رهگیری اشتغال مهارت آموختگان فنی‌وحرفه‌ای زنجان انجام می‌شود


رهگیری اشتغال مهارت آموختگان فنی‌وحرفه‌ای زنجان انجام می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان با اشاره به رهگیری آموزش مهارت آموختگان گفت: رهگیری اشتغال مهارت آموختگان فنی‌وحرفه‌ای انجام می‌شود.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با بیان اینکه یکی از نتایج رهگیری اشتغال مهارت آموختگان برنامه ریزی برای تدوین استاندارد‌های آموزشی است، اظهار داشت: رهگیری اشتغال مهارت آموختگان وضعیتی از نتایج و میزان بازدهی آموزش‌های ارائه شده را در اختیار مسئولان و بویژه برنامه‌ریزان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به ارائه مدلی توسط فنی وحرفه‌ای استان در راستای  رهگیری اشتغال مهارت آموختگان تصریح کرد: مدلی توسط فنی‌وحرفه‌ای استان درباره رهگیری اشتغال ارائه شده و به عنوان یکی از الگوها در سطح کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی‌‌و‌حرفه‌ای استان زنجان گفت: یکی از تاثیرات مهم کمیته رهگیری اشتغال بهره‌گیری از نتایج رهگیری در ارائه مدل‌های کاربردی متناسب با نیاز‌های بازار است و مشکلات آموزش‌های ارائه شده مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رهگیری اشتغال زمینه برنامه‌ریزی‌های آموزشی را فراهم می‌کند، گفت: رهگیری اشتغال با همکاری سازمان‌های متولی و نیز مراکز کاریابی‌ها انجام شده و وضعیت ایجاد اشتغال در رشته‌های مختلف احصا می‌شود.

رهگیری اشتغال به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

انصاری افزود: از امسال رهگیری اشتغال به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که در این زمینه سایت رهگیری الکترونیکی در حال راه‌اندازی است که با اجرایی شدن آن سرعت انجام رهیگیری اشتغال تسریع می‌یابد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به ظرفیت‌های استان در ارائه آموزش‌ها عنوان کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های ارائه آموزش‌های مهارتی در فنی وحرفه‌ای استان توجه به نیاز‌های استان است که یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد بخش معدن است.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی‌ و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه لازم است آموزش‌هایی متناسب با نیاز‌های فعالان معدنی در استان ارائه شود گفت: یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی استان بخش معدن است که در این زمینه آموزش‌های توانمندسازی نیروهای معدن به درستی انجام نشده است.

برگزاری دوره HSE به صورت پایلوت در کشور

وی با بیان اینکه لازم است آموزش‌های فنی وحرفه‌ای با مشارکت دانشگاه‌های استان در زمینه معدن انجام شود افزود: در این راستا فنی وحرفه‌ای استان اقدام به برگزاری دوره های ایمنی در معادن ( HSE) بعنوان پایلوت در کشور کرده است.

انصاری عنوان کرد: برگزاری این دوره‌های آموزشی با مشارکت سازمان نظام مهندسی معدن استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به آموزش شاغلین بنگاه‌های اقتصادی «صنایع و صنوف» با رویکرد توسعه و مشارکت ذی‌نفعان کل بخش‌های اقتصادی استان بیان کرد: برنامه‌های عملیاتی نیز در این باره پیشنهاد شده است که این برنامه‌ها با مشارکت دستگاه‌های استان امسال اجرایی می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی‌‌و‌حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به برنامه‌های عملیاتی آموزش شاغلان گفت: ارائه آموزش‌های جوار کارخانه، ضمن کار بخش اصناف و استقرار الگوی اخلاق حرفه‌ای از جمله آموزش‌های ارائه شده در استان است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری با دستگاه‌های اجرایی مبنی بر نیازسنجی و انطباق آموزش‌های مهارتی با ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی استان در حوزه سرمایه‌گذاری با رویکرد تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بازار کار از جمله اقداماتی است که به عنوان برنامه پیشنهادی در زمینه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی در نظر گرفته شده است.

انصاری افزود: توسعه آموزش‌های مهارتی ویژه اصناف با استقرار الگوی اخلاق حرفه‌ای و اجرای ‌آموزش‌های شایستگی شغلی به صورت الکترونیکی از دیگر برنامه‌ها برای جذب بیشتر توسعه و مشارکت دستگاه‌های استان است.

ارائه آموزش به شاغلان در مرکزجوار کارخانه در شرکت کالسمین زنجان

وی عنوان کرد: ایجاد مرکز جوار کارخانه در شرکت کالسمین از دیگر اقداماتی است آموزش‌ و ارتقای مهارت‌های شغلی شاغلان این مجموعه را برعهده دارد.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی‌‌و‌حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه تحقق توسعه ومشارکت ذی نفعان تنها با فعالیت مرکز فنی‌وحرفه‌ای محقق نمی‌شود، ابراز کرد: مشارکت و همکاری دستگاه‌های متولی در این امر ضروری است که از جمله دستگاه‌های همکار را می‌توان شامل اداره کل صنعت، معدن تجارت، اتاق بازرگانی، معدن وکشاورزی، اتاق اصناف، سازمان نظام مهندسی ساختمان و معدن ، شرکت شهرکهای صنعتی ، مرکز سرمایه گذاری استان و اتاق اصناف دانست.

اجرای آموزش‌های مبتنی بر شایستگی‌ها با مشارکت بخش غیر دولتی

وی با اشاره به ارائه واجرای آموزش‌های مهارتی مبتنی بر شایستگی‌ها «CBT» با مشارکت بخش غیردولتی تصریح کرد:  اجرای آموزش‌های مهارتی مبتنی شایستگی‌ها یکی از برنامه‌های عملیاتی در راستای آموزش شاغلان بنگاه‌های اقتصادی است.

انصاری با اشاره به ضرورت ایجاد انگیزه در بنگاه‌ها در ارائه این آموزش‌ها بیان کرد: برنامه ریزی جهت بهره برداری از ظرفیت‌های قانونی به منظور ارتقای انگیزه بنگاه‌ها در توسعه آموزش‌های مهارتی از جمله برنامه‌هایی است که به منظور افزایش مشارکت دستگاه‌ها پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به بهره برداری از بانک اطلاعاتی دانش آموختگان گفت: بهره‌برداری از بانک اطلاعاتی دانش آموختگان در حوزه‌های مختلف می‌تواند نیروی انسانی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را تامین کند.

بهره‌گیری از بانک اطلاعاتی مهارت آموختگان در معرفی جاذبه‌های سرمایه گذاری

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی‌ و حرفه‌ای استان زنجان افزود: این بانک اطلاعاتی می‌تواند در معرفی بخشی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در سطح استان  در حوزه منابع انسانی عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: فنی و حرفه‌ای بدنبال آن است تا آموزش‌های مهارتی خود را براساس رویکرد‌های جدید تدوین کند که مبتنی بر تقاضا، آموزش برای افزایش ظرفیت، یکپارچگی آموزش و تربیت، شناخت نیاز و توجه به بخش‌های رسمی و غیررسمی است.

انصاری عنوان کرد: توجه به نوآوری، پویایی، آینده‌نگری و کارآفرینی از جمله مواردی است که در ارائه آموزش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

گفت‌وگو از هاجر کشاورزی

انتهای پیام/ج

اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon