شهرداری در نوع گیاهان فضای سبز تهران تجدید نظر کند

شهرداری در نوع گیاهان فضای سبز تهران تجدید نظر کند

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون سلامت ومحیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری باید نسبت به نوع گیاهان مورد استفاده در فضای سبز شهری تجدیدنظر کند.

معصومه آباد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به هفته درختکاری درباره امکان کاشت درختان مثمر در سطح شهر، اظهار داشت: سال گذشته در کمیسیون سلامت شورای شهر موضوع کاشت درختان مثمر را بررسی و درختانی که مناسب با آب و هوای تهران است را مشخص کردیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال درختانی مانند توت، آلبالو، انار و آلو که پیش از این نیز کاشت آنها در تهران انجام می شده جزو مواردی بود که در کمیسیون  مطرح شد اما به دلیل اینکه برخی از آنها نیاز به آبیاری بیشتری دارند و شرایط اقلیمی کنونی اجازه کاشت آنها را نمی دهد از طرح آن صرف نظر کردند اما در حال حاضر درختان مثمر در برخی مناطق تهران کاشته می شود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران همچنین گفت: چیدن میوه درختان مثمر سطح شهر توسط مردم نیز هیچ اشکالی ندارد  و به مرور زمان نیز برای مردم عادی می شود.

وی با بیان اینکه می توان کاشت درختان مثمر را به صورت گسترده تر انجام داد، خاطرنشان کرد: شهرداری باید نسبت به گونه های گیاهی که در تهران کاشته می شود تجدید نظر کند اگرچه برخی گونه های گیاهی قدمت بالایی دارند اما باید از گونه های استفاده کرد که در پاکسازی هوا نقش موثرتری داشته باشند.

آباد تصریح کرد: در حال حاضر گیاهی مانند اسطوخودوس ضمن اینکه هوای تهران را پالایش می کند تأثیر دارویی دارد و آرام بخش است. اکالیپتوس هم اینطور است اما باید جوشانده شود تا اثر دارویی آن مشخص شود اما اثرات خوبی در تلطیف هوا دارد.

وی در ادامه درباره الزام شهرداری به کاشت درخت در سایر فصول سال، اظهار داشت: کاشت درخت در همه فصول سال در حال انجام است اما به صورت نمادین در این ایام خاص و برای فرهنگسازی انجام می شود ولی باید کاری کرد که مردم تشویق به این کار شوند زیرا تازمانی که یک سازمان درخت می کارد نگهداری از آن را هم باید بر عهده داشته باشد بنابراین هفته درختکاری فرصتی برای فرهنگساری  تا همه علاقمند شوند که در همه ایام سال درخت بکارند.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به استفاده از مشارکت مردم در کاشت و نگهداری از درختان نیز گفت: اینکه مردم نهالی از شهرداری دریافت کنند و آن را در خانه و محل خود بکارند در ایجاد مشارکت مردمی موثر است و فرهنگساری که به دنبال آن هستیم نیز کمک می کند.

وی همچنین درباره جایگزین کردن گونه هایی مانند پاپیتال به جای چمن نیز گفت: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری باید قدری نسبت به گونه های جدید یک بازنگری داشته باشد. گونه های بسیاری در طبیعت داریم که اثرات بهتری را با توجه به آب و هوای فعلی تهران دارد  البته نمی توان شهرداری را به کاشت گونه ای خاص ملزم کرد اما می توان این نهاد را ملزم به ایجاد تغییر و تحول در گونه های جدید گیاهی کرد.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon