طراحی برچسب انرژی برای کالاهای مصرف‌کننده آب

طراحی برچسب انرژی برای کالاهای مصرف‌کننده آب

خبرگزاری تسنیم: برچسب انرژی در کالاهای انرژی‌بر برای محصولاتی به کار می رود که یا از انرژی برق و یا از انرژی گاز استفاده می کنند، اکنون در ایران برچسبی مشابه برچسب انرژی در حال طراحی است تا بر روی محصولاتی نصب شود که آب مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برچسبی در بسیاری از کشورهای جهان بر روی کالاهای انرژی بر نصب می شود که به نام برچسب انرژی مشهور است. در ایران نیز این برچسب بر روی محصولات مورد استفاده در ساختمان‌ها نصب می‌شود و نشان‌دهندهٔ کیفیت محصولات از نظر مصرف انرژی است و در آن، شاخص مصرف انرژی وسیله با استفاده از حروف لاتین A تا G مشخص می‌شود که هر حرف دارای رنگی مخصوص به خود از سبز تا قرمز است.

با استفاده از این برچسب می‌توان بازدهی وسایل گوناگون را مقایسه کرد. در این برچسب افزون بر رتبهٔ مصرف انرژی، نام محصول، نام کارخانه تولیدی، مدل محصول و آرم موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دیده می‌شود.

برچسب انرژی در کالاهای انرژی‌بر برای محصولاتی به کار می رود که یا از انرژی برق و یا از انرژی گاز استفاده می کنند، اکنون در ایران برچسبی مشابه برچسب انرژی در حال طراحی است تا بر روی محصولاتی نصب شود که در مصرف آب کاربرد دارند.

برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی و تجاری با افزایش تنش های آبی در شهرهای کشور مورد توجه سازمانهای سیاست گذار قرار گرفته است. در این بین، استفاده از وسایل کاهنده مصرف نقش موثری در کنترل مصرف بی رویه آب در بخش خانگی و تجاری دارد. از اینرو، چندسالی است که در ایران شیرآلات، سر دوشی ها، سری شیرهای آب و ... با استفاده از تکنولوژی های جدید به گونه ای ساخته می شوند که نسبت به شیرآلات سنتی، موجب کاهش مصرف آب در خانه شوند.

اخیرا شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با همکاری سازمان ملی استاندارد در حال تهیه برچسبی است که مشابه برچسب انرژی، بر روی محصولات مصرفی در بخش آب مثل انواع شیرآلات نصب خواهد شد تا مصرف کننده با استفاده از اطلاعات این برچسب نسبت به خریداری اقلامی ترغیب شود که در کاهش مصرف آب موثرتر هستند.

محمد علی‌رحیمی، مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این خصوص گفت: همان گونه که برچسب انرژی بر روی کالاها زده می‌شود، به سمتی می رویم که برچسب مصرف آب نیز داشته باشیم.

حسین عطائی فر، رئیس مرکز تحقیقات و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در خصوص برچسب آب به تسنیم گفت: با سازمان ملی استاندارد در حال بررسی بر روی طراحی این برچسب هستیم و پس از انجام کارهای طراحی و اخذ استانداردها، این برچسب در آینده بر روی محصولات مصرفی در بخش آب نصب خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، تاکنون بخشی از استانداردهای مورد توجه در برچسب آب تدوین شده و بقیه نیز در مرحله بررسی و تدوین است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه