آینده نگرش غرب و آمریکا به سوریه

آینده نگرش غرب و آمریکا به سوریه

خبرگزاری تسنیم: گذر زمان و مسجل شدن عدم سرنگونی دولت سوریه از یک سو و عقب نشینی نکردن کشورهای معاند با دولت سوریه نشان می دهد که دولت های بیگانه کاهش قدرت این کشور را در منطقه مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از اواخر سال 1389 ه.ش و با آغاز درگیری ها در تونس، تحولات مهمی در خاورمیانه و آفریقا شروع شد. در همین ارتباط، سوریه نیز در سال 1390 ه.ش با اعتراض و مخالفت هایی از سوی اهل تسنن رو به رو شد. اگرچه نمی توان تحولات سوریه را به کلی سامان داده شده توسط غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و نقش خواسته های مردم را در آن نادیده گرفت، اما؛ برای درک درست تحولات سوریه باید به رد پای ایالات متحده و متحدان غربی اش نیز توجه کرد.

گفتنی است؛ علویانی که در سوریه قدرت را در دست دارند، همواره با مخالفت هایی از سوی اهل تسنن رو به رو بوده اند، اما هیچ گاه این اعتراضات تبدیل به یک جنگ داخلی نشده و اعتراضات اهل تسنن علیه دولت شیعی-علوی سوریه همواره در سطوح قابل حل مطرح شده است. تحولات اخیر سوریه که حدود 4 سال است، ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... این کشور را درگیر و چه بسا فلج کرده است، تنها از اعتراضات منطقی و معمول اهل سنت نشأت نگرفته؛ بلکه این اعتراضات بستر را برای سوء استفاده آمریکا که همواره مترصد فرصت بوده، فراهم کرده است.

قابل توجه است که طی چهار سال گذشته، آمریکا و غرب از هر تلاشی برای حمایت از مخالفان دولت اسد فروگذار نکردند، آنها با حمایت مالی، معنوی و تسلیحاتی از مخالفان بر اختلافات داخلی در سوریه دامن زدند و چه بسا با فعال کردن گروه های تروریستی در این کشور مشکلات سوریه را به کلاف سردرگمی تبدیل کردند. همچنین گرفتن کرسی سوریه در برخی سازمان های منطقه ای و اعطای آن به مخالفان را می توان در چارچوب تلاش کشورهای معاند دولت سوریه برای کاهش قدرت این کشور در منطقه تجزیه و تحلیل کرد.

همان‌گونه که گفته شد، آمریکا و کشورهای غربی از تمامی ظرفیت ها برای تضعیف دولت سوریه و در نهایت ساقط کردن این دولت استفاده کردند. مهم‌ترین گزینه پیش روی دولت های غربی استفاده از اعتراضات اهل تسنن سوری علیه دولت شیعی اسد بوده است. در تجزیه و تحلیل تحولات سوریه نباید این واقعیت را از یاد برد که دولت های روی کار آمده در سوریه یک اشتباه استراتژیک در برخورد با مسائل داخلی مرتکب شده اند. اشتباه مورد بحث این است که خیلی پیشتر از این ها و قبل از آنکه موضوع مخالفت اهل تسنن با دولت شیعی دستاویزی برای بیگانگان شود، این موضوع باید از مجاری داخلی سوریه حل و فصل می شد. در این راستا، ایالات متحده به خوبی از فرصت به دست آمده استفاده نمود و اعتراضات منطقی و مردمی سوریه را تبدیل به یک جنگ داخلی کرد.

از ابتدای بروز درگیری ها در سوریه با توجه به حمایت مردمی از دولت اسد، عده زیادی از کارشناسان پیش بینی کردند که دولت سوریه می تواند از عهده حل این مشکل برآید و اکنون نیز گذر زمان مشخص کرده است که ایالات متحده و متحدان غربی اش با شرایط سختی در سوریه رو به رو هستند و به سهولت نمی توانند دولت این کشور را ساقط کنند. گفتنی است؛ یکی از دلایل مهم پایداری دولت سوریه، دولت مذهبی این کشور است که پشتوانه مردمی نیز دارد.

آنچه قابل توجه است، اینکه؛ گذر زمان و ساقط نشدن دولت سوریه از یک سو و عقب نشینی نکردن کشورهای معاند با دولت سوریه از سوی دیگر نشان می دهد که بیگانگان تنها به دنبال سقوط دولت سوریه نیستند. گویا؛ در شرایطی که تحقق نیافتن سناریوی سقوط بشار اسد مسجل شده است، دولت های بیگانه کاهش قدرت این کشور را در منطقه مورد توجه قرار داده اند. به این ترتیب پیش بینی می شود، آمریکا و متحدانش به سادگی حمایت خود را از تروریست ها در سوریه کاهش نخواهند داد.

به نظر می رسد، ظهور دولت های قدرتمند شیعی مانند جمهوری اسلامی ایران، سوریه و لبنان در خاورمیانه با استراتژی های بلندمدت آمریکا در این منطقه همخوانی ندارند، به همین دلیل جلوگیری از قدرت گرفتن بیش از پیش این کشورها در دستور کار آمریکا و متحدانش قرار گرفته است. از سویی دیگر می توان اینگونه تحلیل کرد که دولت ایالات متحده به خوبی درحال انجام وظیفه در برابر رژیم صهیونیستی است.

در شرایطی که دولت های شیعی به پشتوانه حمایت مردمی در خاورمیانه در حال قدرت گرفتن هستند، مقامات رژیم صهیونیستی بارها نگرانی خود را از این موضوع به گوش آمریکایی ها رسانده اند و این مسائل باعث شده است واشنگتن در راستای کاهش قدرت دولت های شیعی و افزایش قدرت رژیم صهیونیستی در منطقه گام بردارد. موضوع دیگر اینکه، ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و متحدان غربی این دو به درستی فهمیده اند که سناریو نظامی و یا تغییر دولت در کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران و سوریه بر خلاف مصر، تونس، لیبی و... عملیاتی نیست.

به عبارت بهتر، کشورهای مورد بحث به دلیل پشتوانه مردمی و مشروعیت بالایی که نزد مردم خودشان دارند، قابل ضربه زدن از طریق نظامی و یا تغییر دولت نیستند، به همین دلیل ایالات متحده گزینه هایی مانند جنگ فرسایشی در سوریه و جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را به اجرا گذاشته است. در پایان باید یادآور شد، پیش بینی نمی شود در آینده ای نزدیک کشورهای معاند با دولت های شیعی خاورمیانه از این منطقه خارج شوند و یا سناریو پردازی شان در مورد کشورهای خاورمیانه متوقف شود، به همین دلیل هوشیاری بیش از پیش دولت های خاورمیانه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و سوریه در مواجهه با مشکلات امری ضروری است.

محمودرضا امینی مدیرعامل خبرگزاری موج  است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت