یدیعوت آحارانوت: نقطه اتصال قاهره-تل‌آویو، از سرویس اطلاعاتی مصر کنار گذاشته شد

یدیعوت آحارانوت: نقطه اتصال قاهره-تل‌آویو، از سرویس اطلاعاتی مصر کنار گذاشته شد

خبرگزاری تسنیم: روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در واکنش به تغییر «محمد فرید التهامی» رئیس سرویس اطلاعاتی مصر نوشت: نقطه اتصال قاهره و تل آویو از پست خود کنار گذاشته شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یدیعوت آحارانوت در واکنش به تغییر محمد فرید التهامی رئیس سرویس اطلاعاتی مصر نوشت: نقطه اتصال مصر و اسرائیل این سمت را ترک کرد.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «آشتی قطر و مصر و کنار رفتن دشمن حماس در قاهره» افزود: التهامی در حالی ریاست سرویس اطلاعاتی مصر را ترک کرد که قطر و مصر از گشایش صفحه جدید در روابط خود خبر داده اند، از همین رو باید پرسید آیا این تغییر بخشی از معامله ای است که مصر و قطر با عربستان سعودی انجام داده اند؟

به نوشته یدیعوت آحارانوت «معاف کردن التهامی از این پست همزمان با دیدار عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با فرستاده قطر و رئیس دیوان پادشاهی عربستان صورت گرفت که این نیز به نوبه خود بسیار سوال برانگیز است».

این روزنامه افزود: پس از آنکه روابط  قاهره و دوحه در پی سقوط اخوان المسلمین مصر در ژوئیه رو به تیرگی گذاشت، دو طرف اکنون با پیشنهاد ابتکاری عربستان مبنی بر گشودن صفحه جدید روابط، موافقت کردند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه یادآور شد، التهامی در زمان عدلی منصور به ریاست سرویس اطلاعاتی مصر رسید و در طول یک سال و نیم که عهده دار این مسئولیت بود، گزارش هایی در مورد مخالفت او با تعامل با اخوانی ها و نیز جنبش حماس که تحت حمایت قطر هستند، منتشر شد.

یدیعوت آحارانوت با اشاره به اینکه خبر تغییر التهامی نخست در روزنامه قطری «العربی الجدید» منتشر شد نه رسانه های مصر، نوشت: التهامی پیش از این رئیس نهاد نظارت اداری مصر بود که به عنوان اداره ای مستقل برای مبارزه با فساد تاسیس شد اما پس از انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه وی دلایل مربوط به فساد حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصرو دو پسرش به اضافه تعدادی از مسئولان مصری را پنهان کرده است، محمد مرسی او را از این پست کنار گذاشت.

این روزنامه نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان ماه گذشته مصر را به حمایت از پیشنهاد مربوط به پایان هشت ماه تنش دیپلماتیک عربستان، امارات متحده عربی و بحرین با قطر فراخواند و مصر نیز مانند سه کشور مزبور در آغاز سال جاری میلادی سفیر خود را از دوحه فراخواند، اما پس از آشتی این سه با قطر و اعلام بازگرداندن سفرای خود به دوحه، قاهره از اقدام مشابه خودداری کرده و تا کنون سفیر خود را به دوحه بازنگردانده است.

پایگاه خبری والا اسرائیل نیز در مطلبی با عنوان «السیسی رئیس جمهور مصر رئیس سرویس اطلاعاتی را برکنار کرد» نوشت: این اقدام در پی از سرگیری روابط قاهره و دوحه صورت گرفت.

این منبع اسرائیلی افزود: التهامی دومین رئیس سرویس اطلاعاتی است که السیسی از زمان ریاست جمهوری خود در تابستان 2013 او را برکنار می کند، زیرا پیش از التهامی محمد الشحاته که در ارتباط با گلعاد شالیط بین تل آویو و جنبش حماس میانجیگری کرد، کنار گذاشته بود.

والا نوشت: التهامی یکی از شاهین های نظام السیسی بود و با توجه به برکناری او همزمان با اعلام از سرگیری روابط مصر و قطر چه بسا این موضوع با آشتی بین دو کشور در ارتباط باشد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان