تلاش‌های زیادی برای حل مسائل از طریق دیپلماسی در دولت یازدهم صورت گرفته است

تلاش‌های زیادی برای حل مسائل از طریق دیپلماسی در دولت یازدهم صورت گرفته است

خبرگزاری تسنیم: استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به شعار رئیس جمهور در مورد مقابله با خشونت، تلاش‌های زیادی برای حل مسائل ایران از طریق دیپلماسی در دولت یازدهم صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، الهه کولایی استاد دانشگاه تهران در دومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: در این منطقه از جهان برخلاف روندهایی که در مسائل توسعه یافته جهانی به چشم می‌خورد، ما با گونه‌هایی از واگرایی روبرو هستیم و در حالی که جهان توسعه یافته به سمت همگرایی حرکت می‌کند، مفهوم دولت و ملت در منطقه ما با چالش اساسی روبروست که بحران اوکراین یکی از مصادیق آن است. 

وی افزود: آنچه در بحران اوکراین باید مورد توجه قرار گیرد، صرفا پرداختن به عوامل داخلی و عوامل خارجی نیست. یعنی برای رسیدن به درک مناسب از تحولات اوکراین نیازمند نگاه همه جانبه هستیم. 

استاد دانشگاه تهران گفت: اوج تقابل روسیه، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی را در اوکراین شاهدیم که زمینه‌ این تقابل از نخستین سال فروپاشی شوروی مشهود بود. 

کولایی درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی نسبت به تحولات اوکراین گفت: در داخل کشور و در فرآیند تصمیم‌سازی، شاهد گرایشات متعارفی بوده‌ایم اما دولت جمهوری اسلامی در روند شکل‌گیری بحران اوکراین بر راه حل سیاسی، پرهیز از درگیری نظامی و تلاش برای حل مسائل با استفاده از ابزارهای کم‌هزینه تاکید داشت. 

وی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت یازدهم واقع‌گرا بود، گفت: دستگاه دیپلماسی ما در عین تلاش برای داشتن روسیه و چین به عنوان شریک، از تعامل با کشورهای غربی دست نکشیده است. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افراد در داخل کشور، بحران اوکراین را فرصت تلقی می‌کنند، ادامه داد: فرصتی که جمهوری اسلامی نیز بتواند ابعاد و زوایای رویکرد سازنده خود را با جهان به نمایش بگذارد و پرهیز از خشونت و افراط‌گری که شعار آقای روحانی بوده را اجرایی کند. 

کولایی یادآور شد: ما در سیاست خارجی شاهد رفتارهای متعارف بوده‌ایم اما دولت ایران، سیاست تمرکز در تعاملات خارجی را پیش گرفت و به دنبال راه سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسائل خود بود. 

وی در پایان گفت: با توجه به شعار رئیس جمهور در مورد مقابله با خشونت، تلاش‌های زیادی برای حل مسائل ایران از طریق دیپلماسی در دولت یازدهم صورت گرفته است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon