یک آیه قرآن بخوانیم؛ «فتنه از قتل بدتر است»


یک آیه قرآن بخوانیم؛ «فتنه از قتل بدتر است»

خبرگزاری تسنیم: قرآن کتابی است عظیم الشأن که ما معمولا از توجه به آن غافل بوده ایم و قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است . روزانه یک آیه از قرآن و نکات پیرامون آن منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، خداوند در سوره بقره آیه 191 می فرماید

  اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِن قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذَلِکَ جَزَاء الْکَافِرِینَ»

هر جا که آنها(مشرکان و کافران) را بیابید بکشید و از آنجا که شما را رانده اند برانیدشان ، که فتنه از قتل بدتر است و در مسجدالحرام با آنها مجنگید ، مگر آنکه با شما بجنگند و چون با شما جنگیدند بکشیدشان ، که این است سزای کافران
 

***

تفسیر مجمع البیان

«واقتلوهم حیث ثقفتموهم و اخرجوهم من حیث اخرجوکم والفتنة اشدّ من‏القتل»
در آیه قبل، از ارزانى‏ شدن اصل حقّ دفاع به مردم باایمان سخن بمیان آمد؛ و اینک در این آیه خداوند مؤمنان را خطاب قرار مى ‏دهد و چگونگى پیکار با کافران و تجاوزکاران را براى آنان ترسیم مى‏ کند.
نخست مى‏ فرماید: آنان را که از هیچ بیداد و تجاوزى روى نمى‏ گردانند، هرکجا یافتید، بکشید؛ و همانگونه که شما را از شهر و دیار و خانه و زندگیتان، ظالمانه راندند، شما نیز بر اساس حقّ دفاع و کیفر عادلانه بیدادگران، آنان را برانید. درست است که اقدام به کشتار در ماههاى حرام، کارى ناروا و ناپسند است و باید تا آنجا که ممکن است در این امر خویشتندارى کرد، امّا نباید فراموش کرد که شرک‏ گرایى و فتنه ‏انگیزى آنان، فاجعه ‏آفرین و سخت‏ تر از کشتار است.
در این آیه شریفه، از آن روى از شرک و کفر به «فتنه» تعبیر شده است که این دو انسان را سرانجام به نابودى سوق مى‏ دهند، همانگونه که ثمره شوم فتنه براى جامعه، نابودى و انحطاط است. برخى را نیز اعتقاد بر آن است که بدان جهت قرآن این تعبیر را آورده است که کفر و شرک، تباهى نهانى و محنتى است که به‏هنگام آزمون، ماهیت زشت و منحطّ آن آشکار مى‏شود.

«ولاتقاتلوهم عندالمسجدالحرام حتّى یقاتلوکم فیه فان قاتلوکم فاقتلوهم کذلک جزاءالکافرین»
و در کنار مسجدالحرام با آنان مجنگید، مگر آنکه در آنجا با شما به پیکار برخیزند؛ و چون با شما [در آنجا] جنگیدند، آنان را بکشید، که این کیفر کفرگرایان (فتنه ‏گر) است‏
این جمله از آیه شریفه، بیانگر آن است که پیکار در کنار مسجدالحرام، حرام است و نباید در آنجا به کشتار و خونریزى دست زد مگر بعنوان دفاع از جان.
آرى؛ اگر تجاوزکاران و کافران، پیکار برضدّ شما را در کنار خانه خدا آغاز کردند، شما مى‏توانید از خود دفاع کنید و آنان را به‏ هلاکت برسانید؛ که این سزاى تجاوزکاران است.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon