موافقت مخالفان و نظام سوریه با بیانیه مسکو/ نشستی بعدی ماه آینده در مسکو برگزار می‌شود

موافقت مخالفان و نظام سوریه با بیانیه مسکو/ نشستی بعدی ماه آینده در مسکو برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مخالفان و نظام سوریه ضمن اعلام موافقت با اصول هشتگانه بیانیه مسکو اعلام کردند که نشست بعدی میان آنها ماه آینده میلادی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از النشره، منابع مخالفان سوری در مسکو به النشره گفتند که بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان در نشست مسکو با اصول توافقنامه موافقت کردند و همچنین هیئت نظام سوریه خواستار اضافه کردن دو بند به اصول تعیین شده گردید که شامل برداشته شدن تحریم‌ها و موضوع جولان است. همچنین گروه‌ها بر تشکیل کمیسیون روسی برای پیگیری رایزنی‌ها بین گروه‌های مختلف تاکید کردند.

برخی منابع گفتند که هیئت نظام سوریه و 5 حزب معارض و شخصیت‌های دیگر با اصول نشست مسکو اعلام موافقت کردند.

اولین اصل از اصول بیانیه حفاظت از تمامیت ارضی سوریه، وحدت و استقلال آن بوده و دومین اصل، تشدید مبارزه با تمامی شکل‌های تروریسم و همسوکردن تلاش‌ها برای مبارزه با تروریست‌ها و افراطی‌ها در اراضی سوریه است.

  سومین اصل، حل بحران سوریه به شیوه‌های مسالمت‌‌آمیز و بر اساس توافقنامه ژنو و چهارمین اصل، تعیین آینده سوریه بر اساس آزادی بیان و دموکراسی حاصل از اراده ملت سوریه و پنجم رد هرگونه مداخله خارجی در امور سوریه و ششم تاکید بر حاکمیت قانون و برابر بودن شهروندان در برابر قانون است.

همچنین در این توافقنامه موافقت شد که بدون موافقت دولت مرکزی سوریه هیچگونه جنگجوی خارجی در اراضی این کشور حضور نداشته باشند.

اما از سوی دیگر هیئت تسنیق وابسته ائتلاف ملی معارضان سوریه با مفاد بیانیه مسکو مخالفت کرد و این در حالی است که هیئت نمایندگان دولت سوریه و 5 حزب معارض و برخی از شخصیت‌های حاضر در نشست مسکو با مفاد بیانیه این نشست موافقت کردند.

شبکه خبری المیادین نیز به نقل از برخی منابع در سالن نشست‌های مسکو گزارش داد که برخی از معارضان سوری و هیئت دولت با پیش نویس اصول مسکو مخالفت کردند.

برخی دیگر از منابع نیز گفتند که دومین دیدار بین دولت سوریه و معارضان یک ماه بعد در مسکو پایتخت روسیه از سر گرفته می‌شود.

این در حالی است که نشست دوم هیئت رسمی دولت سوریه با معارضان این کشور امروز پنج شنبه (9 بهمن) آغاز شد.

 نشست اول هیئت رسمی دولت سوریه با معارضان این کشور در چهارچوب نشست مقدماتی مسکو روز چهارشنبه در پایتخت روسیه آغاز شد و دولت سوریه بسته پیشنهادی خود مبنی بر اولویت مبارزه را تروریسم و وحدت خاک سوری را ارائه داد.

نشست مقدماتی مسکو دارای دو مرحله است که مرحله اول آن در روزهای 6 و 7 بهمن بین معارضان برگزار شد و مرحله دوم در روزهای 8 و 9 بهمن بین هیئت نظام سوریه و معارضان ادامه خواهد یافت.

معارضان سوری در نشست‌های مقدماتی خود که روزهای 6 و 7 بهمن برگزار شد، توافق کردند که مسائل سیاسی را جدای از مسائل انسانی  مورد بررسی قرار دهند.

بر اساس این گزارش، معارضان همچنین توافق کردند که معابری برای امداد رسانی به تمامی مناطقی که نیاز به کمک  انسانی دارد ایجاد شود.

از سوی دیگر معارضان بر اولویت راه حل‌های انسانی برای بحران سوریه و حصر سلاح در دستان دولت توافق کردند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان