بایکوت فیلم مجیدی از برلین شروع شد


بایکوت فیلم مجیدی از برلین شروع شد

خبرگزاری تسنیم: فیلم محمد(ص) از راهیابی به مرحله نهایی جشنواره فیلم برلین جا ماند، تا باز هم برلین نسبت به سینمای غیرجشنواره‌ای ایران بی‌محلی کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از جوان، فیلم محمد(ص) از راهیابی به مرحله نهایی جشنواره فیلم برلین جا ماند، تا باز هم برلین نسبت به سینمای غیرجشنواره‌ای ایران بی‌محلی کند.
فیلم محمد(ص) از راهیابی به مرحله نهایی جشنواره فیلم برلین جا ماند، تا باز هم برلین نسبت به سینمای غیرجشنواره‌ای ایران بی‌محلی کند. البته از ابتدا هم مشخص بود که برای ژرمن‌ها «محمد(ص)»، نمی‌تواند فیلم محبوبی باشد چون در آن اوضاع سیاسی- اجتماعی ایران سیاه‌نمایی نشده و فیلمی برخلاف میل حکومت ایران به شمار نمی‌رود و بالعکس تلاشی است از سوی ایران برای ترویج گفتمان اسلام در قالب سینما که مسلماً در اروپای مسیحی و لائیک فرصتی چنین داده نخواهد شد.
نگاهی در سینمای ایران وجود داشته و دارد که همیشه به دنبال تأیید خود از سوی غربی‌ها است. این نگاه امید داشت تا حضور «محمد(ص)» در غرب همراه با موفقیت فیلم و سرازیر شدن درخواست‌های اکران در سراسر جهان باشد که با عدم همراهی برلین، نقشه‌ها نقش بر آب شد.
در اینجا بحث بر سر این است که آیا «محمد(ص)» نیازی به دیده شدن در برلین یا جشنواره‌های مشابه دارد؟
از آنجا که مجیدی تلاش کرده عوامل فیلم از مشهورترین سینماگران خارجی باشند، قطعاً در ذهن خود بهره‌گیری از عناوین آنها برای داشتن برد جهانی را هم لحاظ کرده است، واقعاً شأنیت فیلمی که درباره جایگاه پیامبر خاتم(ص) ساخته می‌شود، استفاده از نام استرابو برای دیده شدن در جشنواره‌هاست؟ این اشتباه استراتژیک را باید در کنار لابی ضدایرانی دولت‌های ارتجاعی عربی قرار داد که نمی‌خواهند فیلم «محمد(ص)» دیده شود. بایکوت محمد(ص) مجیدی از نظر آنها مساوی است با بایکوت تبلیغ تشیع در سینما و سرمایه‌گذاری یک میلیاردی قطر برای ساخت فیلمی درباره زندگی رسول اکرم(ص) نیز در راستای خنثی‌سازی تأثیری است که احتمالاً «محمد(ص)» در سطح جهانی خواهد داشت. اما در این بین چاره چیست؟ آیا باید مانند رضا میرکریمی خوشحال باشیم که فستیوال‌های غربی باعث ارتقای سینمای ایران خواهند شد یا همان سیاستی را در پی بگیریم که پیش از این در مورد سریال‌های موفق سیما انجام شده و جواب خود را داده است؟!   اعتقاد کسانی مانند میرکریمی که فیلم «امروز» را در اسکار داشت و به مرحله نهایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه نیافت، درباره اینکه جشنواره‌های خارجی باعث ارتقای سینمای ایران خواهد شد، مساوی است با اینکه «محمد(ص)» را به جشنواره‌های مختلف بفرستیم و آنها هم همان کاری که برلین با این فیلم کرد، تکرار کنند تا رضایت عرب‌ها را جلب کنند. اما در نگاه دوم، اگر گفته می‌شود شأنیت فیلم محمد(ص) بالاتر از آن است که در جشنواره فجر مسابقه دهد، در سایر جشنواره‌ها هم باید این شأنیت حفظ شود! و در عوض فیلم در کشورهای مسلمان منطقه اکران شود. همان طور که سریال یوسف(ع)، مختارنامه و پیش از آنها سریال امام علی(ع) در بسیاری از کشور‌های مسلمان پخش شدند و تأثیر فرهنگی خود را از آسیای مرکزی گرفته تا قلب آفریقا برجای گذاشتند. هم‌اکنون ارتباط برقرار کردن مخاطبان عام در سطح جهان با فیلم «محمد(ص)» بسیار ارزشمند‌تر از آن است که این فیلم منتظر دریافت یک جایزه از جشنواره‌ای غربی باشد که در طول سال فیلم‌های گمنام ایرانی با کمی بالا بردن در سیاه‌نمایی به آن دست می‌یابند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon