پذیرش در رشته پرستاری دو برابر می‌شود

پذیرش در رشته پرستاری دو برابر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی کشور بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو است، از افزایش دو برابری پذیرش در رشته پرستاری کشور خبر داد.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، امیر محسن ضیایی در همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را در 6 سال گذشته 70 درصد بیان کرد و اظهار داشت: توسعه تحصیلی به مقاطع تکمیلی و تخصصی در مهر ماه سال 93 نسبت به مهر ماه سال گذشته 12.8 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد دانشجویان رشته های علوم پزشکی بیش از 170 هزار نفر است، افزود: در سال 93 حدود 26 هزار پذیرش دانشجو داشتیم که نسبت به سال گذشته حدود 1500 پذیرش کاهش داشتیم.

به گفته ضیایی بیشترین تعداد دانشجو در رشته‌های کارشناسی پیوسته است، بر ضرورت توجه به کیفیت بیش از گذشته تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم به خاطر کمبودهایی که وجود دارد کیفیت نادیده گرفته شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین بر شفاف شدن هزینه هر دانشجو و اعلام سرانه آن به دولت به منظور توسعه بیشتر آموزش پزشکی تاکید کرد.

ضیایی در ادامه به تربیت نیروی پرستار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 هزار دانشجوی پرستاری تربیت می‌شوند که 2 هزار نفر آنها در دانشگاه آزاد است.

وی با بیان اینکه  این نسبت تربیت پرستار با نسبت تربیت پزشکان متفاوت است، افزود: ما باید 24 هزار پرستار داشته باشیم و به همین دلیل طی همکاری با معاونت پرستاری مقرر شد در سال آینده پذیرش رشته پرستاری را به دو برابر برسانیم.

ضیایی همچنین با اشاره به اینکه از سال 86 تا سال 92 تعداد اعضای هیات علمی رشدی معادل 27.5 درصد داشته است، افزود: در سال 93 تعداد اعضای هیات علمی به 14 هزار و 305 نفر رسیده است که با جذب 942 نفر عضو هیات علمی، این شاخص نسبت به سال 92، 7 درصد افزایش داشته است.

وی شاخص نسبت استاد به دانشجو را در سال تحصیلی 86-87 برابر با 9.1 بیان کرد و گفت: در سال تحصیلی 92 این شاخص به 12.1 رسید و در مهر 93 نسبت به مهر ماه 92 حدود 1.3 افزایش داشته است.

ضیایی در ادامه با بیان اینکه اعتبار مصوب کمک به هزینه سرانه تخت‌های بیمارستان‌های آموزشی در سال 92، 30 درصد نسبت به سال 87 و 29 درصد نسبت به سال 91 کاهش داشته است، افزود: همچنین اعتبار تخصیص یافته این برنامه در سال 91 نسبت به سال 90 حدود 28 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، در 6 ماهه اول 92 فقط 22 درصد از میزان اعتبار مصوب تخصیص داده شده است.

دکتر ضیایی همچنین، با اشاره به این که اعتبار مصوب تحقق قطب های علمی در سال 92 نسبت به سال 88 ، 17 درصد کاهش و نسبت به سال 91، 33 درصد کاهش داشته است، افزود: توسعه کمی قطب های علمی در همین دوره زمانی 100 درصد افزایش داشته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه؛ نظام آموزش پزشکی پاسخگو به نیازها را یکی از راهبردهای اساسی وزارت بهداشت در حوزه آموزشی با هدف تحول در نظام آموزش پزشکی بیان کرد و گفت: ارتقای کیفی نظام آموزش پزشکی، باز بینی کوریکولوم‌های آموزشی، مطالعه و برآورد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، توجه به توسعه رشته‌های بین رشته ای، جلوگیری از ریز کردن بیش از حد تخصص‌ها و سرانه ای شدن اعتبارات آموزش پزشکی از دیگر راهبردهای اساسی در حوزه آموزشی است.

وی همچنین، با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در حوزه آموزش یکی از برنامه‌های توسعه ای آموزش علوم پزشکی است، افزود: توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت کشور، توسعه رشته‌ها و مقاطع اولویت دار در نظام آموزش عالی سلامت کشور، تحلیل و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت کشور و تحلیل اثر بخشی و کارایی نظام ادغام در نظام سلامت از دیگر برنامه‌های توسعه در آموزش علوم پزشکی است.

به گفته ضیایی تجمیع بیمارستان‌های آموزشی و تبیین نقش بخش غیر دولتی در تربیت نیروی انسانی نظام سلامت، از دیگر برنامه‌های حوزه آموزش پزشکی است.

وی در ادامه، به تشکیل کارگروه همکاری‌های مشترک مابین وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در این کارگروه‌ها چالش‌ها، راه کارها و بازنگری آیین نامه‌ها صورت می‌پذیرد.

ضیایی همچنین به تشکیل کارگروه‌های بررسی و ارائه طرح نحوه فعالیت و اداره شعب بین الملل در نظام آموزش پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: کارگروه‌های بین المللی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و کار گروه تحلیل و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت با مشارکت معاونت توسعه تشکیل شده است.

معاون آموزشی در نهایت، بر ضرورت همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی با ستاد وزارت بهداشت برای ارتقاء کیفی آموزش تاکید کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon