فیلم/ کشوری که تا ۲۰۴۰ برق هسته‌ای نداشته باشد فرومی‌پاشد

فیلم/ کشوری که تا 2040 برق هسته‌ای نداشته باشد فرومی‌پاشد

خبرگزاری تسنیم: دانشمندان هسته‌ای بر این نکته تأکید کرده‌اند که منابع اورانیوم تا ۵میلیون سال آینده انرژی مورد نیاز بشر را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ انرژی هسته‌ای کاربردهای متنوعی دارد. براساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده منابع اورانیوم تا 5میلیون سال آینده انرژی مورد نیاز بشر را تأمین می‌کند.

انرژی هسته‌ای در 6 آگوست 1945 با پرتاب یک بمب اتمی توسط آمریکا بر فراز هیروشما به دنیا معرفی شد اما انرژی هسته‌ای کاربردهای دیگری هم دارد، به‌پیشنهاد اتحادیه جهانی هسته‌ای در سال 2015 به‌طور میانگین در هر 5 روز یک نیروگاه هسته‌ای در جهان شروع به کار می‌کند.

چرا دنیای آینده به‌سمت انرژی هسته‌ای پیش می‌رود؟ هزینه تولید الکتریسیته با انرژی هسته‌ای خیلی کمتر از سوخت‌های فسیلی است و از طرف دیگر نفت و گاز و ذغال‌سنگ سه منبع اصلی انرژی‌های تجدیدناپذیر در حال اتمام هستند و کشورهایی که تا سال 2040 همچنان متکی به فروش یا مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر باشند مطمئناً به‌سمت فروپاشی پیش می‌روند.

این در حالی است که منابع اورانیوم موجود می‌توانند تا 5میلیون سال آینده انرژی مورد نیاز بشر را تولید کنند، به همین خاطر آمریکا با داشتن یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان بیشترین نیروگاه هسته‌ای را دارد و فرانسه 80 درصد برق خود را از طریق نیروگاه هسته‌ای تأمین می‌کند و تولید انرژی هسته‌ای از انرژی‌های بادی و خورشیدی ارزان‌تر است و هیچ وابستگی به شرایط آب و هوایی و محیطی ندارد، البته انرژی هسته‌ای مزایای بیشمار بیشتری هم دارد.

غنی‌سازی 3.5 تا 5 درصد

تولید برق در صورت تأمین از طریق انرژی هسته‌ای سالانه 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود و تشخیص و درمان بیماری‌های دامی، بهداشت و ایمن‌سازی محصولات دام و تبدیل آبهای شور به آب شیرین و حل مشکل کم‌آبی. اما برای موارد بیشمار درمانی در پزشکی هسته‌ای نیاز به درصد بالاتری از غنی‌سازی دارد و تشخیص بیماری‌های قلبی و درمان انواع سرطان‌ها، تومورهای مغزی و سایر موارد درمانی و تنها با غنی‌سازی 20درصدی امکان‌پذیر می‌شود و اما غنی‌سازی 20درصدی کاربردهای متنوع دیگری هم دارد.

تعیین میزان عناصر سمی در مواد غذایی و کشف عناصر نایاب در معادن و تشخیص میزان آلاینده‌ها در محیط و غنی‌سازی 20درصدی در کشاورزی کیفیت و کمیت محصولات را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود حتی امکان  کشت گیاه در مناطق کویری هم فراهم شود.

برای سوخت زیردریایی‌ها به غنی‌سازی بالای 45 تا 56 درصد نیاز داریم، زیردریایی هسته‌ای بدون نیاز به سوخت مجدد می‌تواند تا چندین ماه زیر آب به حرکت خود ادامه دهد. در حال حاضر غنی‌سازی اورانیوم با سطح تجاری تنها در انحصار چند کشور است و ایران سعی دارد تا این انحصار را بشکند.

 

انتهای پیام/*

پیوست
پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon