موافقت پارلمان لیبی با انتخاب «حفتر» به عنوان فرمانده کل ارتش

موافقت پارلمان لیبی با انتخاب «حفتر» به عنوان فرمانده کل ارتش

خبرگزاری تسنیم: پارلمان منحل شده لیبی که از طرف جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، با انتخاب خلیفه حفتر به عنوان فرمانده کل ارتش ملی این کشور موافقت کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العربیه، پارلمان منحل شده لیبی که از طرف جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده است، با انتخاب خلیفه حفتر فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی به عنوان فرمانده کل ارتش ملی این کشور موافقت  کرد.

پیش از این المنصر الحاسی عضو کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگی و نهادهای جامعه مدنی در مجلس نمایندگان لیبی اعلام کرده بود که مجلس نمایندگان لیبی بعد از صدور قانون بازگشت سرلشکر خلیفه حفتر به نهاد نظامی ارتش لیبی، وی را به سمت فرمانده کل ارتش لیبی منصوب و تعیین کرده است.

حفتر کیست؟

خلیفه بلقاسم حفتر متولد 1949 میلادی در بنغازی از جمله فرماندهان نظامی لیبیایی است. حفتر زمانی که 20 ساله بود، یکی از نظامیانی بود که معمر قذافی جوان را در کودتای 1969 برای سرنگونی پادشاه ادریس سنوسی یاری کردند. وی همچنینی یکی از اعضای شورای فرماندهی انقلاب بود که برای اداره کشور در روزهای پس از انقلاب تعیین شده بود. حفتر در سال 1987 در حالیکه به عنوان فرمانده نیروهای نظامی لیبیایی مستقر در چاد در جنگ لیبی و چاد عمل می‌کرد، به اسارت چادی‌ها درآمد. دولت لیبی تلاشی برای آزادی آنها نکرد و اعلام کرد که آنها از ارتش پیروی نمی‌کرده‌اند. وی بعد از چند سال زندان در سال 1990 آزاد شده و همراه با تعدادی از همرزمانش به آمریکا رفت. حفتر چند روز پس از آغاز قیام عمومی علیه رژیم قذافی در سال 2011 به کشورش بازگشت تا در انقلاب 17 فوریه مشارکت داشته باشد. شورای حکومت انتقالی لیبی در این دوران وی را به عنون فرمانده نیروی زمینی برگزیده بود که سومین مقام مهم در ارتش مخالفان قذافی پس از عبدالفتاح یونس فرمانده کل قوا و عمر الحریری رئیس ستاد محسوب می‌شد.

کمی پس از سقوط رژیم قذافی حدود 150 افسر و افسر وظیفه وی را فرمانده جدید ارتش لیبی اعلام کردند و در واقع سعی داشتند دولت را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند اما مقامات دولت با این موضوع مخالفت کردند و وی را از این سمت کنار گذاشتند.

حفتر که همچنان از پشتیبانی بسیاری از افسران ارتش لیبی برخوردار بود در ماه فوریه 2014 دستور تعلیق فعالیت کار کنگره ملی (پارلمان موقت لیبی) که دوره آن به پایان رسیده و هم اکنون در طرابلس مستقر است، و همچنین تعلیق دولت این کشور را داد. مسؤولان لیبی این کار وی را تلاشی برای کودتا اعلام کردند.

وی از ماه مه سال 2014 نیز عملیاتی را با استفاده از نیروهای نظامی تحت فرمان خود با نام «کرامت لیبی» در بنغازی به اجرا درآورده‌ است. حفتر هدف خود را از این عملیات پاکسازی اخوان المسلمین و شبه نظامیان و تروریست‌ها دانسته است. وی همچنین گفته که کنگره ملی اجازه داده تا تروریست‌ها از سراسر دنیا در لیبی جمع شوند و امنیت این کشور را تهدید کنند.

در این عملیات نیروهای حفتر پایگاه‌های گروه‌های شبه‌نظامی را هدف قرار داده‌اند که منجر به کشته و مجروح شدن شمار زیادی شده است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان