سعدیه شیراز؛ از خانقاه تا آرامگاه شیخ اجل


سعدیه شیراز؛ از خانقاه تا آرامگاه شیخ اجل

خبرگزاری تسنیم: بنا به شهادت تاریخ و روایت سفرنامه‌ها آرامگاه سعدی ابتدا خانقاهی بوده که وی سال‌های پایانی عمر را در آن زندگی می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اول اردیبهشت هر سال بزرگداشت بزرگ‌مرد چهره زبان و ادبیات فارسی است همان که خداوندگار غزلیات عاشقانه فارسی است و بنا به شهادت اشعارش در زمان حیاتش آوازه و شهرت سخنش در دورترین سرزمین‌های اسلامی پیچیده بود.

آرامگاه زیبای سعدی در کنار هوای لطیف بهاری شیراز دل از عاشقان وی می‌برد و سکر بهاری را سرمستی ناشی از اشعارش دوچندان می‌کند. بنا به شهادت تاریخ و روایت سفرنامه‌ها آرامگاه سعدی ابتدا خانقاهی بوده وی سال‌های پایانی عمر را در آن زندگی می‌کرده است.

این بنا در سال 1354 به عنوان یک اثر ملی ثبت و اقداماتی برای سامان‌دهی این آرامگاه انجام شد که با جایگاه تاریخی این آرامگاه هماهنگ نبود و بنا به گفته کورش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی، سبب شد دیوار تاریخی آن تخریب شود. 

وی درباره تاریخچه آرامگاه سعدی چنین می‌گوید: گزارش‌های تاریخی حاکی از این است که 57 سال پس از درگذشت سعدی، یعنی در سال 748 هجری قمری، ابن‌بطوطه به شیراز آمد و در سفرنامه‌اش گزارشی از شرایط مقبره سعدی ارائه کرد.

بنا به گفته کمالی سروستانی براساس منابع تاریخی به ویژه کتاب «گلستان هنر» در سال 998 هجری قمری و در روزگار صفویان به حکم یعقوب ذوالقدر ـ حکمران فارس ـ مقبره ساخته‌ شده روی مزار سعدی خراب شد تا اینکه کریم‌خان زند در سال 1187 هجری قمری عمارتی از گچ و آجر را بر فراز مزار شیخ ساخت.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی از تخریب دوباره آرامگاه شیخ اجل در زمان قاجار می‌گوید که به دستور یکی از علمای شیراز و به بهانه سنی بودن سعدی انجام گرفت ولی مدتی بعد علی‌اکبرخان قوام‌الملک شیرازی نسبت به تهیه و نصب سنگ کنونی اقدام می‌کند و بخشی از اشعار سعدی برگرفته از بوستان را با اندکی تغییر روی آن حک می‌شود. 

کمالی سروستانی گفت: ساخت آرامگاه جدید سعدی در سال 1327 در زمان علی‌اصغرخان حکمت آغاز شد  و در اسفندماه 1330 در باغی به مساحت 7700 مترمربع به پایان ‌رسید.

مدیرمرکز سعدی‌شناسی افزود: بنای اصلی آرامگاه کنونی سعدی 261 مترمربع مساحت دارد و شامل دو ایوان عمود بر هم است که قبر شیخ در زاویه این دو ایوان قرار گرفته است. 

در سمت چپ آرامگاه حوضی وجود دارد که از آب آن از قنات محله سعدی تامین می‌شود و برای مردم آن منطقه مقدس است و باورهای مختلفی پیرامون آن شکل گرفته از جمله اینکه معتقدند که اگر دختر یا پسر جوانی  دست و روی خود را با این آب بشوید، به خانه بخت می‌رود.

این حوضچه که به حوض ماهی شهرت یافته این روزها با کم‌آبی مواجه شده و زیبایی گذشته خود را از دست داده است که حسام قلعه‌دار، شهردار منطقه سه شیراز، علت اصلی این امر را خشکسالی و عدم لایروبی قنات محله سعدی می‌داند.

وی در مصاحبه با تسنیم از اختصاص 500 میلیون تومان توسط شهرداری برای لایروبی و پاکسازی قنات خبر داد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon