سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند از ویژگی‌های ذاتی وجود انسان است


سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند از ویژگی‌های ذاتی وجود انسان است

خبرگزاری تسنیم: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند متعال در عمق وجود هر انسانی نیاز به تشکر و سپاس‌گزاری از نعمت‌ها و موهبت‌های الهی را قرار داده ‌و آن از ویژگی‌های ذاتی انسان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی ‌در جلسه درس اخلاق خود در حسینیه آیت الله خامنه‌ای با اشاره به عبث نبودن فعل خداوند اظهار داشت: کار خداوند در عالم هیچ‌گاه بیهوده نبوده و همیشه همراه با حکمتی بوده است و اعمال انسان که به نظر خودش در جهان بی‌پاسخ بوده ‌به طور قطعی در جهان دیگر که آخرت است نتیجه و پاسخ آن را خواهد دید چون آن وعده خداوند است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در طول تاریخ انبیا الهی خون دل‌های زیادی خوردند تا ثابت کنند که زندگی فقط محدود به دنیا نیست و بعد از مرگ انسان در جهان دیگر باز دوباره زنده می‌شود و باید پاسخ گوی اعمالش باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روش تربیتی قرآن کریم عنوان کرد: قرآن و انبیاء یک روش تربیتی دارند که مناسب عموم مردم و قابل فهم برای همه است که از اثر پذیری خوبی برخوردار است، اما یکسری از آیات فقط در صورتی معنا و حقیقت آن‌ها کشف می‌شود که افراد قوهٔ عقل را به کار ببندند واز آن به بهترین نحو استفاده کنند، در پایان این آیات نیز مخاطب آن را کسانی نقل می‌کند که فکر و اندیشه دارند بیان می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید به اهداف آیات قرآن کریم بیان کرد: یک آیه قرآنی ممکن است چند معنا و هدف را به همراه داشته باشد که هر کس به فراخور استعداد و تواناییش از آن استفاده می‌کند، اما هدف بیشتر آیات اثبات وحدانیت و یگانگی پروردگار علم است.

وی با بیان اینکه پدیده‌های عالم همه یک نظام پیوسته هستند که توسط وجود خداوند متعال می‌شود، تصریح کرد: آیاتی که به نازل شدن آب از آسمان، وزیدن باد‌ها، آمد و شد شب و روز و امثال آن به یک نظام منظم و پیوسته اشاره دارد که توسط تنها قادر مطلق یعنی پروردگار متعال اراده می‌شود.

استاد حوزه علمیه افزود: مسئله‌ای که در این آیات باید به آن توجه کرد نیاز انسان است که مد نظر پروردگار بوده و که توسط اعمال طبیعی خلقت که خداوند مقدر کرده است نیاز‌ها و خواسته‌های او برطرف می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیات شکرگزاری از پرورگار که در قرآن ذکر شده است تاکید کرد: در آیاتی دیگر در قرآن در کنار اشاره به نعمت‌های الهی که برای انسان فراهم شده است، آیات نیز وجود دارد که از انسان می‌خواهد که در قبال این نعمت‌ها سپاس گزار خداوند متعال باشد و حق خدا که بر گردن انسان می‌باشد را ادا کند.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با تاکید به اینکه انسان‌های عالی مرتبه خداوند را برای عشق به او عبادت می‌کنند گفت: اگر از افرادی که به درجه‌ای از کمال انسانی رسیده‌اند سوال شود که چرا خداوند بلند مرتبه را عبادت می‌کنید در پاسخ می‌گویند ما او را عبادت می‌کنیم چون که تنها اوست که حقیقتا شایسته سپاس و شکرگزاری است.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند متعال درعمق وجود هر انسانی نیاز به تشکر و سپاس گزاری از نعمت‌ها و موهبت‌های الهی را قرار داده است و آن از ویژگی‌های ذاتی انسان است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon