تاخیر ایرلاین‌ها؛ هر روز بدتر از دیروز

تاخیر ایرلاین‌ها؛ هر روز بدتر از دیروز

خبرگزاری تسنیم: در حالی یکی از وعده‌های دولت رعایت حقوق شهروندی در تمام حوزه‌ها بوده که در یکسال اخیر وضع خدمات‌ پروازی در کشور هر روز بدتر از دیروز شده و شرکت‌های هواپیمایی داخلی آمارهای دست‌نیافتنی در تاخیر پروازها از خود به جای گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اواخر آذرماه امسال طی مراسمی با حضور وزیرراه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از دستورالعمل جدید تاسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی رونمایی شد. در این مراسم جهانگیریان در قامت معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر رعایت حقوق مسافر گفت: متاسفانه علی‌رغم همه اقدام‌های انجام شده به مرحله‌ای که مردم در بحث حقوق مسافر استحقاق آن را داشته‌اند، نرسیده‌ایم به دنبال این هستیم که وضع را با وجود تحریم‌ها بهتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این راستا آیین‌نامه حقوق مسافر به مرحله نهایی رسیده و طی هفته‌های آینده ابلاغ می‌شود، بیان کرد: در این آیین‌نامه به سه بعد زمان خرید بلیت، زمان پذیرش در فرودگاه و در حین پرواز و حتی پس از آن رعایت حقوق مسافران مدنظر قرار گرفته است.

عباس آخوندی نیز در همان روز با تاکید بر اینکه ورود بخش خصوصی به حوزه صنعت حمل و نقل هوایی باعث افزایش بهره‌وری نشده است یادآور شد: باید قواعد بازی را در صنعت حمل و نقل هوایی رعایت کنیم .

وی با اشاره به حمایت از بخش خصوصی و حقوق مصرف‌کنندگان در صنعت حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی نباید از محل یارانه سود دریافت کنند بلکه باید درآمدزایی آنها از محل فعالیت‌ها باشد. هم‌اکنون متوسط سن هواپیماهای 18 ایرلاین داخلی حدود 22.5 سال است که این مساله نشان می‌دهد تمام ایرلاین‌ها پیر متولد شده‌اند.

وی با بیان اینکه ساختار شرکت‌های هواپیمایی امکان ارائه سرویس بهتری ندارند، گفت: برای سرویس‌دهی بهتر باید ساختار را تغییر دهیم، در این رابطه چند تصمیم گرفته‌ایم که یکی از آنها حداقل سرمایه ایرلاین‌ها به لحاظ فنی و مالی خواهد بود.

بلافاصله چند روز پس از این اظهارات (2 دیماه) خداکرمی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن آئین‌نامه رعایت حقوق مسافران هوایی تا یک‌ماه آینده خبر داده و به تسنیم گفته بود: آئین‌نامه رعایت حقوق مسافران در بخش حمل‌ونقل هوایی با هدایت و راهبری سازمان هواپیمایی کشوری تهیه شده است و شرکت‌های هواپیمایی و انجمن حمل‌ونقل هوایی حضور موثری در آن داشته‌اند.

این در حالی است که در سی و چند روز گذشته خبری در خصوص نهایی شدن آئین‌نامه رعایت حقوق مسافران بخش هوایی منتشر نشد و شرکت‌های هواپیمایی در نبود ابزارهای نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری در ماه‌های اخیر رکوردهای جالب توجهی از خود در تاخیرات پروازی به جای گذاشته‌اند.

آمار رسمی سازمان هواپیمایی کشور از میزان تاخیرات شرکت‌های هواپیمایی در آذرماه امسال حکایت از رشد 37.7 درصدی تاخیرات نسبت به ماه پیش از آن (آبان‌ماه) دارد. بر اساس این آمار هواپیمایی ایرتور با 123 دقیقه‌ بیشترین میانگین تاخیر هر پرواز تاخیردار را به خود اختصاص داده و ماهان با 48 درصد رشد رکوردار افزایش تاخیرات پروازی بود.

مطابق آمار مذکور در آذرماه 93 در مجموع 4 هزار و 281 پرواز توسط 13 ایرلاین داخلی کشور انجام شده که از این تعداد 1764 پرواز با تاخیر انجام شده است. در آبان‌ماه امسال 4 هزار و 127 پرواز انجام شد که 1573 پرواز با تاخیر انجام شده بود.

بررسی آمار تاخیرات شرکت‌های هواپیمایی حاکی از آن است که هواپیمایی ماهان در آذرماه 734 پرواز انجام داده که 302 پرواز را با تاخیر 23 هزار و 954 دقیقه‌ای انجام داده است. میانگین تاخیر هر پرواز این ایرلاین 79 دقیقه بوده و 41 درصد از پروازهای هواپیمایی ماهان با تاخیر انجام شده است.

هواپیمایی ایران‌ایر در سومین ماه پاییز در مجموع 728 پرواز را انجام داده که از این تعداد 362 پرواز با تاخیر 39 هزار و 224 دقیقه‌ای از باند فرودگاه برخاسته است، میانگین تاخیر هر پرواز تاخیردار هما 108 دقیقه بوده است.

تعداد کل پروازهای هواپیمایی آسمان به ‌عنوان سومین ایرلاین بزرگ کشور در آذرماه 558 پرواز بوده که 256 پرواز را با تاخیر 23921 دقیقه‌ای انجام داده است. 46 درصد پروازهای آسمان با تاخیر انجام شده و میانگین تاخیر هر پرواز تاخیر دار این شرکن 93 دقیقه بوده است.

آمار سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با تاخیرات پروازی شرکت‌های هواپیمایی همواره با دو تا سه ماه تاخیر اعلام می‌شود و در این بین شرکت‌های هواپیمایی رکوردهای دست‌نیافتنی از خود در گپ موجود (تاخیر چند ماهه برای اعلام گزارش تاخیرات) به جای می‌گذارند. چه ان‌که در هفته‌ای که گذشت سه شرکت‌ هواپیمایی قشم، تابان و کیش‌ایر با تاخیر چند ساعته تا چند روزه پروازهای داخلی و خارجی خود را انجام دادند.

یکشنبه‌ای که گذشت هواپیمایی قشم پرواز تهران-نجف را با تاخیر 8.5 ساعته انجام داد. در همان روز هواپیمایی تابان پس از سه روز تاخیر سرانجام مسافران پرواز شماره 6371 را به استانبول منتقل کرد. پروازی که خلبان در واکنش به اعتراض مسافران گفته بود: مسافران ناراحت از هواپیما پیاده شوند.

هواپیمایی کیش‌ایر نیز پرواز شماره 7031 به مقصد اهواز را با تاخیر چند ساعته و به بهانه وجود ترافیک هوایی انجام داد. ادعایی که از سوی مدیرکل فرودگاه مهرآباد رد شد:«وجود ترافیک در فرودگاه مهرآباد صحت ندارد. فرودگاه در حوزه پروازی ترافیک ندارد و اینقدر بار بالا نیست که ترافیک به وجود آید.»

به گزارش تسنیم نگاهی به عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که این مجموعه یا ابزارهای لازم برای نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی را در اختیار ندارد یا این که وزیر راه و شهرسازی بنا بر قولی که داده توانسته ابزارهای مورد نظر را در اختیار سازمان مذکور قرار دهد اما در عمل متولی حمل‌ونقل هوایی کشور نتوانسته به خوبی از این ابزارها استفاده کند.

متاسفانه یکی از معضلات بخش حمل‌ونقل هوایی کشور فاصله زیاد "حرف" تا "عمل" برخی مسئولان است که باعث شده در یکسال اخیر وضع خدمات پروازی هر روز بدتر از دیروز شود و شرکت‌های هواپیمایی وقعی به متولیان این بخش ننهند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه