مسابقات بوکس‌شطرنج قهرمانی کشور در شیراز برگزار می‌شود


مسابقات بوکس‌شطرنج قهرمانی کشور در شیراز برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان فارس گفت: دوره نهایی نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشور در رشته بوکس‌شطرنج عصر امروز در شیراز با حضور ۸ نفر از برترین‌های این رشته آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیروس پاک‌فطرت، ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه برای نخستین بار عصر امروز دوره نهایی نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشور در شیراز با عنوان ورزش بوکس‌ شطرنج برگزار می‌شود، اظهار داشت: این ورزش جدید از سه سال گذشته وارد ایران شده و در استان فارس به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی بیان کرد: در این رشته ورزشی ورزش بوکس که ورزشی جسمی، قهرمانی و پهلوانی است و شاید ورزشی خشن نیز باشد با ورزش شطرنج که ورزشی فکری و ذهنی است تلفیق شده که این تلفیق زیباست.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان فارس شعار این ورزش را «قوی‌ترین مرد و باهوش‌ترین مرد» عنوان کرد و گفت: در این ورزش توان بالای جسمی در کنار توان بالای ذهنی قرار می‌گیرد.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه فدراسیون بوکس‌شطرنج در آینده نزدیک تحت پوشش هیئت ورزش‌های همگانی در استان فارس با محوریت شهر شیراز فعالیت خود را آغاز می‌کند، تصریح کرد: در تاریخ 19 اسفندماه امسال رئیس فدراسیون بوکس‌شطرنج در تهران انتخاب می‌شود.

ای‌په رابین، رئیس فدراسیون جهانی بوکس‌شطرنج، نیز در این نشست خبری با بیان اینکه ورزش بوکس‌شطرنج ورزشی نوپا و جوان است و تا حمایت اصحاب رسانه نباشد به هدف خود دست نمی‌یابد، اظهار داشت: ایده ورزش بوکس‌شطرنج سال 2003 در راستای برقراری تعادل بین فکر و جسم مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه با مشورت و حمایت انجمن بوکس و انجمن شطرنج در آلمان این ورزش شکل گرفت، افزود: بیشتر ورزش‌های دنیا بر مبنای استراتژی شکل گرفته اما در این ورزش کسی که استراتژی آن را معرفی کرده خود اجرا کننده و پیاده‌کننده آن است.

رئیس فدراسیون جهانی بوکس‌شطرنج با بیان اینکه در حال حاضر 20 کشور جهان عضو فدراسیون جهانی بوکس‌شطرنج هستند، خاطرنشان کرد: برخی کشورها مانند چین به‌تازگی عضو این فدراسیون شدند و لازم به یادآوری است کشور جمهوری اسلامی ایران از سه سال گذشته به عضویت فدراسیون جهانی بوکس‌شطرنج درآمده است.

ای‌په رابین با اشاره به اینکه زمانی که ایده این ورزش را مطرح کردم فکر نمی‌کردم اجرایی شود، تصریح کرد: بهترین بوسکورهای این رشته از کشورهای هند و آلمان هستند.

وی با بیان اینکه ورزش شطرنج‌بوکس یا بوکس‌شطرنج مرکب از دو ورزش شطرنج و بوکس است، عنوان کرد: شرکت‌کنندگان در این ورزش باید هم از نظر آمادگی ذهنی و هم از نظر آمادگی جسمی در وضعیت خوبی قرار داشته باشند تا بتوانند حریف خود را شکست دهند.

رئیس فدراسیون جهانی بوکس‌شطرنج به تشریح قوانین این ورزش پرداخت و بیان کرد: قانون این ورزش بدین صورت است که بازی با یک دور شطرنج 4 دقیقه‌ای میان حریفان آغاز شده و پس از پایان این 4 دقیقه یک دور مسابقه بوکس به مدت 3 دقیقه میان آن‌ها برگزار می‌شود.

ا‌ی‌په رابین با اشاره به اینکه این روند حداکثر تا 11 دور ادامه پیدا می‌کند تا برنده نهایی بازی مشخص شود، اظهار داشت: در بین هر دور بازی نیز 1 دقیقه زمان استراحت به ورزشکاران داده می‌شود.

رئیس فدراسیون جهانی بوکس‌شطرنج با اشاره به اینکه نخستین راند ورزش با بوکس آغاز می‌شود، بیان کرد: راند پایانی شطرنج است و نتیجه بازی با شطرنج مشخص می‌شود اما در طول مسابقه رقبا با دوحالت کیش و مات یا ناک‌اوت برنده می‌شوند و اگر هر کدام زودتر به یکی از این موارد دست یابند برنده مسابقه و پایان‌دهند به آن هستند.

وی توأم کردن توان جسمی و توان فکری ورزشکاران را هدف این ورزش و ریشه ایده خود دانست و گفت: تاکنون هیچ ورزشی وجود نداشته که بتواند نهایت توانایی بشر را به نمایش گذارد.

فریدون پویا، رئیس فدراسیون آسیایی بوکس‌شطرنج، عضو هیئت رئیسه جهانی ورزش بوکس‌شطرنج و دبیر مجمع جهانی بوکس‌شطرنج، نیز در این نشست خبری اظهار داشت: ورزشکارانی که قصد رقابت در سطح جهانی در رشته را دارند باید در رشته شطرنج دارای سطح رتبه 2 هزار و در سطح ایران دارای رتبه یک هزار و 600 باشند.

وی با بیان اینکه مجوز برگزاری مسابقات رشته بوسک‌شطرنج از 8 ماه گذشته در ایران صادر شده، افزود: این رشته ورزشی در زیرمجموعه ورزش‌های همگانی قرار گرفته زیرا ورزشی تفریحی است و مانند بوکس خشن نیست.

عضو هیئت رئیسه جهانی ورزش بوکس‌شطرنج با اشاره به اینکه در کشور 44 نفر ورزشکار و 37 نفر مربی دور‌ه‌های آموزشی مربوط به بوکس‌شطرنج را سپری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: لیگ کشوری این ورزش سال آینده فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند.

پویا با بیان اینکه مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی کشور در رشته بوکس‌شطرنج از 25 دی ماه امسال آغاز شده، عنوان کرد: افشین نجفی، مهدی خسروی، فرهاد حیات‌داودی و سیّد صلاح‌الدین ایوبی از فارس، محمد مظلومی از خراسان رضوی، اسماعیل جوکاریان از اصفهان، ایوب پرویزی از بوشهر و پوریا زارع از البرز عصر امروز برای کسب عنوان قهرمانی در شیراز به رقابت می‌پردارند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon