وقوع ۳۰ زلزله ۴ ریشتری در طول ۶۵ روز در ایران


وقوع 30 زلزله 4 ریشتری در طول 65 روز در ایران

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات وزارت مسکن، راه و شهرسازی گفت: در چند ماه اخیر بیش از ۳۰ زلزله‌ بالای ۴ ریشه در ایران رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، دومین همایش ملی زلزله ظهر امروز با حضور حامد مانی فر مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین، ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، محمد شکری چی زاده رئیس مرکز تحقیقات وزارت مسکن، راه و شهرسازی و جمعی از اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد.

محمد شکری چی زاده در این همایش با اشاره به این نکته که در چند ماه اخیر بیش از 30  زلزله‌ بالای 4 ریشه در ایران رخ داده است، اظهار داشت: شرایط و موقعیت استراتیژیک ایران سبب شده تا در راس بسیاری از گسل‌های زلزله قرار گیرد، این در حالی است که در چند ماه گذشته بیش از 30 زلزله بالای 4 ریشتر در کشور روی داده است.

وی با بیان این نکته که در ایران زلزله‌های مخرب و مهیب در دوماه گذشته هر دو روز یک‌بار روی می‌دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به  آمار ارائه شده از وقوع زلزله در چند ماه گذشته در ایران، وضعیت کشور در حالت بحرانی قرار گرفته است که به هیچ عنوان مساعد نیست.

رئیس مرکز تحقیقات وزارت مسکن، راه و شهرسازی با بیان این نکته که 30 درصد زلزله‌های مخرب و مهیب جهان در کشور ما روی داده است، خاطرنشان کرد: زلزله‌هایی مخرب و مهیب نامیده می‌شوند که بالای 10 هزار نفر تلفات داشته باشد، این در حالی است 30 درصد زلزله‌های مهیب جهان  در دهه‌های اخیر در ایران روی داده است.

وی با اشاره به زلزله‌های منجیل و بوئین زهرا در استان قزوین تاکید کرد: متاسفانه هر 10 سال یکبار زلزله‌های بالای 7 ریشتر در کشور روی می‌دهد که از جمله آن می‌توان به زلزله‌های طبس، ورزقان، منجیل و بوئین‌زهرا قزوین اشاره کرد.

شکری چی زاده با اشاره به این نکته که تنها یک درصد از جمعیت جهان در ایران ساکن هستند، تصریح کرد: در طول تاریخ زلزله همواره از بلایای بوده است که آسیب‌های بسیار زیادی را به کشور وارد کرده از این رو اگر روند گذشته همچنان ادامه پیدا کند، شرایط بحرانی را در کشور به وجود می‌آورد.

وی به لزوم تدوین برنامه‌ریزی در راستای مقابله با آسب‌های زلزله در کشور اشاره کرد و گفت: محور اصلی همایش ملی زلزله باید در جهت تدوین و ارائه راهکار‌های مقابله با خطرات و بلایای زلزله قرار گیرد تا بتواند خروجی خوب و قابل قبولی را داشته باشد.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon