سیاست خارجی پاکستان از سوی ارتش این کشور تعیین می‌شود

سیاست خارجی پاکستان از سوی ارتش این کشور تعیین می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) با اشاره به مذاکرات احتمالی این کشور با هند اعلام کرد که سیاست خارجی پاکستان در حال حاضر از سوی رئیس ستاد ارتش این کشور تعیین می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «حمید گل» ژنرال بازنشسته و رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در گفت‌وگو با «اکسپرس نیوز» اعلام کرد که اگر تنش‌های پاکستان و هند ادامه یابد، «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور در تلاش‌های خود برای توسعه کشور نیز موفق نخواهد شد.

وی افزود: پاکستان در مذاکرات اسلام‌آباد با دهلی‌نو در مورد مسأله «کشمیر» سازش نخواهد کرد و سیاست خارجی پاکستان نیز در حال حاضر از سوی ارتش این کشور تعیین می‌شود.

وی اذعان کرد: ارتش پاکستان مخالف مذاکرات این کشور با هند نیست.

رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان تصریح کرد که اسلام‌آباد مذاکرات با دهلی‌نو را رد نخواهد کرد و اگر آمریکا نیز به پاکستان نیازمند است باید در مورد راه حل مسأله کشمیر نقش ایفا کند.

حمیدگل اظهارداشت: اسلام‌آباد باید موضعی اتخاذ کند که در صورت برقراری روابط تجاری با دهلی‌نو، مسیر آن از «سرینگر» یکی از شهرهای کشمیر باشد.

وی در ادامه گفت: آمریکا هرگز بدنبال حل مساله کشمیر نیست زیرا در صورت چنین خواسته‌ای دولت هند به مذاکره وادار می‌شد.

قابل ذکر است که «راج نات سینگ» وزیر کشور هند پیش از این نیز در واکنش به بیانیه رئیس ستاد ارتش پاکستان مبنی بر پاسخ سنگین نظامی به نیروی امنیتی هند در صورت نفوذ در مناطق مرزی دو کشور اعلام کرده بود که دهلی‌نو برای دفاع از مرزهای خود آمادگی دارد و اهمیتی به هشدارهای رئیس ستاد ارتش پاکستان نمی‌دهد.

وزیر کشور هند به خبرنگاران گفت: دولت هند به شهروندانش اطمینان می‌دهد که ارتش این کشور مرزهای کشورش را حفظ کرده و اظهارات اسلام‌آباد نیز هیچ تاثیری در این خصوص ندارد.

وزیر امور خارجه هند قرار است 13 اسفند ماه وارد اسلام‌آباد شود و مقامات پاکستانی نیز معتقدند که در این دیدار در مورد از سرگیری مذاکرات صلح و مسأله «کشمیر» نیز گفت‌وگو خواهد شد.

این در حالی است که مقامات هندی پیش بینی کردند که مذاکرات صلح در سطح وزرای امور خارجه هند و پاکستان نتیجه تاثیرگذاری بر روابط دو کشور ندارد زیرا محور گفت‌وگوهای این مذاکرات بیشتر در مورد نشست آینده اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای جنوب آسیا«سارک» در اسلام‌آباد است.

در چند ماه گذشته بیش از 22 نفر در درگیری‌های مرزی هند و پاکستان کشته و بیش از 50 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

هند و پاکستان در دسامبر سال 2013 میلادی به اجرای آتش بس امضا شده در سال 2003 متعهد شدند اما تاکنون بارها این توافقنامه از سوی 2 کشور نقض شده و غیرنظامیان ساکن مناطق مرزی، قربانیان اصلی این درگیری‌ها هستند.

انتهای پیام/ع

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان