۱۵ درصد مزارع شاهرود از روش آبیاری تحت‌فشار استفاده می‌کنند


15 درصد مزارع شاهرود از روش آبیاری تحت‌فشار استفاده می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود گفت: باید مدیریت استفاده و بهره‌وری از منابع آبی در بخش کشاورزی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و تنها ۱۵ درصد مزارع کشاورزی از روش آبیاری تحت‌فشار استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شاهرود، علیرضا توکلی امروز در نشستی با مسئولان ادارات شاهرود اظهار داشت: وضعیت دسترسی به آب در شاهرود هشداردهنده، بحرانی و وخیم‌تر از دیگر شهرهای استان سمنان است.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه پنجم دنیا برای اراضی آبی را دارد ولی در تولید غلات جایگاهی نداریم، افزود: باید مدیریت بارش، تلفات و تبخیر و توسعه آب تحت‌فشار را در دستور کار و موردتوجه قرار دهیم و رویکردمان را به سمت باغات برده و آب را مدیریت کنیم.

توکلی عنوان کرد: درحالی‌که کشورهای اروپایی باوجود بارش و اراضی دیمی، از درصد بالایی آبیاری تحت‌فشار استفاده می‌کنند، آبیاری تحت‌فشار در ایران و استان سمنان تنها 15 درصد رایج است.

به گفته وی، 80 درصد اراضی جهان دیم است و 60 تا 70 درصد تولیدات جهان نیز از این طریق صورت می‌گیرد، درحالی‌که ما به مزارع آبی متکی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه اراضی قابل‌دسترسی محدود است و امکان افزایش نیز وجود ندارد، تصریح کرد: افزایش بهره‌وری و عملکرد و کاهش ضایعات ازجمله راهکاری‌های حل این مسئله است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود گفت: جمعیت 3 برابر و برداشت از منابع آب، 5 برابر افزایش‌یافته است.

توکلی از کسری سفره‌های آب زیرزمینی بالغ‌بر 12 میلیارد مترمکعب، معادل با 12 سال برداشت کل آب زیرزمینی استان خبر داد و افزود: کسری رو به فزونی منابع آب استان سمنان سالانه بالغ‌بر 150میلیون مترمکعب است و مسئله بحرانی‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

توکلی تصریح کرد: با توجه به اینکه تقاضای آب کشاورزی در شاهرود، بسطام و میامی زیاد است، با در نظر گرفتن افت شدید و مستمر و نیز سطح قابل‌توجه اراضی کشاورزی، وضعیت دسترسی به آب در شاهرود، وخیم‌تر و بحرانی‌تر از دیگر شهرهای استان  است.

وی با تأکید بر اینکه باید نصب کنتور هوشمند و مدیریت مصرف آب جدی گرفته شود‌ تصریح کرد: باید از توسعه اراضی جدید کشاورزی جلوگیری شود و نیز روش‌های آبخیزداری و تغذیه آب‌های زیرزمینی و الگوی کشت اصلاح شود.

توکلی با اشاره به تاریخچه سازمان تحقیقات، آموزش و مرکز کشاورزی در شاهرود، مبنای کار این مرکز را ارتقای سطح علمی و سرانه پژوهش مرکز تحقیقات و افزایش ضریب تأثیریافته در عرصه‌های کشاورزی عنوان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود با اشاره به وجود کمیته‌های مرکز تحقیقات کشاورزی، گفت: از بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، صاحبان فکر و اندیشه، استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon