درمان نیمه‌کاره نیازی به دریافت مجدد ویزیت ندارد

درمان نیمه‌کاره نیازی به دریافت مجدد ویزیت ندارد

خبرگزاری تسنیم:وزیربهداشت با اشاره به اینکه درمان نیمه‌کاره نیازی به دریافت مجدد ویزیت ندارد اما مراجعه جدید باشد،بیمار باید حق ویزیت را بپردازد،بر تغییر سبک و طول دوره آموزش پزشکی تاکید کرد و گفت: طی ۱۰ سال آینده نباید نیازی به اعزام نیروی طرح باشد.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدحسن هاشمی با اشاره به اینکه منابع آموزش پزشکی به روز است و به این معنی نیست که دانش دانشجویان مانند گذشته است، اظهار داشت: اما سبک آموزشی و طول دوره آموزشی باید تغییر پیدا کند و در تقویت متخصصان تجدیدنظر صورت پذیرد.

هاشمی ادامه داد: این تجدیدنظر باید در اعتباربخشی مراکز ماموریت‌محور شدن دانشگاه‌ها، پیشگیری از گسترش بی‌رویه آموزش عالی و تلاش در جهت استقلال دانشگاه‌ها باشد.

وزیر بهداشت به بحث طرح نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: مجلس 30 درصد ظرفیت تربیت دانشجو را به نقاط محروم داده است برای اینکه آسیبی دیده نشود ما طرحی را پیشنهاد دادیم که تصویب شده است. طبق این طرح دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در مناطق محروم بتوانند طی 10 سال آینده به نحوی نیرو تربیت کنند که نیازی اعزام نیرو و انجام طرح نباشد.

هاشمی در مورد بحث آمایش اظهار کرد: در دو جلسه گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بحث آموزش و آمایش سرزمین صحبت کردیم و قرار است کارگروه‌های مرتبط با این موضوع کار را نهایی کنند و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

وی ادامه داد: این بحث فارغ التحصیلان طرح نیروی انسانی که باید سه تا پنج سال به صورت اجباری به مناطق محروم بروند که اکنون این مدت برابر شده است باید سامان پیدا کند.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح تحول نظام سلامت افزود: در طرح تحول نظام سلامت به دنبال این هستیم که مدت زمان طرح نیروی انسانی کاهش پیدا کند و متخصصانی که صرفا در مراکز دولتی ارائه خدمت می‌کنند برای بومی‌گزینی متعهد شوند و نیروهای مورد نیاز دانشگاه‌ها ظرف 10 سال تامین شوند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح بیشتر باید برای کسب مهارت فارغ‌التحصیلان باشد، اظهار کرد: به فارغ‌التحصیلان ظلم زیادی می‌شود زیرا باید مدت زیادی را در قالب طرح بگذرانند.

هاشمی با تاکید بر اینکه اجرای طرح نیروی انسانی دو علت عمده دارد، توضیح داد: علت اول این بود که دولت پول نداشته تا هزینه و تعرفه را ارتقاء بدهد و دلیل دوم کمبود نیرو بوده است البته دلیل اول، دلیل عمده این موضوع است. معاونت جدیدی برای نیروی انسانی ایجاد خواهد شد.

وی همچنین در مورد دریافت چند باره ویزیت از سوی پزشکان در مطب، گفت: این موضوع به ارتباط بین پزشک و بیمار برمی‌گردد اگر درمان نیمه‌کاره مانده نیازی به دریافت مجدد ویزیت نیست اما اگر مراجعه جدید باشد، بیمار باید حق ویزیت را بپردازد چنانچه نسخه یا آزمایشی نوشته شده و خدمت به بیمار تمام نشده است، باید بدون هزینه خدمت‌رسانی انجام شد.

هاشمی در مورد کاهش پول نقد و تاثیر آن روی بودجه نیز عنوان کرد: دولت در این مورد با آینده‌نگری تصمیم خوبی گرفته است.

وی با بیان اینکه بودجه وزارت بهداشت 70 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: افزایش 70 درصدی در بودجه از درآمد اختصاصی است که این به آن معنی است که خدمت را بیشتر ارائه کنیم نه گرانتر زیرا ما به مردم قول دادیم که افزایش هزینه نداشته باشیم.

هاشمی ادامه داد: اعتبارات بیمه‌ای 13 تا 15 درصد افزایش داشته که این رشد، رشد کاذب است و بودجه ما را متورم نشان می‌دهد اما در مورد طرح تحول اعتبارات پایدار شده و امیدواریم مجلس هم این موضوع را دنبال کند به‌خصوص در تامین نیروی انسانی برای مثال ما در اورژانس و مراکزی که تا پایان سال 94 قول افتتاح آنها را داده‌ایم در بخش پرستاری و خدمت با مشکل روبه‌رو هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: قوانینی وضع شده که طبق آن مسئول مالی هم باید پزشک و جزء هیات علمی باشد که در حال اصلاح این قوانین هستیم. حوزه سلامت در حال حاضر از مهمترین بخش‌های خدمات‌رسانی است و اقتصاددانان بیشترین نقش را در این حوزه دارند.

هاشمی با تاکید بر اینکه حرف اول را اقتصاد درمان می‌زند، گفت: این حوزه بعد آموزش و پرورش بیشترین اعتبار را کسب می‌کند.

وی با بیان اینکه بکارگیری نیروهای غیرپزشکی در بیمارستان‌های آموزشی جزء برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: اما استفاده از نیروی غیرپزشک به عنوان رئیس بیمارستان بعید است. اما رئیس بیمارستان در بیمارستان‌های دولتی بهتر است غیرپزشک باشد.

وزیر بهداشت در ادامه به مساله آمبولانس‌ها اشاره کرد و توضیح داد: اکثر آمبولانس‌ها در حال حاضر از خارج وارد می‌شوند. باید بهترین نوع آمبولانس در اختیار مردم قرار بگیرد. در داخل کشور شاسی آمبولانس ساخته نمی‌شود و صرف گذاشتن کپسول اکسیژن و برانکارد نمی‌توانیم بگوییم که تولید داخلی داریم. یعنی ما آمبولانس‌های خوبی نداریم و دلیل اینکه خرید آمبولانس به تاخیر افتاد این است که وارد حاشیه شدیم. اینکه یک نیاز ملی و عمومی آنقدر با تاخیر انجام شود جای تعجب دارد.

هاشمی افزود: ما آمبولانس به معنای تولید داخل نداریم. آمبولانس‌هایی که هستند مونتاژ و وارداتی هستند. ما 10 ماه است که گرفتار ورود آمبولانس‌ها هستیم و 3 هزار دستگاه آمبولانس کمبود داریم.

وی در حاشیه نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مورد ساخت سریال «اتاق عمل» گفت: آقای مدیری از هنرمندان توانمند کشور است و خوشحالم که لبخند را بر لب مردم می‌نشاند و مردم در این روزها نیاز به خندیدن و خوشحال بودن دارند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دیوار جامعه پزشکی کوتاه است. باید حتماً خواسته رهبر مبنی بر رعایت حرمت همه اقشار به ویژه پزشکان مورد توجه قرار بگیرد. بخش زیادی از درمان مربوط به اعتماد بیمار به پزشک است که نباید آسیب ببیند.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon