دانشگاه شیراز با دانشگاه علوم پزشکی بر سر اراضی دانشگاه توافقی نکرده است


دانشگاه شیراز با دانشگاه علوم پزشکی بر سر اراضی دانشگاه توافقی نکرده است

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز با دانشگاه علوم پزشکی بر سر اراضی دانشگاه شیراز برای ساخت بیمارستان شماره ۲ نمازی هیچ توافقی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی‌اکبر صفوی در نشست خبری به اختلافات موجود بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز و برخی مصاحبه‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: استادان دانشگاه شیراز نسبت به ادعای دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اختصاص بخشی از زمین‌های دانشگاه شیراز برای ساخت مرکز آموزشی و درمانی اعتراض دارند.

وی با ارائه مدارک مستند موجود در دانشگاه شیراز، افزود: اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در این مورد غیر صحیح بوده و مصاحبه‌های چند روز گذشته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی منجر به اعتراض استادان و کارکنان دانشگاه شیراز شده است.

قائم مقام دانشگاه شیراز با بیان اینکه اختلافات موجود بر سر 40 هکتار از اراضی دانشگاه شیراز است که دانشگاه علوم پزشکی ادعا کرده اینها وقفی است، خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد این قبیل رفتارهای نسنجیده نباشیم.

صفوی با اشاره به اینکه در دهه 60 بخش آموزش پزشکی از بدنه دانشگاه‌های جامع سراسر کشور به منظور ارتقای کیفی و کمی آموزش و پژوهش و ارائه خدمات در این بخش جدا شد، تصریح کرد: در آن زمان در تمام کشور مجموعه‌ای متشکل از وزیر علوم وقت آقای حسن حبیبی، رؤسای دو دانشگاه جامع و علوم پزشکی و یکی از حقوقدانان برجسته کشور به عنوان نماینده هیئت دولت به تفکیک دانشگاه‌ها در استان‌ها مسئول پیگیری این موضوع شدند.

وی با نشان دادن آخرین ابلاغیه که در سال 69  با امضای دکتر معین وزیر وقت علوم و دکتر فاضل وزیر وقت بهداشت زمین‌های مربوط به دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز را مشخص کرده بودند و به امضای دکتر قاضی رئیس  وقت دانشگاه شیراز و دکتر تابعی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی رسیده بود، بیان کرد: در این صورت جلسه محدوده زمین‌های هر دو دانشگاه به طور مشخص معین شده است.

قائم مقام دانشگاه شیراز با بیان اینکه در این صورت جلسه به صراحت بیان شده کدام یک از ساختمان‌ها و زمین‌ها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و در نهایت قید شده مابقی زمین‌ها متعلق به دانشگاه شیراز است، عنوان کرد: در آن مقطع زمانی از بدنه دانشگاه شیراز قسمتی برای علوم پزشکی جدا شده و با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بزرگ‌تر شده زیرا چسبیده به بدنه وزارت بهداشت و درمان است اما دانشگاه شیراز از محدوده‌ای که بوده کوچک‌تر شده است.

صفوی با اشاره به اینکه در مقاطعی نیز از زمین‌های دانشگاه شیراز جدا شده و به محدوده شهر افزوده شده، بیان کرد: برخی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سعی در تسخیر زمین‌های دانشگاه شیراز دارند که از قانون به دور است.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید شاهد تزلزل مدیریتی در وزارت علوم بودیم، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی این فرصت را مغتنم شمرده و سعی در فریب افکار مسئولان داشته و حتی از برخی از مراجع در قم استفتاء مبنی بر تصرف در زمین‌های وقفی را اخذ کرده و این موارد را به عنوان سند در کل کشور منتشر کردند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بخش عمده مکاتبات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمانی بوده که یک پزشک به عنوان وزیر علوم انتخاب شده، افزود: مطمئن باشید یک متر از این زمین‌ها به این دوستان واگذار نمی‌شود مگر خود دانشگاه شیراز زمانی صلاح بداند و براساس معامله‌ای تصمیمی بگیرند و بدون رضایت دانشگاه شیراز هرگز اتفاقی نمی‌افتد.

صفوی با بیان اینکه تمام این موارد سبب ایجاد زحمت بسیاری شده، خاطرنشان کرد: وزیر علوم هر چند پزشک باشد قبل از آن مدیری با سابقه در این کشور است و اجازه خیانت به دانشگاه شیراز و وزارت علوم را نمی‌دهد.

وی با اشاره به هزینه‌های اضافه برای دانشگاه به دلیل پراکندگی سایت‌های مختلف دانشگاه شیراز، تصریح کرد: دانشگاه شیراز سالانه به دلیل پراکندگی این سایت‌ها 3 میلیارد تومان برای قرار داد با اتوبوسرانی برای حمل دانشجویان هزینه‌ می‌کند.

قائم مقام دانشگاه شیراز با بیان اینکه دانشگاه شیراز 20 میلیارد تومان از 120 میلیارد تومان کل اعتبارات یک سال گذشته دانشگاه شیراز را برای هزینه کارمندان مازاد این دانشگاه اختصاص داده، عنوان کرد: دلیل تعداد زیاد کارمندان و به تبع آن هزینه اضافه برای آنها پراکندگی سایت‌های دانشگاه شیراز است.

صفوی با اشاره به اینکه طرح تجمیع دانشگاه شیراز از حدود 10 سال گذشته مصوب شده، گفت: این طرح در سه مرحله تصویب شده و حتی برای این موضوع به دانشگاه شیراز 50 میلیارد تومان وام برای کمک به این انتقال‌ها اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه طرح تجمیع دانشگاه شیراز بر مبنای کارشناسی و تخصصی ارائه شده و در بخش‌های مختلفی اجرایی شده، عنوان کرد: باید در این موارد نگاه توسعه‌ای به کشور داشت نه نگاه مقطعی زیرا دانشگاه محور توسعه کشورهاست.

قائم مقام دانشگاه شیراز ارائه خدمات در بخش درمان و بهداشت را از نیازهای ضروری کشور و این بخش را برای تمام مردم و مسئولان کشور محترم دانست و بیان کرد: نادیده گرفتن طرح توسعه، تجمیع و سامان‌دهی دانشگاه جامع شیراز برای ساختن بیمارستان به نوعی تفکر جهان سومی است.

صفوی با ابراز تأسف از اینکه «قصه موقوفه نمازی در این اراضی دروغ بزرگ، رقت‌بار و سفسطه است»، اظهار داشت: دولت زمین‌هایی دارد که در اختیار سازمان‌های مختلف قرار داده و ممکن است به دلیل نیاز سازمان‌ها برخی از این زمین‌ها را مبادله کند اما تمام این موارد باید از مرجع قانونی بگذرد.

وی با تأکید بر اینکه بر سر این زمین‌ها بین دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز توافقی صورت نگرفته، افزود: بنده از روز نخست پای این انقلاب نشسته‌ام و تا زنده‌ام از انقلاب و آرمان‌های آن دست نمی‌کشم و در این راه از نثار جان خود نیز دریغ نمی‌کنم.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به برخی مصاحبه‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در این مصاحبه‌ها به استادان و مسئولان دانشگاه شیراز مبنی بر غیرمتشرع بودن و اطلاع نداشتن از قانون و غیرقانونی رفتار کردن توهین شده است.

صفوی خاطرنشان کرد: بنده با اعلام دعوت رسمی از بازرسان رئیس جمهوری و دو وزارتخانه می‌خواهم با حضور در هر دو دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز از هر دو مجموعه دانشگاه بازدید کرده و با استادان و دانشجویان مصاحبه کنند و ببینند در کدام دانشگاه قانون، شرع و کرامت انسانی بهتر رعایت می‌شود و چه کسانی قانون‌شکنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه فردا کلاس‌های دانشگاه شیراز را تعطیل کرده و در اعتراض به این موضوع تجمع می‌کنیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم استادان و دانشجویان از دانشگاه خارج نشوند و تجمع‌کنندگان اعلام کردند اگر این تجمع نتیجه نداشت در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع خواهیم کرد.

سیّده زهره عظیمی‌فر، مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز، نیز در این نشست خبری اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات رسیده کلاس‌های درس دانشگاه شیراز فردا یکشنبه دهم اسفندماه 1393 تعطیل است و تمام کارکنان، استادان و دانشجویان این دانشگاه ساعت 9 صبح در مقابل دانشگاه شیراز تجمع می‌کنند.

سیّد محسن تقوی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز، نیز در این نشست خبری با ارائه گزارش از تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، اظهار داشت: دانشگاه شیراز 600 نفر اعضای هیئت علمی و 20 هزار دانشجو دارد.

وی با بیان اینکه سایت دانشگاه شیراز در خور شأن این دانشگاه نیست، افزو: فضای آموزشی دانشگاه شیراز بسیار کم است و برای گسترش این فضا تلاش داریم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: دانشکده مدیریت گردشگری و جهانگردی، دانشکده انرژی و فناوری‌های نوین تحت عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر، دانشکده مهندسی بخش عمران و مواد، دانشکده منابع طبیعی، دانشکده آموزش‌های الکترونیک و مجازی، پردیس بین‌الملل دانشگاه، توسعه دانشکده مکانیک و توسعه دانشکده علوم از جمله طرح‌های مصوب در حال اجرا در این سایت است.

تقوی با اشاره به اینکه هر سال برای کلاس‌های مختلف در دانشگاه شیراز به 100 کلاس نیاز است، تصریح کرد: آزمایشگاه، دفتر استادان، فضاهای ورزشی و فرهنگی و هنری، اتاق کار برای اعضای هیئت علمی دانشگاه و سالن برگزاری کنکورهای متمرکز علمی و بین‌المللی و غیره از جمله فضاهای آموزشی مورد نیاز دانشگاه شیراز است.

وی با بیان اینکه سایت کامپیوتری برای دانشجویان کامپیوتر نیز در حال بهره‌برداری است، عنوان کرد: برای تمام اراضی و زمین‌های تحت اختیار دانشگاه شیراز طرح ارائه شده و اجاز تعدی و تجاوز کسی به این زمین‌ها را نمی‌دهیم زیرا تمام طرح‌ها مصوب شده و در حال اجراست.

احمد عریان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، نیز در این نشست خبری با اعتراض به اینکه مگر یک موضوع را چندبار در هیئت دولت بررسی می‌کنند، اظهار داشت: حدود 100 هزار نفر اعضای دانشگاه و خانواده‌های ایشان هستند که ما بیمارستان می‌سازیم و علوم پزشکی ارائه سرویس و خدمات را بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه علوم پزشکی قصد ساخت بیمارستان دارد مگر مردم جنوب شهر و شرق شیراز بیمارستان نیاز ندارند، افزود: تجمع بیمارستان‌ها در یک جا به چه دلیل است و اینها جای تأمل دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه ورود به زمین‌های دولتی و متعلق به دانشگاه شیراز به سادگی میسر نیست، خاطرنشان کرد: تکلیف تمام زمین‌های دانشگاه مشخص است و دانشگاه قلب تپینده یک جامعه است.

عریان با بیان اینکه بیش از 20 مرکز پژوهشی مورد نیاز دانشگاه شیراز است، تصریح کرد: باید برای این مراکز فضای مناسب در اختیار دانشگاه باشد و ساخت آزمایشگاه مرکزی که وظیفه ارائه خدمات به استان‌های جنوبی را نیز بر عهده دارد به دانشگاه شیراز سپرده شده است.

به گزارش تسنیم، به دنبال جدا شدن بخش آموزش پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت در سال 1366 جلسه ای در دفتر دکتر حسن حبیبی وزیر دادگستری وقت تشکیل شد و مسایل مالی دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز در صورتجلسه ای هفت صفحه ای با حضور نمایندگان وزارتخانه ها تبیین شد.

پس از آن جلسات متعددی در سطوح مختلف شکل گرفته و موضوع اراضی درخواستی دانشگاه علوم پزشکی در سفر اخیر معاون حقوقی رئیس جمهوری به شیراز نیز مطرح شده است.

استاندار فارس ششم دی ماه 93 در حاشیه سفر معاون حقوقی رئیس جمهوری به شیراز نیز گفته بود دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقطعی تحت نام دانشگاه شیراز یکی بودند که بعد از جدا شدن از هم و قرار گرفتن در زیر مجموعه دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان بنا شد که اموال آنها نیز تقسیم شود و این تقسیم اموال انجام شده تا امروز به بحث تقسیم زمینی در محدوده پردیس ارم رسیده که دانشگاه علوم پزشکی متقاضی بخشی از این اراضی است تا بیمارستان شماره دو نمازی شیراز را در آنجا احداث کند.

به گفته احمدی در جلسه‌ای که مقرر بوده با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری و نمایندگان دو دانشگاه برگزار و این مساله بررسی و رای نهایی صادر شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon