بیش از ۱۳۰ پروژه جهاد کشاورزی خراسان رضوی در دهه فجر افتتاح می‌شود

بیش از 130 پروژه جهاد کشاورزی خراسان رضوی در دهه فجر افتتاح می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۳۰ پروژه جهاد کشاورزی خراسان رضوی در دهه فجر افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مجتبی مزروعی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره برنامه‌های دهه فجر اظهار داشت: ‌در ایام دهه مبارک فجر 133 پروژه با اعتباری بالغ بر 383 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسانیم که سبب اشتغال 605 نفر شده و 2420 خانوار بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها به ترتیب شامل 60 درصد در بخش آب و خاک، 27 درصد در بخش تولیدات دامی، 8 درصد در بخش تولیدات دامی و 5 درصد هم در مابقی بخش‌های این سازمان می‌شود.

مزروعی تأکید کرد: در بخش آبیاری تحت فشار اعتبارات خوبی جذب شده و حدود 108.9 میلیارد تومان اعتبار آبیاری تحت فشار در سال جاری داریم و حتی تلاش داریم که بیش از این بتوانیم اعتبارات را در سطح استان جذب کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: برای سال آینده هم 2 هزار کیلومتر لوله‌گذاری شده با اعتبار 100 میلیارد تومان داریم و امیدواریم که با کسب این اعتبارات شاهد تحول در بخش کشاورزی و به ویژه افزایش بهره‌وری آب باشیم و از استاندار و دیگر مقامات استانی درخواست داریم که توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی داشته باشند و از توسعه گلخانه‌ها هم نباید غافل شویم و به طور جد پیگیر مطالبات باشیم و امیدواریم که بانک‌ها هم همراهی کرده تا با یک تغییر رویکرد و روشی صحیح در بخش کشاورزی بهره‌وری را افزایش داده و با تدبیری درست لز بحران کنونی عبور کنیم.

مزروعی گفت: یکی از اثرگذارترین اقدامات در جهت بهره‌وری درآمد الگوی کشت است و با توجه به برنامه‌ای که تدوین کردیم سیاست‌هایی را به ویژه در محصولات کم‌آب در مناطق بحرانی با روش‌های آبیاری تحت فشار و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: باتوسعه کشت پاییزه چغندرقندی می‌توانیم بخشی از نیازمان را تأمین کرده و 50 درصد از مصرف آب را کاهش دهیم، همانند شیوه‌ای که در سیب‌زمینی اجرا شد و مؤفقیت‌آمیز هم بود و حذف یک یا چند محصول منطقی و اصولی نبوده و نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علوفه آب زیادی مصرف می‌کند و باید علوفه‌ها را در محیط‌های گلخانه‌ای و دامپروری تولید کنیم و اگر تمام کشورهای توسعه یافته و عقب مانده‌تر از ما رشد کرده‌اند و این مهم به این دلیل بوده که اعتبارات ویژه‌ای را به بخش کشاورزی کشور‌شان اختصاص داده‌اند و اعتقاد داریم که اعتبارات هزینه‌شده در بخش تولید نبوده و باید به بحث افزایش راندمان آب سرمایه‌گذاری کنیم و اگر می‌خواهیم که غذایی سالم برای جامعه تأمین کنیم باید سرمایه‌‌گذاری مناسب و مطلوبی در این حوزه داشته باشیم.

مزروعی تصریح کرد: 8 محصول پرآب مانند چغندرقند، علوفه، سیب‌زمینی، یونجه و غیره  را اگر 10 درصد کاهش دهیم می‌توانیم 26 درصد از محصولات باغی مانند پسته، انار، زعفران، گیاهان دارویی و غیره را توسعه دهیم که 120 میلیارد تومان هزینه دارد و در صورتیکه 8 محصول پرآب 80 میلیارد تومان درآمد دارد و اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم این مبلغ به 990 میلیارد تومان می‌رسد و سطح زیرکشت دوبرابر ‌و میزان درآمد بیش از 10 برابر می‌شود و اجرای الگوی کشت مهم‌ترین برنامه برای بهره‌وری در بخش کشاورزی است و مصرف آب از 315 میلیون متر مکعب به 196 میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: طی 20 سال اخیر جمعیت روستایی کشور از 38 درصد به 28 درصد کاهش یافته و متأسفانه به این قشر از جامعه توجهی نمی‌شود و به همین دلیل سبب تغییر مسیر در زندگی آن‌ها شده ‌و در شرایط موجود راحت‌ترین تصمیم برای آنها مهاجرت از روستا به شهر بوده است.

مزروعی گفت: در دو دهه گذشته تلاش داشتیم که به راحتی چاه حفر نکنیم و به توسعه روستا بپردازیم و تازمانی که با مشکل مواجه نشویم به این مسائل بسیار مهم توجه نمی‌کنیم و در 20 سال آینده متوجه می‌شویم که چه ثروت‌هایی را از دست داده‌ایم و لذا حفظ اراضی از اهم واجبات است.

وی افزود: در 6 ماهه اخیر 5 اکیپ را در مناطق مشهد، چناران، نیشابور، فریمان و طرقبه شاندیز گذاشته‌ایم تا در حدتوان کنترل شود و باید به سیستم GIS مجهز شویم تا لحظه‌به‌لحظه این کنترل را داشته باشیم و تنها شهرستان مشهد معادل 130 برابر محدوده شهری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان دولت‌ها بسترساز و زمینه‌ساز هستند و بنا به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی حدود 550 نفر از ناظران گندم را جذب کردیم و مهم‌ترین نقش در اشتغال آنها داشتن یک تغییر رویکرد در این حوزه بوده و توسعه بازرگانی و افزایش بهره‌وری از ملزومات مورد نیاز است و باید از امکانات موجودمان بیشتر و بهتر استفاده کنیم و بهترین الگو توسعه گلخانه‌ها بوده است.

مزروعی تصریح کرد: مجوز ورود ماهی تیلاپیا را به استان فراهم کردیم و 15 درصد ماهی تیلاپیا را آمریکا دراد و از برنامه‌ریزی صورت گرفته پیشی گرفته و توجه خوبی به پیشرفت کمبودها داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم که به حدود 6000 تن برسیم و پتانسیل استان بالاست و توسعه زیادی در بخش آبزیان داشتیم و هدفمان افزایش بهره‌وری در این حوزه بوده است و اهداف مهم هم شامل افزایش مکانیزاسیون و استخرهای دو منظوره در خراسان رضوی است، تا بتوانیم تولیدات استان را بالا ببریم و ظرف 5 سال آینده به رشدی چشمگیر برسیم.

وی تأکید کرد: طرح ملی زعفران و تهیه اعتبارات آن فراهم شد و به وزارتخانه مربوطه نیز ارسال گردید که متأسفانه به دلیل کاهش اعتبارات سال جاری به تصویب نرسید و فعلاً جایگاهی ندارد، اما بازهم از طریق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک این مهم محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در دو سال گذشته 150 ناظر در بخش دامپروری داشتیم و 240 نفر مشغول به کار شده‌اند و مدت 6 ماه تا یک سال به صورت کارآموزی فعالیت کردند و پس از کسب تجربه جذب شدند و 4 هزار واحد دامپروری در خراسان رضوی داریم و هر نفر به طور متوسط 3 واحد را مدیریت می‌کند و این حوزه کمترین هزینه را برای ایجاد شغل داشته است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon