه احساس افتخار و سربلندی مردمان این سامان است که بر هویت گذشته خود فخر بورزند و با توجه به سابقه مدنیت خود هم چنان داشته های فرهنگی خود را حفظ و تداوم بخشند.

کارشناس میراث فرهنگی سراوان نیز در این بازدید گفت: در 45 نقطه این شهرستان سنگ نگاره شناسایی شده است که با قدمت 10 هزار ساله خود همچنان شکوه تمدن باستانی در این منطقه رو حفظ کرده اند.

محمد صدیق دهواری بیان کرد: بیشترین حجم سنگ نگاره های شناسایی شده در ارتفاعات سیاهان به طول 170 کیلومتر از گشت تا کوهک است.

وی افزود: همچنین در بخش بم پشت و جالق نیز سنگ نگاره هایی شناسایی شده اند, حک این سنگ نگاره ها برای انسان های عصر شکار مقدس بوده و با حک این تصاویر مفاهیمی را منتقل کرده اند.

کارشناس میراث فرهنگی سراوان عنوان کرد: سنگ نگاره های گشت سیاهان, بم پشت و جالق در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند و این سازمان تلاش می کند این آثار را در فهرست آثار جهانی ثبت کند.

‌انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon