تحویل اس‌ــ۳۰۰ روسیه به ایران سیلی محکمی بر صورت اسرائیل بود

تحویل اس‌ــ300 روسیه به ایران سیلی محکمی بر صورت اسرائیل بود

خبرگزاری تسنیم: رژیم صهیونیستی هرچند به‌دنبال نزدیک شدن به روسیه بوده اما تصمیم پوتین برای تحویل سامانه اس‌ــ۳۰۰ به ایران شکست بزرگی برای بنیامین نتانیاهو به شمار می‌رود.

خبرگزاری تسنیم ــ روزنامه جروزالم پست در گزارشی به عدم‌موفقیت سیاست تازه رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به روسیه پرداخت و اعلام کرد موضوع تحویل سامانه موشکی اس‌ــ300 به ایران سیلی محکمی بر صورت نتانیاهو بود. از سوی دیگر پوتین نسبت به فروش تسلیحات مرگبار از اسرائیل به اوکراین هشدار داده بود.

پوتین دراین‌باره گفت: با فروش تسلیحات به اوکراین، {اسرائیل} به هدف خود دست نخواهد یافت بلکه تنها باعث به‌جا ماندن قربانیان بیشتری خواهد شد و تغییری در واقعیت فعلی ایجاد نخواهد کرد. این اظهارات پوتین پس از انتشار اخباری مبنی بر تلاش اسرائیل برای فروش برخی تسلیحات پیشرفته به اوکراین در واکنش به چراغ سبز روسیه برای تحویل سامانه اس‌ــ300 به ایران پس از سالها صورت گرفت.

هرچند رژیم صهیونیستی به‌صورت رسمی عصبانیت خود را نسبت به این موضوع بروز نداده اما بنیامین نتانیاهو به‌صورت تلفنی دراین‌باره با ولادیمیر پوتین گفتگو کرد. نتانیاهو در این تماس تلفنی بار دیگر به تصمیم مسکو برای اجرای توافق واگذاری سامانه موشکی اس‌ــ300 روسی به ایران اعتراض کرد.

این تماس نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دومین تماس از نوع خود ظرف مدت یک هفته به شمار می‌آید، و وی در هر دوی این تماس‌های تلفنی مراتب نگرانی تل‌آویو از این موافقت روسیه را به اطلاع پوتین رسانده است. وی در توجیه این نگرانی خود مدعی شد: ایران در حالی به این سامانه دست می‌یابد که این روزها بر دشمنی‌های خود در منطقه می‌افزاید.

فروش اس‌ــ300 حتی باوجود اینکه سامانه‌ای قدیمی‌تر به‌نسبت مدل‌های بعدی از خود به شمار می‌رود می‌تواند مانع حمله هوایی احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران شود. مسکو و تهران در سال 2007 توافقنامه‌ای را امضا کردند که به‌موجب آن روسیه متعهد شد سامانه موشکی اس‌ــ300 به ایران تحویل دهد، ولی این توافق موجب اعتراض اسرائیل و ایالات متحده آمریکا شده بود، اما روسیه در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر منع فروش سلاح به ایران در سال 2010 این توافقنامه را به‌صورت یک‌جانبه به حال تعلیق در آورد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز نسبت به این تصمیم پوتین ابراز شگفتی کرد و گفت انتظار داشته مدتها قبل نسبت به فروش این سامانه به ایران اقدام می‌کرد. برای سالها اسرائیل به دو علت سیاست دوستی با روسیه را در پیش گرفت: اولین دلیل امید به تأثیر این تلاش‌ها در جهت ممانعت از فروش تسلیحات هسته‌ای روسیه به ایران بود (هدفی که هرگز به آن دست نیافت) و دومین دلیل ترس اسرائیل از روسیه بود. این سیاست نتانیاهو مؤثر نبود و روز شنبه پوتین نسبت به انجام اقدامات تحریک‌آمیز به اسرائیل هشدار داد.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان