تشکیل گروه هواخواهان امام خمینی(ره) گیلان در خرداد ۵۲ + سند


تشکیل گروه هواخواهان امام خمینی(ره) گیلان در خرداد 52 + سند

خبرگزاری تسنیم: اسناد ساواک گیلان از تشکیل گروه هواخواهان امام خمینی(ره) گیلان در خرداد ۵۲ با مسئولیت‌ آیت‌الله زین‌العابدین قربانی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سازمان امنیت و اطلاعات کشور که به طور خلاصه به آن ساواک گفته می‌شد، از سال 1335 تا 1357 سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت شاه مخلوع بود که قدرت و اختیارات بسیاری در توقیف و بازجویی افراد و به ویژه انقلابیون داشت.

این سازمان به ویژه در سال‌های دهه 1350 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 و سرنگونی حکومت سلطنتی، نفرت‌انگیزترین و مخوف‌ترین نهاد حکومتی در بین مردم به‌شمار می‌آمد. مقر سابق ساواک در خیابان خواجه عبدالله تهران قرار داشت.

ساواک در اوسط دهه 1950 میلادی (اواسط دهه 1330 شمسی) با همکاری مشترک موساد و سیا در ایران شکل گرفت و هدف از آن تاسیس یک نیروی پلیس مخفی در ایران بود.

در این سازمان افرادی را برای شکنجه افراد انقلابی انتخاب کرده بودند که بعد از مدتی به علت بی رحمی و شکنجه زیاد بین زندانیان شهرت خاصی پیدا کردند.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در بخش‌های مختلف اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در سند کشف شده خیلی محرمانه در ساواک گیلان به شماره 40333/1-ه به تاریخ 9 خرداد 52 که مربوط به دستور رئیس ساواک گیلان به مأمور ارشد ساواک برای پیگیری بوده آمده است: اخیراً هواخواهان خمینی نام اجتماعی و گروهی که به خود داده‌اند به نام "بیت" است.

رئیس ساواک گیلان می‌افزاید: گرداننده اصلی گروه و یا جمعیت به نام بیت خمینی در استان گیلان شیخ زین‌العابدین قربانی بوده و به مسئولیت او این گروه رهبری و هدایت می‌شود.

وی در این سند با تأکید بر پرونده‌سازی برای آیت‌الله قربانی آورده است: باید قربانی را به عنوان یک عنصر مخالف و تحریک‌کننده مردم و ایجاد کننده بی‌نظمی تحت تعقیب قرار دهیم و شدت عمل لازم را اعمال کنیم تا برای همیشه ساکت بنشیند.

رئیس ساواک گیلان تأکید می‌کند: هر چه ممکن است مدارک تعقیب قانونی محکمه پسند علیه شیخ قربانی تهیه شود و مرتب از طریق منابع، اعمال و رفتارش را کنترل کنید و بیاناتش در مخالفت با نظام را جمع‌آوری کنید.


به گزارش تسنیم،‌ آیت‌الله زین‌العابدین قربانی روحانی مبارز گیلانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌های مختلفی از جمله ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی گیلان،‌ نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی از لاهیجان،‌ استادی حوزه و دانشگاه، نمایندگی مجلس خبرگان،‌ امام‌جمعه لاهیجان را بر عهده داشته‌اند و ‌وی اکنون نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام‌ جمعه شهرستان رشت است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon