روزِارتش چگونه شکل گرفت؟


روزِارتش چگونه شکل گرفت؟

خبرگزاری تسنیم:برای اولین بار به فاصله حدود دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) با عنوان ارتش نام گذاری شد تا پاسخ مناسبی باشد به وفاداری ارتشیان نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حالا سی و شش سالی می شود که یک روز از تقویم رسمی کشور به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است؛ روزی که برای اولین بار به فاصله حدود دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) با عنوان ارتش نام گذاری شد تا پاسخ مناسبی باشد به وفاداری ارتشیان نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی. اما روزِ ارتش چگونه شکل گرفت؟

از 19 بهمن 57 و دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره)، ارتشی ها با سرعت بیشتری به انقلاب اسلامی پیوستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از همان اولین روز، کار خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران شروع کردند.

اولین درگیری و ناآرامی در منطقه ترکمن صحرا و نزدیک مرزهای شوروی(سابق) توسط گروهک های چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از داوطلبان نیروی زمینی ارتش سرکوب شد. سپس ارتش به کنترل ناآرامی های سایر مناطق، مانند کردستان و آذربایجان غربی پرداخت؛ اما همزمان، جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج از کشور به راه افتاد.

همین جوسازی ها سبب شد تا شهید سپهبد ولی ا...قرنی، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش در نامه ای، استعفای خود را در روزهای اول فروردین 1358 به امام خمینی(ره) تقدیم کند. کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شد تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که به شکل مستقیم و غیر مستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر ناآگاه جریان داشت، بی انضباطی، سستی و تمکین نکردن از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه شود.

مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی(ره) برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام(ره) بخواهند ایشان، فرماندهی خود را بر کل نیروهای مسلح مجدداً اعلام نمایند تا با استفاده از این حکم حکومتی، قوام و انضباط به ارتش بازگردد.

امام خمینی (ره) نیز با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29 فروردین سال 58 خطاب به ملت، سنگِ بنای روز ارتش را گذاشتند. دربخشی از پیام امام خمینی(ره) آمده بود:

«روز چهارشنبه 29 فروردین، روز ارتش اعلام مى ‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان هاى بزرگ، با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند.

ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى، محترمانه و برادرانه استقبال کنند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ملت شریف لازم است آن را به رسمیت بشناسند و پشتیبانى خود را از آن اعلام کنند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید براى حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم».

از آن تاریخ به بعد، هر سال در سالروز صدور این پیام، روز ارتش در سراسر کشور جشن گرفته می شود و ارتش در شهرهای مختلف به رژه و نمایش قدرت می پردازد.

منبع: تعامل

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon