کشت محصولات پرآب‌بر در بروجرد ممنوع شود


کشت محصولات پرآب‌بر در بروجرد ممنوع شود

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس گفت: کشت محصولات غیراستراتژیک که آب زیادی مصرف می‌کنند در منطقه بروجرد ممنوع شود.

بهرام بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد، اظهار داشت: نظارت امور آب منطقه‌ای در مورد سطح زیرکشت و زمان برداشت آب از چاه‌ها نقش موثری در جلوگیری از استیصال بی‌رویه از منابع آبی دارد.

وی افزود: منابع آب زیرزمینی شهرستان بروجرد بسیار محدود است حال‌ آنکه تلاش مسابقه گونه به‌منظور برداشت این منابع محدود آن‌چنان با سرعت در حال انجام است که گویی قرار است هرکس از این رهگذر گرویی برای خود بردارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برداشت آب‌های زیرزمینی در دو بخش اشترینان و سیلاخور این شهرستان با حرص و ولع در حال انجام است، بیان کرد: این مسابقه زیان‌بار با کشت محصولات غیراستراتژیک و آب‌دوست همچون صیفی‌جات، پیاز و هندوانه شدت بیشتری یافته است.

بیرانوند با یادآوری اینکه باید پذیرفت همگان در برابر خشک شدن دشت‌ها و مشکلات عدیده پیش روی آیندگان مسئولیت داریم، عنوان کرد: این اتفاق در آینده رخ می‌دهد چرا که فرصت جبران را از سفره‌های آب زیرزمینی گرفته و با پائین رفتن سطح آب ناچار به زندگی در روستاهای خشک می‌شویم و این زمینه کوچ اجباری را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی در شهرستان بروجرد چاه‌های آب مجاز به برداشت در 12 ماه سال نیستند، خاطرنشان کرد: در صدور پروانه استفاده از چاه آب باید محدودیت اعمال شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مسابقه برای برداشت آب‌های زیرزمینی در نهایت نابودی کشاورزی در منطقه را رقم می‎‏زند.

بیرانوند با اشاره به آلوده‌سازی زمین‌های کشاورزی و تهدید منابع آب زیرزمینی منطقه توسط کشاورزان غیربومی، اظهار داشت: افرادی که زمین‌های خود را به کشاورزان غیربومی اجاره می‌دهند باید به این هشدار جدی توجه داشته باشند که کمر بر تهی کردن زمین‌های خود از منابع آبی و خاکی بسته‌اند.

وی افزود: از طرفی نقش زیان‌بار دیگر را در این زمینه کشاورزان ایفا و با کشت محصولات آب‌دوست و غیراستراتژیک در حقیقت اقدام به چپاول منابع آب می‌کنند، حال‌آنکه سود به‌دست‌آمده از این محل به‌هیچ‌وجه قابل قیاس با انبوه خسارات واردشده نیست.

انتهای پیام/ ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon