توافق با کنگره بر سر ایران موجب تضعیف اوباما نشده است

توافق با کنگره بر سر ایران موجب تضعیف اوباما نشده است

خبرگزاری تسنیم: یک سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا امروز یکشنبه این مساله را رد کرد که با پیوستن به جمهوریخواهان در مجبور کردن رئیس جمهور آمریکا برای ارائه هر گونه توافق هسته ای با ایران به کنگره، موجب تضعیف اوباما شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن کاردین سناتور ارشد دموکرات از مریلند در مصاحبه با سی ان ان در واکنش به این نظریه که توافق با جمهوریخواهان بر سر ایران و پیوستن وی به جمهوریخواهان برای مجبور کردن اوباما در پذیرش طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای موجب تضعیف باراک اوباما شده، تاکید کرد که "نه، نه اصلا، این مساله درست نیست."

بر اساس توافقی که با میانجیگری باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا حاصل شده است، دولت اوباما نمی تواند بدون ارائه کلیه جزییات توافق هسته ای به کنگره، تحریم ها علیه ایران را لغو کند و نمایندگان آمریکایی حق اظهار نظر در خصوص هرگونه توافق با ایران را خواهند داشت.

اگر کنگره اقدامی انجام ندهد، اوباما شخصا می تواند تحریم ها علیه ایران را لغو کند. اوباما پیش از این بارها تهدید کرده بود که طرح پیشنهادی باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا در خصوص نظارت بر توافق هسته ای ایران را وتو خواهد کرد ولی اخیرا در برابر فشارهای کنگره عقب نشینی کرده است.

کاردین گفت: ما در مسیری قرار داریم که باید اتحاد بیشتری بین کنگره و کاخ سفید داشته باشیم. من فکر می کنم رئیس جمهور اکنون در موضعی قوی تر است تا نوعی از راهکار دیپلماتیک را ارائه دهد که مانع از آن شود که ایران به یک کشور دارای سلاح هسته ای تبدیل شود.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا نیز در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان اظهار تاسف کرد که گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران به اندازه کافی دقت نکرده اند و تفاهم فعلی بیش از اندازه به نفع ایران تمام شده است.

وی گفت که متاسف است که طرف های شرکت کننده در مذاکره هسته ای با ایران تمام جوانب را برای جلوگیری از این کشور برای دست یابی به سلاح هسته ای در نظر نگرفتند و این که مذاکره کنندگان ایرانی با ارائه کمی از اطلاعات از آزمایش دروغ سنجی با موفقیت عبور کردند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت