آغاز برنامه مراقبت‌های اولیه سلامت در مناطق نابسامان شهری از فردا+جزئیات

آغاز برنامه مراقبت‌های اولیه سلامت در مناطق نابسامان شهری از فردا+جزئیات

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز برنامه مراقبت‌های اولیه سلامت از فردا در مناطق نابسامان شهری سراسر کشور خبر داد.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، ناصر کلانتری اظهار داشت: مناطق نابسامان شهری بافت‌های فرسوده، تاریخی و کاربری‌های غیرمعمول شهری مانند زندان‌ها، پادگان‌ها و مناطقی هستند که بدون مجوز و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها قرار دارند. این اماکن که کمبود خدمات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی دارند؛ عمدتاً مهاجرین روستایی و تهیدستان شهری را در خود جای داده است.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه‌های تامین مراقبت‌های اولیه سلامت در مناطق نابسامان شهری و شهرهای کمتر از 50 هزار نفر، دو برنامه اساسی وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت حوزه بهداشت است، افزود: لازم است در اجرای این برنامه‌ها علاوه بر وزارت بهداشت، سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط و سازمان­‌های دولتی و غیر دولتی مانند وزارت کار، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری­‌ها، خیریه‌ها، و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) با یکدیگر به منظور رفع مشکلات اصلی و تامین حداقل امکانات ضروری بهداشت و درمانی در این مناطق در تعامل باشند.

وی هدف اصلی از اجرای برنامه‌های تامین مراقبت‌های اولیه سلامت در مناطق نابسامان شهری و شهرهای کمتر از 50 هزار نفر را افزایش دسترسی تمامی ساکنان مناطق نابسامان شهری به خدمات بهداشتی درمانی ضروری، برقرای عدالت در سلامت و ارتقاء وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی بیان کرد و گفت: اهداف اختصاصی این برنامه‌ها شامل افزایش پوشش خدمات جامع سلامت با محوریت عوامل تعیین کننده اجتماعی، افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در مناطق نابسامان شهری با محوریت خدمات قابل ارائه در مناطق روستایی، پایداری ارائه خدمات بهداشت و درمان در مناطق نابسامان شهری کشور با ایجاد همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی و افزایش رضایتمندی مردم از ارائه خدمات سلامت در مناطق نابسامان شهری است.

به گفته کلانتری، کل جمعیت مناطق نابسامان شهری و ساکنان شهرهای 20 تا 50 هزار نفر حدود 14 میلیون و 588 هزار نفر است که تحت پوشش این برنامه قرار می­‌گیرند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در ادامه، از شروع فعالیت گسترش شبکه بهداشت و درمان در مناطق نابسامان شهری از فردا (3 اردیبهشت)، همزمان با سومین روز از هفته سلامت در مشهد و همزمان در سراسر کشور خبر داد و گفت: سطح اول ارائه خدمات در این مناطق شامل خدمات و مراقبت‌های اولیه سلامت فرد و جامعه است که نقطه آغازین ارائه این خدمات در پایگاه‌های سلامت است.

وی افزود: سایر خدمات سلامت مانند خدمات دارویی، پاراکلینیک (آزمایش­‌ها و تصویربرداری­‌های ‌پزشکی) نیز در مراکز و موسسات دولتی و غیردولتی مانند داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری ارائه می‌شوند.

کلانتری محل پایگاه‌های سلامت را در جایی نزدیک به محل زندگی گروه هدف عنوان کرد و گفت: به ازای هر 6 هزار تا 15 هزار نفر، یک پایگاه سلامت در مناطق نابسامان شهری وجود دارد که نخستین تماس افراد با نظام سلامت در این مناطق از طریق پایگاه‌های سلامت صورت می‌پذیرد و در این پایگاه‌ها، کاردان یا کارشناس مراقبت سلامت خانواده به مراجعه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این دسته از خدمات با اولویت برون‌سپاری و خرید خدمت از بخش غیردولتی فراهم و ارائه می‌شود، افزود: لازم است در صورت نبود داوطلب برای واگذاری ارائه خدمات در بخش غیردولتی، خدمات از طریق بخش دولتی ارائه شود.

به گفته قائم مقام معاون بهداشت، ارجاعات از سوی پایگاه‌های سلامت به مراکز بهداشتی درمانی موجود در منطقه داده خواهد شد و سایر خدمات از طریق ارجاع به سطح دوم و با پذیرش مسوولیت پیگیری و تداوم خدمات به بیمار توسط واحد ارائه دهنده خدمات سطح اول انجام می‌پذیرد.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon