فهرست واردکنندگان متخلفی که ارز مرجع گرفته اند منتشر شود

فهرست واردکنندگان متخلفی که ارز مرجع گرفته اند منتشر شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع واردات در رابطه پرونده واردکنندگانی که در زمان تحریم از ارزهای دولتی در واردات کالاها استفاده کرده اما آنها را در بازار با نرخ ارز آزاد بفروش می‌رساندند گفت: در خواست من از مسئؤلین انتشار اسامی این افراد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین برخوردار امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه براساس اعلام مسئولین حجم قاچاق کالا به کشورحدود  25 میلیارد دلار اعلام شده است، اظهار داشت: جالب آنکه این میزان هر ساله با افزایش و کاهش تورم تغییری هم نمی کند.

وی با بیان اینکه 5 میلیارد دلار از این رقم به قاچاق سوخت اختصاص دارد، افزود: 20 میلیارد دلار دیگر هم به واردات کالاهای قاچاق پذیر جمله لوازم خانگی، محصولات بهداشتی و غذایی مربوط می‌شود.

رئیس مجمع واردات با بیان این که طبق آمار90 درصد واردات کالاهایی که به کشور انجام می‌شود شامل مواد اولیه کارخانجات تولیدی است، تصریح کرد: فقط 10 درصد واردات رسمی کشور مربوط به کالاهای مصرفی و غیر سرمایه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بازرگان شناسنامه‌داری اقدام به واردات کالای بی‌کیفیت نمی‌کند، اظهار کرد: تمامی تجار شناسنامه‌دار در صورت برداشته شدن تحریم‌ها با حفظ منافع کشور اقدام به واردات گسترده مواد اولیه مطلوب و مرغوب و نیز ماشین آلات به روز برای تولید و صنعت کشور خواهند کرد.

 رئیس مجمع واردات با اعلام اینکه با توجه به گستردگی مسیرهای ورودی قاچاق به کشور نمی توان با این معضل به صورت صد در صدی برخورد کرد، گفت: باید تعرفه واردات کالا با تجدید نظر بیشتری همراه شود تا زمینه های واردات کالاهای قاچاق به کشور کاهش پیدا کند البته بنده اعتقاد دارم که در تعیین تعرفه ها باید از نظرات تشکل‌ها و واردکنندگان رسمی هم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل فرهنگ قاچاق در کشور سخت گیری‌های بی‌مورد در زمینه واردات رسمی کالاست، اظهار کرد: به طور مثال وقتی تعرفه موبایل 40 درصد بود، قاچاق این کالا به کشور بسیار افزایش یافته بود. البته  برخی افراد که اعتقاد ندارند کشور باید از طریق مالیات اداره و سازماندهی شود، اقدام به نهادینه کردن فرهنگ قاچاق و ایجاد حاشیه سود بالا در بخش واردات غیر رسمی می‌کنند.

برخوردار در ادامه صحبت های خود با بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد کاهش حجم واردات به کشور اشاره کرد و افزود: ایشان چندین بار به مسئولان تذکراتی را در این رابطه اعلام کرده اند که در همین زمینه بنده معتقدم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت می تواند زمینه ساز اجرای سیاست های منویات مقام معظم رهبری باشد.

 وی دریافت عوارض 4 درصدی از واردات محصولات فرهنگی که اخیراً مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: متاسفانه برای سال 94 اخذ عوارض 4 درصدی از محصولات فرهنگی مصوب شده است که بنده انتقاد زیادی به این موضوع دارم زیرا نه تنها میزان واردات را کم نمی کند بلکه قاچاق این محصولات را افزایش می دهد.

رئیس مجمع واردات در رابطه پرونده واردکنندگانی که در زمان تحریم ارزهای دولتی در واردات کالاها استفاده کرده اما آنها را در بازار با نرخ ارز آزاد بفروش می‌رساندند به ارائه توضیحاتی پرداخت و تصریح کرد: در خواست من از مسؤلین انتشار اسامی این افراد است چراکه باید روشن شود چه کسانی در شرایط تحریم سوء استفاده کرده و ادقام به گونه فعالیت ها زده‌اند.

برخوردار اضافه کرد: در مقاطعی تعدادی 5 هزار دلار برای هر سفر خارجی از دولت دریافت اما در مقابل استفاده از این امکانات چمدان‌های خود را پر از کالاهای خارجی می کردند و به تولیدکنندگان لطمه می زدند و تاکنون هیچ برخوردی با آنها انجام نشده است.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه