خرید تضمینی سیب‎ زمینی در جنوب کرمان آغاز شد


خرید تضمینی سیب‎ زمینی در جنوب کرمان آغاز شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: به منظور حمایت از کشاورزان سیب‎زمینی‎کار در سطح منطقه مقرر شد از امروز خرید تضمینی سیب‎زمینی آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  در جیرفت، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان یعقوب موسوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از کانون‎های اصلی که در این طرح در سطح کشور برای تولید این دو محصول به صورت بالقوه شناخته شد، منطقه جنوب کرمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: در سال جاری با توجه به عدم وجود سرمازدگی در دی و بهمن ماه عملکرد این محصولات در سطح هکتار به نسبت قابل توجهی نسبت به سال‎های گذشته افزایش پیدا کرد.

موسوی گفت: بخشی از این رویداد مرهون شرایط اقلیمی مناسب و بخش دیگر به دلیل مدیریت خوب مزارع توسط کشاورزان و در نهایت حمایت آن‎ها توسط این سازمان بوده است.

وی افزود: تنظیم بازار محصولات کشاورزی فرآیند بسیار سختی است و به هیچ وجه نمی‎توان با نوسان‎های اقلیمی کاملاً اطمینان داشت که عملکرد محصولات در یک سطح همواره پایدار بماند به این دلیل با کاهش یا افزایش آن‎ها مواجه می‎شویم.

موسوی عنوان کرد: جنوب استان کرمان با توجه به ظرفیت بالقوه‎ آن از جمله مراکز معدود دنیا است که در دو فصل سیب‎زمینی در آن کشت و برداشت می‎شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: در سال جاری طرح اول سیب‎زمینی که به عنوان «طرح استمرار تولید» در سطح کشور شناخته می‎شود در سطح 4 هزار و 480 هکتار و در طرح دوم در سطح 5 هزار هکتار اجرا شده است.

وی میزان تولید سیب‎زمینی طرح اول در جنوب کرمان را 167 هزار تن خواند و بیان داشت: پیش‎بینی می‎شود در طرح دوم نیز 161 هزار تن محصول برداشت شود.

موسوی خاطرنشان کرد: برداشت سیب‎زمینی طرح اول به اتمام رسیده و برداشت 40 درصد از میزان تولید باقیمانده طرح دوم نیز در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: طبق پیگیری‎های به عمل آمده به منظور حمایت از کشاورزان سیب‎زمینی‎کار در سطح منطقه مقرر شد از امروز خرید تضمینی سیب‎زمینی آغاز و به مناطق مختلف کشور حمل شود.

وی افزود: طبق تصویب شورای اقتصاد کف قیمت برای خرید تضمینی محصول سیب‎زمینی طرح استمرار 440 تومان و برای طرح دوم 360 تومان در نظر گرفته شده است که انتظار می‎رود با توجه به این قیمت‎ها وضعیت بازار متعادل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: همچنین به صورت همزمان خرید تضمینی و توافقی محصولاتی مانند گندم، گوجه‎فرنگی و پیاز توسط سازمان و اتحادیه تعاون روستایی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز برای نخستین بار سه مرکز خرید گندم در منطقه راه‎اندازی شده است، بیان داشت: هم‎اکنون چهار مرکز خرید گوجه‎فرنگی و پنج مرکز خرید پیاز در سطح جنوب کرمان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمانموسوی عنوان کرد: همچنین سه مرکز خرید محصول سیب‎زمینی در سطح شهرستان‎های جیرفت، عنبرآباد و منوجان راه‎اندازی شده است تا محصولات کشاورزان را خریداری کنند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon