۶۰درصد مردم مستحق دریافت یارانه نیستند؛دولت ملاحظات سیاسی دارد

60درصد مردم مستحق دریافت یارانه نیستند؛دولت ملاحظات سیاسی دارد

خبرگزاری تسنیم: حسین راغفر اقتصاددان گفت: حداکثر ۴۰ درصد جمعیت کشور استحقاق دریافت یارانه را دارد و ۶۰ درصد، اضافی هستند و می توان آنها را از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف کرد؛ ولی دولت ملاحظات سیاسی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ، حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه نقدی و جلوگیری از فرار مالیاتی را از راه های جبران کسری منابع و مخارج اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 94 بیان کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مشکلی برای حذف دهک های ثروتمند از دریافت یارانه وجود دارد ؟ گفت: شناسایی افراد ثروتمند ضرورتی ندارد و این کار، سخت است و برای دولت آثار سیاسی در پی دارد اما می توان  گروه های با درآمد پائین را شناسایی کرد و تنها به ‌آنها یارانه داد.

راغفر افزود: مالیات بسیار اندکی از بسیاری از گروه های پردرآمد جامعه  گرفته می شود اما از کارمندان، معلمان و پرستاران، مالیات دقیق گرفته می شود و از صنوف هم مالیات کمی اخذ می شود .

این استاد دانشگاه گفت: هر سال 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی  پرداخت می شود و بخشی از آن به افرادی پرداخت می شود که استحقاق ندارند.

راغفر افزود: این پرداخت ها می توانست به تولید، اشتغال و عمران اختصاص یابد .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت لازم برای افزایش قیمت حامل های انرژی وجود دارد ؟ گفت:  افزایش قیمت حامل ها آثار تورمی بهمراه دارد و به شدت روی رفاه خانوارها و تولید، اثر منفی دارد.

راغفر مخالفت خود را با افزایش قیمت حامل های انرژی اعلام و تاکید کرد : دولت به مسایل رفاهی جامعه هم باید توجه کند و افزایش قیمت حامل های انرژی در شرایطی که با رکود اقتصادی مواجه هستیم، رکود را بیشتر می کند و اثر منفی روی تولید دارد .

وی گفت: حداکثر 40 درصد جمعیت کشور استحقاق دریافت یارانه را دارد و 60 درصد، اضافی هستند و می توان آنها را از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف کرد.

راغفر با اشاره به اینکه دولت ملاحظات سیاسی دارد، افزود: این کار باید با تفاهم مجلس شورای اسلامی و دولت انجام شود .

این اقتصاددان ادامه داد: در این چند سال 190 هزار میلیارد تومان از منابع  کشور صرف  پرداخت یارانه نقدی شد و  فرصت های بزرگی را گرفت  چراکه این درآمدها  می توانست برای اشتغال ، مسایل عمرانی  و تولید صرف شود .

مجری در میان برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: تلاش کردیم مقامات دولت در این برنامه باشند اما این تلاش، به نتیجه نرسید.

انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه