«السبسی» ۸۷ ساله اولین رئیس‌جمهور تونس بعد از سقوط دیکتاتور شد

«السبسی» 87 ساله اولین رئیس‌جمهور تونس بعد از سقوط دیکتاتور شد

خبرگزاری تسنیم: هیئت عالی مستقل انتخابات تونس نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد و بر اساس آن الباجی قائد السبسی با به دست آوردن بیشترین آرا، اولین رئیس‌جمهور تونس بعد از سرنگونی «زین العابدین بن علی» دیکتاتور فراری شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هیئت عالی مستقل انتخابات تونس نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.

همچنین نسبت مشارکت در این انتخابات 60.11 اعلام شد که تعداد کل رای‌های اخذ شده 3 میلیون و 189 هزار و 672 اعلام شد و تعداد کل رای‌های صحیح 3 میلیون و 110 هزار و 48 رای عنوان شد و تعداد آرای باطله 50 هزار و 585 رای و تعداد کل آرای سفید 28 هزار و 755 رای اعلام شد.

بر اساس اعلام این هیئت، الباجی قائد السبسی رئیس حزب سکولار ندای تونس با به دست آوردن 55.68 درصد آرا و تعداد یک میلیون و 731 هزار و 529 رای، اولین رئیس‌جمهور تونس بعد از سرنگونی زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری این کشور در سال 2011 میلادی شد.

همچنین در این انتخابات منصف المرزوقی 44.32 درصد آرا معادل یک میلیون و 378 هزار و 513 را به خود اختصاص داد.

دومین دور انتخابات ریاست جمهوری تونس روز یکشنبه (29 آذر) در مراکز رأی گیری سراسر این کشور آغاز شد.  این در حالی است که انتخابات در خارج از کشور نیز از روز جمعه گذشته آغاز شده بود.

هیئت عالی مستقل انتخابات تونس پیش از این اعلام کرده بود که نسبت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور 60 درصد بوده است.

همچنین این هیئت اعلام کرد که نسبت مشارکت تونسی‌ها در خارج از کشور 27.1 درصد بوده است.

بیوگرافی السبسی

وی مؤسس و رئیس حزب سکولار نداء تونس است که در انتخابات پارلمانی چهارم آبان ( 26 اکتبر ) با کسب بیشترین کرسی‌های پارلمان، بر رقیب اصلی خود یعنی جنبش النهضة الاسلامیة پیروز شد.

اما السبسی 87 ساله که  مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، در زمان حبیب بورقیبه که از سال 1956 تا 1987 قدرت را در دست داشت، پست هایی چون وزیر کشور، وزیر خارجه را در پرونده خود دارد و علاوه بر این در سال 1990 و 1991 در زمان ریاست جمهوری زین العابدین بن علی، ریاست پارلمان را در اختیار داشت.

وی پس از انقلاب به تشکیل دولت مکلف شد و تا برگزاری انتخابات مجلس ملی موسسان (پارلمان موقت) که اولین انتخابات آزاد در تاریخ تونس بود، این مسئولیت را برعهده داشت.

السبسی: سعی می‌کنم که رئیس جمهور همه تونس باشم نه طیف خاصی

 رئیس‌جمهور منتخب تونس بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ضمن تشکر از "منصف المرزوقی" رقیب وی در دور دوم انتخابات اعلام کرد که به همکاری با المرزوقی خوشبین هستم و تونس به وی نیاز دارد.

به گزارش تسنیم، باجی قائد السبسی رئیس جمهور منتخب تونس در اولین اظهارات خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که "متعهد می‌شوم که رئیس‌جمهور همه مردم تونس باشم نه طیف خاصی".

باجی قائد السبسی رئیس جمهور منتخب از منصف المرزوقی رئیس جمهور سابق تونس و رقیب سرسخت انتخاباتی خود دعوت کرد که با او برای ساختن آینده تونس همکاری کند.

السبسی گفت: از دکتر منصف المرزوقی تشکر می کنم و به وی می گویم که جدای از هرگونه مسائل پیش آمده در دوره مبارزات انتخاباتی، باید در حال حاضر و در آینده برای ساختن تونس همکاری کنیم.

المرزوقی  تبریک گفت/ طرفدارانم از اقدامات خشونت آمیز بپرهیزند

المرزوقی پیروزی رقیب انتخاباتی خود در انتخابات ریاست جمهوری تونس را به وی تبریک گفت.

منصف المرزوقی نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس پیروزی السبسی رقیب انتخاباتی خود را به وی تبریک گفت. وی همچنین از طرفدارانش خواست از هرگونه اقدامات خشونت آمیز بپرهیزند و منافع عالیه کشور را بر منافع حزبی ترجیح دهند.

معترضان به پیروزی السبسی مقر این حزب در جنوب تونس را به آتش کشیدند

معترضان به پیروزی الباجی قائد السبسی رهبر حزب سکولار نداء تونس، عصر دوشنبه، مقر این حزب در استان تطاوین در جنوب این کشور را به آتش کشیدند.

در آغاز اعتراضات معترضان صلح آمیز بود اما زمانی که هواداران السبسی شعارهایی توهین آمیز علیه منصف المرزوقی و هواداران وی، منجر شد که کار به خشونت کشیده شود.
جوانان معترض به پیروزی السبسی گفتند که آنها احساس تلخی شکست را دارند. همچنان نگران آینده و سرنوشت تونس در سایه بازگشت نظام سابق هستند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان