منبت آباده نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد


منبت آباده نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد

خبرگزاری تسنیم: مسئول میراث فرهنگی آباده گفت: منبت آباده نخستین صنایع‌دستی کشور بوده که نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، داوود جعفرپور اظهار داشت: حمایت‌های تجاری در بازارهای داخلی و بین‌المللی برای تولیدات رشته هنری منبت مهم‌ترین ره‌آورد ثبت بین‌المللی نشان جغرافیایی منبت آباده به شمار می‌آید.

وی با بیا ن اینکه منبت آباده نخستین صنایع‌دستی کشور بوده که نشان جغرافیایی بین‌المللی را دریافت کرده است، گفت: ثبت ملی نشان جغرافیایی منبت آباده در سال 92 و دریافت گواهینامه بین‌المللی ثبت این نشان در سال 93 با تلاش شرکت تعاونی هنرمندان مهبد هنر آباده و حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، شورای اسلامی، شهرداری و اداره میراث فرهنگی آباده صورت پذیرفته است.

جعفر پور افزود: نشان جغرافیایی یک علامت تجاری متعلق به منطقه خاص جغرافیایی است و برای کالاهایی به کار می‌رود که طبق مستندات و مدارک قانونی، کیفیت و شهرت آن به‌واسطه آن منطقه جغرافیایی ‌باشد.

وی درباره اهمیت این نشان اظهار داشت: هنرهایی که بومی یک منطقه هستند، با کسب این گواهینامه هنر بومی آن منطقه قلمداد و به نام آن محدوده جغرافیایی ثبت می‌شود تا دیگران در هیچ جای دنیا نتوانند مدعی آن باشند و نمونه مشابه آن را عرضه کنند.

جعفر پور با اشاره به حمایت‌هایی که توسط نهادهای داخلی و بین‌المللی از کالاهای دارای نشان بین‌المللی جغرافیایی می‌شود گفت: پیگردها و حفاظت‌های قانونی ملی و فراملی از این نشان، در داخل کشور توسط اداره کل مالکیت‌های معنوی قوه قضائیه و در سطح بین‌الملل توسط سازمان جهانی وایپو (wipo) به‌عنوان یکی از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد، به‌منظور جلوگیری از تقلب، کپی‌رایت و غیره از کالاها صورت می‌پذیرد.

وی از دیگر مزایای ثبت نشان جغرافیایی به رونق تجاری این آثار اشاره کرد و افزود: با توجه به تنوع مناطق خاص جغرافیایی در دنیا، با ثبت این حقوق ضمن هویت بخشی به کالاهای واجد نشان، می‌توان از آثار حمایتی ثبت این حقوق در رونق تجارتی بازارهای داخلی و بین‌المللی نیز بهره‌مند شد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon