تیم ملی باید به بازیکنان جوان فرصت بدهد

تیم ملی باید به بازیکنان جوان فرصت بدهد

خبرگزاری تسنیم: بازیکن اسبق تیم ملی گفت: از الان باید روی استفاده از بازیکنان جوان تمرکز کنیم و از این طریق کمک کنیم آن‌ها به تیم‌های اروپایی برسند و باعث پیشرفت فوتبال خودمان شوند.

ادموند اختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، درباره عملکرد تیم آرارات، حضور بازیکنان ارامنه در تیم‌های ایرانی، عملکرد کی‌روش در تیم ملی، خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس و سایر مسائل صحبت‌هایی داشت که در ادامه می‌خوانید:

در هفته‌های گذشته شاهد درخشش تیم آرارات در لیگ یک تهران و صعود این تیم به لیگ آسیا ویژن بودیم. به‌عنوان یک آراراتی فکر می‌کنید این قهرمانی چه میزان می‌تواند در احیای این تیم قدیمی مؤثر واقع شود؟

همین‌که آرارات بعد از هفت سال تیمداری کرد، جای شکرش باقی است ولی امیدوارم این موفقیت‌ها تداوم داشته باشد یعنی مدیرعامل و مسئولان باشگاه - که من هیچ‌کدام را نمی‌شناسم- باید آستین‌ها را بالا بزنند و تیم را سریع وارد چرخه فوتبال کنند. مثلاً باید از لیگ دسته دو شروع کرد چون اگر بخواهیم از آسیا ویژن ادامه دهیم و بالفرض هر سال صعود کنیم، بازهم حدود چهار سال زمان می‌برد تا تازه به لیگ دو کشوری برسیم. در این صورت یک نسل دیگر از فوتبالیست‌های آرارات دوران فوتبالشان به پایان می‌رسد و تمام زحماتشان هدر می‌رود. پس باید سریع‌تر همه دست‌به‌دست هم بدهند و استارت تیم را از لیگ‌های بالاتر بزنند تا دوباره شاهد این باشیم هر سال چند بازیکن ارمنی وارد لیگ برتر ایران شود چون ما بعد از آندرانیک تیموریان هیچ بازیکنی از ارامنه در سطح تیم ملی نداشتیم.

پس معتقدید این تیم بازهم ظرفیت حضور در سطح اول فوتبال ایران را دارد؟

قطعاً همین‌طور است و از طرفی امکانات زیادی در اختیار آرارات است. متأسفانه می‌بینیم باشگاه‌های دیگر هیچ‌چیز ندارند ولی تیم دارند درحالی‌که آرارات هر امکاناتی دارد اما تیم ندارد. من فکر نمی‌کنم آرارات حداقل در رده‌ای که حضور دارد، مشکل مالی داشته باشد و حتی در بین ارامنه افراد قدرتمند از لحاظ مالی وجود دارند که عاشق نام آرارات هستند و می‌توانند به آن کمک کنند و علاوه بر آن این تیم می‌تواند مثل گذشته بازیکن سازی کند و درآمدزایی داشته باشد.

تقریباً از زمانی که لیگ برتر تأسیس شد، تیم‌های تاریخی به حاشیه رانده شدند و از سطح اول فوتبال دور ماندند؛ فکر می‌کنید علت آن چیست و چطور می‌توان دوباره شاهد درخشش دوباره این‌گونه باشگاه‌ها باشیم؟

به نظر من بزرگ‌ترین مشکل باشگاه‌های ما از جمله آرارات، کسانی هستند که فوتبالی نیستند اما در رأس کارها قرار می‌گیرند و متأسفانه نمی‌دانند چقدر پتانسیل بالایی در جوانان ما وجود دارد. در حالی‌که تعداد زیادی پیشکسوت در تیم‌های تاریخی ازجمله آرارات وجود دارد و باشگاه‌ها می‌توانند از این نفرات استفاده کنند. همچنین همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم افرادی هم هستند که توانایی بالایی در امور مالی دارند و می‌توانند کمک کنند باشگاه فعالیت‌های اقتصادی انجام دهد. اگر امور را به افراد حرفه‌ای بدهیم دیگر نخواهیم دید تیم‌هایی مثل ماشین‌سازی تبریز، برق شیراز، سپیدرود رشت یا آرارات تهران در لیگ‌های پایین باشند یا کارشان به انحلال بکشد.

شما خودتان دوست دارید به‌عنوان مدیرعامل یا مربی در کنار آرارات باشید؟

ما الآن هم در کنار آرارات هستیم ولی افراد قوی‌تر و بزرگ‌تری در بین ارامنه هستند که می‌توانند مسئولیت باشگاه را بر عهده بگیرند و بهتر است ما در همان مستطیل سبز فعالیت کنیم اما همه این‌ها به شرطی محقق می‌شود که سنگ‌اندازی نشود. الآن در فوتبال ایران همه از یکدیگر می‌ترسند و دوست ندارند به هم کمک کنند یعنی می‌خواهند خود به‌تنهایی همه‌چیز را انجام دهند و به همین خاطر شکست می‌خورند. اگر تیمی مثل سپاهان همیشه موفق است به این دلیل است که از مدیرعامل کارخانه گرفته تا اعضای تدارکات همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و باانگیزه و همدلی کار می‌کنند.

در سال‌های قبل علاوه بر بازیکنان ارمنی داخل کشور، فوتبالیست‌های زیادی هم از ارمنستان در فوتبال ایران حضور داشتند اما امروزه تعدادشان کم‌تر شده است. شما به‌عنوان کسی که مدیر برنامه چندین بازیکن ارمنستانی بودید، علت این موضوع را چه می‌دانید؟

به نظر من فدراسیون باید به باشگاه آرارات به‌عنوان یک مجموعه ورزشی اقلیت دینی اجازه بدهد تا از ارمنستان در رده سنی جوانان یا نوجوانان بازیکن وارد کند تا آرارات هم آن‌ها را رشد دهد. در این صورت هم بازیکنان خوب به لیگ ما تزریق می‌شوند و هم نام آرارات به‌عنوان تیمی که در رده‌های مختلف ملی‌پوش دارد، مطرح می‌شود.

فکر می‌کنید ما در چه حالتی باید با کارلوس کی‌روش ادامه بدهیم؟

اگر ما فقط به بازیکنان بالای 30 سال تکیه کنیم، جام جهانی روسیه را از دست خواهیم داد ولی اگر به بازیکنانی مانند پورعلی گنجی یا آزمون بیش‌تر میدان بدهیم علاوه بر این‌که در جام جهانی بعدی حاضر خواهیم شد، حتی می‌توانیم آنجا هم نتایج خوبی کسب کنیم. پس از الآن باید روی استفاده از بازیکنان جوان تمرکز کنیم و از این طریق کمک کنیم آن‌ها به تیم‌های اروپایی برسند و باعث پیشرفت فوتبال خودمان شوند. به نظر من اگر در جام جهانی 2014 هم کمی بیش‌تر به جوان‌ترها میدان می‌دادیم، امروز می‌دیدیم که فوتبالیست‌های بیش‌تری در اروپا داریم درحالی‌که الآن چند بازیکن اصلی ما بعد از جام جهانی به تیم‌های عربی رفته‌اند که به ضرر فوتبال ماست. در مورد کارلوس کی‌روش هم معتقدم اگر نتایج خوبی گرفتیم برکناری او کاری بی‌معنی خواهد بود.

آقای اختر اگر موافق باشید گریزی هم به لیگ برتر و بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بزنیم. فکر می‌کنید با مبلغ اعلام‌شده، کسی حاضر به خرید این باشگاه‌ها می شود؟

من خیلی از این مسائل سر درنمی‌آورم و نمی‌دانم بحث خصوصی‌سازی در چه مرحله‌ای است ولی دوست دارم تکلیف این دو تیم هر چه زودتر مشخص شود. با این‌ حال اگر این مبلغ 290 میلیارد را به دلار تبدیل کنیم، رقم بزرگی خواهد شد که با آن می‌توان در تیم‌های بزرگ اروپایی هم با آن امکانات و درآمدزایی‌ها، سرمایه‌گذاری کرد و امتیازشان را خرید به همین خاطر فکر نمی‌کنم کسی حاضر باشد این‌ همه هزینه را در استقلال و پرسپولیس سرمایه‌گذاری کند.

و اما سؤال آخر این‌که آیا هرایر مکویان را فصل بعد هم در استقلال خواهیم دید؟

این بازیکن قرارداد دوساله دارد و اگر برخی مشکلات از جمله تأخیر در پرداخت مطالبات که در لیگ ما گریبان گیر خیلی از بازیکنان است، حل شود آقای مکویان سال بعد هم با استقلال همکاری خواهند کرد چون بازیکنانی که وطن خودشان را ترک می‌کنند و به یک کشور دیگر می‌روند، قطعاً برای پول این کار را انجام می‌دهند و اگر قرار باشد دستمزدهای آنان پرداخت نشود، پس دلیلی برای باقی ماندن نخواهند داشت.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon