طرح کاشت یونجه در اراضی کم بازده استان مرکزی اجرا شد


طرح کاشت یونجه در اراضی کم بازده استان مرکزی اجرا شد

خبرگزاری تسنیم: معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت:بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی کم بازده‌ در استان مرکزی زیر کشت یونجه رفت.

حمیدرضا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اراضی کم بازده و تبدیل آن به اراضی قابل کشت اظهار داشت: در استان مرکزی تعدادی از اراضی که بازدهی نداشته یا کم بازده بودند تبدیل به زمین‌هایی شدند که قابل کشت و بازدهی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به این اقدام و تبدیل و اجرائی کردن دیم‌زارهای کم بازده به یونجه سالیانه 300 مترمکعب در هرهکتار از اراضی آب ذخیره می‌شود که این اقدام نقش بسزائی دارد.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ مرکزی تصریح کرد: تاکنون توانسته‌ایم بیش از 25 هزار هکتار از اراضی کم بازده‌ای که در استان وجود دارد زیر کشت یونجه ببریم.

مرادی با اشاره به عمر مفید بذر کاشته شده یونجه گفت: عمرمفید بذر کاشته شده یونجه 7 سال بوده که به مرور زمان عملکرد تولیدی آن کاهش یافته یا یونجه کشت شده از بین می‌رود.

وی‌ افزود: سالیانه میزان علوفه تولیدشده به طور متوسط هزار کیلوگرم درهر هکتار از اراضی بوده و هر دامی  روزانه نیاز به 2کیلوگرم علوفه دارد.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌مرکزی تصریح کرد: هدف ما از اجراء این طرح‌ها جلوگیری از جاری شدن آب‌های مخرب وفرسایش خاک، تبدیل دیم‌زارهای کم بازده به مراتع در دست کاشت بوده است.

مرادی با اشاره به دیگر اهداف گفت: از دیگر اهداف این پروژه‌ها جلوگیری از تخریب مراتع، افزایش تولید علوفه، کاهش روان‌آب و افزایش ذخیره آب سفره‌های زیرزمینی بوده است.

وی افزود: این پروژه‌ها بیشتر در مناطقی از شهرستان‌های اراک، شازند، تفرش، آشتیان وخنداب که بارندگی آن بیش از 300 میلیمتر است اجرا شده است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon