افراد خاطی مسبب تنش در فینال مسابقات سوپرلیگ والیبال ایران بودند

افراد خاطی مسبب تنش در فینال مسابقات سوپرلیگ والیبال ایران بودند

خبرگزاری تسنیم: رییس هیئت والیبال آذربایجان غربی گفت: برخی افراد خاطی مسبب اصلی تنش در فینال مسابقات سوپرلیگ والیبال بودند ولی هیئت والیبال استان همزمان با پیگیری این موضوع با پرهیز از حاشیه سازی، ۱۰۰ استعداد والیبالی را کشف و شناسایی کرده است.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، والیبال به عنوان اولین رشته پرهوادار ورزشی در ارومیه حکایت‌های بسیاری دارد، در این شهر در بسیاری از کوی و برزن‌ها توپ و تور والیبال بخشی از فرهنگ مردمان به شمار می‌آید و دلخوشی هزاران نفر از جوانان این سرزمین در پنجه زدن به توپ‌های می‌کاسا، تاجی کارا، مولتن و گولدکاپ است.

هنوز گرد پیری بر موی بزرگان والیبال ارومیه ننشسته بود که شاگرد خلف آن‌ها سعید معروف به یکباره به مانند ستاره در آسمان والیبال ایران درخشید، دیری نپایید بعد از معروف، راه برای والیبالیست‌های دیگر این دیار نیز باز شد و حامد رضایی، جواد محمدنژاد، عبدالرضا علیزاده، میلاد عبادی‌پور و فرهاد پیروت‌پور به تیم ملی راه یافتند.

اما از زمانی نام ارومیه بر سر زبان‌ها افتاد که فدراسیون جهانی والیبال، شهر انگور را «شهر عشّاق والیبال» نامید و یکسال بعد پسر ارومیه‌ای تیم ملی، عنوان بهترین پاسور لیگ جهانی را بدست آورد.

حالا شهر عشاق والیبال در اردوی تیم ملی والیبال پنج نماینده دارد که برای لیگ جهانی به فدراسیون جهانی والیبال معرفی شده‌اند و منتظر افتخار آفرینی در قامت یک سرباز جنگنده هستند.

در یکی از خنک‌ترین روزهای بهاری، میزبان کریم فروزان رییس هیئت والیبال آذربایجان غربی بودیم تا در حوزه این ورزش پرطرفدار گفت‌و‌گوی تفصیلی داشته باشیم ولی اتفاقات دیدار فینال سوپر لیگ والیبال ایران که خاطرات تلخی را رقم زد موضوع اصلی این گفت‌و‌گو را تشکیل داد که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

تسنیم:هنوز بسیاری از هواداران والیبال ارومیه حوادث بازی فینال را فراموش نکرده‌اند، شما‌‌ همان روز در تالار فدراسیون والیبال حضور داشتید، ماوقع آن دیدار از زبان شخص رییس هیئت والیبال آذربایجان غربی برای مخاطبان شنیدنی خواهد بود لطفا آنچه مشاهده کردید را بیان نموده و تحلیلتان را ارائه کنید.

کریم فروزان: به گمانم اخبار این اتفاق تلخ، آنطور که در آن شرایط در رسانه‌ها مطرح شد کامل نبود، مشکلی که در مملکت ما وجود دارد این است که بدون واقف بودن به جریانات و اصل موضوع، مسائلی در جامعه مطرح شده و بر پایه آن شایعاتی شکل می‌گیرد.

در بازی فینال سوپرلیگ والیبال ایران چندین موضوع قابل بحث است که یکی خود بازی و مسابقه بود.

در بازی فینال، در داوری هیچ مشکلی وجود نداشت و بازی تقریبا تا اواخر مسابقه به نفع شهرداری ارومیه بود در گیم چهارم بازی رئیس فدراسیون به بنده تبریک گفت. حتی نائب رئیس فدارسیون آقای ضیایی که اهل ارومیه است در هر بار امتیاز گرفتن تیم شهرداری ارومیه به وجد می‌آمد بطوریکه چندین بار خود بنده به او مقام رسمی بودنش را متذکر شدم تا کمی جلوی خوشحالیش را بگیرد.

برخلاف عده‌ای، تصور بنده این نیست که همه تقصیر‌ها بر عهده کادر فنی بود چرا که در مسائل ورزشی و اجتماعی هزاران مسئله مرتبط به هم وجود دارد که ما فقط بر چند آیتم استناد می‌کنیم.

به نظرم در مجموع آن روز آقای پیمان اکبری مربی تیم پیکان از کادر فنی ما بهتر عمل کرد و چون ما ضعیف عمل کریم پیمان اکبری از فرصت به نحو احسن استفاده کرد، در یک مسابقه ورزشی ممکن است که تا دقایق آخر سوار بر بازی باشی ولی رقیب از یک ثانیه اشتباه طرف مقابل به نفع خود استفاده کند و پیروز میدان باشد، آن روز بازی، مسابقه عادلانه‌ای بود و ما می‌توانستیم قهرمان باشیم، اکنون نیز که قهرمان نشده‌ایم هیچ اشکالی ندارد چرا که در ورزش پیش بینی برد 100 در صدی برای هیچ رشته‌ای وجود ندارد چون در این صورت نیازی به بازی و صرف هزینه نبود و اساساً در این شرایط مسابقه معنی ندارد.

اکثریت تماشاگران آن روز از آن شهرداری ارومیه بود و اصولاً پیکان تهران تماشاگری ندارد، درست است که پیکان باشگاهی ریشه دار است و 11 بار قهرمان والیبال ایران بوده است ولی هوادار چندانی ندارد همانطور که تیم فوتبالش نیز تماشاگری ندارد و این موضوع نیز بازمی‌گردد به مسائل اجتماعی.

آن روز سالن نیز به نفع تیم والیبال شهرداری ارومیه بود، تمام حوادث حدود 10 دقیقه بعد از سوت پایان بازی شروع شد وقتی که سالن بازی را برای اهدای مدال‌ها و جوایز آماده می‌کردند و خبرنگاران زیادی نیز هنوز حضور داشتند.

من دیدم که در طبقه بالای سالن پلیس با دو نفر به صورت محدود درگیر شده است و می‌خواهد آن‌ها را ببرد و آن‌ها نیز مقاومت می‌کنند که ماجرا از آنجا شروع شد، حتی بیشتر تماشاگران از سالن تخلیه شده بودند و عده‌ای نیز به طبقه پایین آمده بودند که ناظر بر مراسم اهدا مدال و جام باشند، در فیلمی که بنده از آن واقعه دارم در طبقه بالا جمعیت زیادی وجود ندارد و در فیلم‌هایی که از صحنه‌ها برداشته شده و در آن صحنه که برخی از افراد خاطی عده‌ای را می‌زنند جمعیت چندانی وجود ندارد.

تسنیم:آیا شما شعارهای قومیتی در سالن شنیدید؟

کریم فروزان: واقعیت آن است که در طول بازی چند بار شعارهای دور از شأن شنیده شد اما بحث قومیتی به میان نیامد ولی به هر حال برای همین شعار‌ها از سوی گوینده سالن تذکراتی داده شد.

نظر بنده نیز بر این است که متاسفانه ما تجربه استفاده از تماشاگر را نداریم، بنده در سال 67 تا سال 74 رئیس هیئت والیبال آذربایجان غربی بودم، معتقدم تماشاگران والیبال ارومیه بهترین تماشاگر ایران است برای اینکه مردم ارومیه فهیم هستند، تماشاگران ارومیه از تمام اقشار جامعه شکل می‌گیرند و شامل عده‌ای خاص نمی‌شوند، در سالن والیبال تماشاگرانی از، شخصیت‌ها و نخبگان علمی و فرهنگی، بازاریان، اساتید دانشگاه، معلمان وجود دارند که برخی از آن‌ها از اساتید و معلمان خود بنده بوده‌اند اما با کهولت سنی که دارند باز هم از تماشای والیبال باز نمی‌مانند. بنابراین تماشاگران ارومیه فهیم، اصیل و علاقمند و نیز متشکل از اقشار مختلف جامعه هستند.

متاسفانه برای اداره این تماشاگران کاری انجام نگرفته و امور تماشاگران به دست عده‌ای خاص سپرده شده که احتمالا شعارهای قومیتی را به آن‌ها تزریق می‌کنند.

تسنیم: آیا پلیس لباس شخصی هم در سالن بود؟

کریم فروزان: خیر، من پلیس لباس شخصی مشاهده نکردم، اتفاقاً دیدم که یکی از نیروهای پلیس نیز مضروب شده بود، متاسفانه وقتی پلیس هم مورد ضرب و شتم قرار گیرد خشک و‌‌ تر به پای هم می‌سوزد و همه زیان می‌بینند.

البته قطع یقین در این ماجرا اشکال از طرف برخی نیروهای خاطی بود و استعفای بنده به خاطر اشکال در کار آنها بود چون پلیس وظیفه‌اش ایجاد آرامش و نظم است نه ایجاد درگیری و دعوا.

زمانی که در تالار والیبال تهران، وضع متشنج شد به رئیس فدراسیون والیبال هم توهین شد، شیشه تعدادی از ماشین‌های بیرون ورزشگاه هم شکسته شد، بعداً به ما گفته شد که 7 الی 8 نفر دستگیر شده‌اند.

ما درخواست آزادی دستگیر شدگان را کردیم که این اتفاق نیز افتاد در آخرین لحظه که من با سردار عرب‌سرخی و آقای ضیائی حرف می‌زدیم دیدیم که افسری که سرش نیز خونی بود یک نفر از تماشاگران را دستگیر کرده و می‌آورد که ما نیز با پادرمیانی و وساطت خواستیم که وی را آزاد کرده و ماجرا تمام شود.

بعداً آقای احد یوسفی مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه در تماسی به بنده گفت که دو نفر از تماشاگرانمان نیستند با سردار کرمی دوباره تماس گرفتیم و او پیگیر شد و اطلاع دادند که آن‌ها را پیدا نکرده‌اند.

ظاهر امر این بوده که این دو تماشاچی از ورزشگاه خارج شده و در بیرون از ورزشگاه شیطنت کرده‌اند بنابراین پلیس این دو نفر را دستگیر و به کلانتری منطقه برده‌اند که آقای یوسفی برای آزادی آن‌ها رفته بود به کلانتری و صورتجلسه‌ای جلوی آن‌ها گذاشته بودند که آقای یوسفی هم امضا کرده و موضوع خاتمه یافته بود.

تسنیم:آیا این دو نفر به کلانتری منطقه برده شده بودند یا در یگان ویژه تهران بزرگ بازداشت بودند؟

کریم فروزان: خیر، به کلانتری محل برده شده بودند.

تسنیم:ولی آقای یوسفی در مصاحبه‌ خود در نشست خبری، یگان ویژه تهران بزرگ را به عنوان بازداشت کننده این دو تماشاچی مطرح کردند؟

کریم فروزان: همه این ماجرا در عرض یک ساعت اتفاق افتاد، آقای شهردار در فرودگاه نزد بنده بودند و پیگیر قضیه بودیم و به ما اینگونه گفتند.

تسنیم:صورت جلسه به نفع کسی تنظیم شد؟

کریم فروزان: ساعتی قبل از پرواز، آن‌ دو تماشاچی پیدا شدند، یعنی این اتفاقات در فاصله زیادی از بازی اتفاق نیافتاد و برای ما هم مهم نیست که صورت جلسه چه باشد حتی اگر ما را مقصر عنوان کنند.

البته نباید زحمات پلیس را هم نادیده گرفت این ماجرا توسط یک عده‌ افراد خاطی اتفاق افتاد، بنده نیز بر این موضوع معترض بودم، چون معتقدم جوان هوادار والیبال و اساساً یک تماشاچی جوان بی‌تجربه است و یک خطایی ممکن است بکند ولی وظیفه پلیس ایجاد آرامش، شناسایی و در ‌‌‌‌نهایت دستگیری متهمین و خاطیان است.

بنده بعد از عید با مسئول یگان ویژه و مسئولین فدارسیون جلسه‌ای داشتم که در آن اسناد و فیلم‌های خود را آورده بودند و ما نیز تعدادی محدود فیلم در دست داشتیم.

تسنیم: مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه مدعی هستند که امضای صورتجلسه فقط به خاطر آزادی آن دو نفر بود و اکنون از همین صورت جلسه هم رسانه‌های مختلف و هم فدراسیون می‌توانند علیه ارومیه استفاده کنند خصوصا یکی ار سایت‌ها خبری دو هفته پیش مطلبی با مضمون منتشر کرده که مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه صورتجلسه‌ای را امضا کرده که تایید می‌کند درگیری میان خود هواداران ارومیه با هم بوده است و چنین شائبه‌ای ایجاد شده که رویدادهای مختلف امری از پیش هدایت شده بعضا از سوی خود مسئولین محلی بوده است آیا همینطور است؟

کریم فروزان: اساساً در آن شرایط که همه خسته و کلافه هستند نباید صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شد چرا که به آن‌ها فقط دستور آزادی آن دو نفر داده شده بود مگر در آزادی آن 8 نفر دیگر صورت جلسه امضا شد، ضعف ما این است که صورت جلسات را نمی‌خوانیم.

اما در سوی دیگر ماجرا یقینا آنروز میان تماشاگران ما دعوا رخ داده است، شهرداری نائب قهرمان ایران شده، بنابراین دومین ابهام نیز دور از ذهن است، تیم والیبال شهرداری ارومیه تا فینال بسیار خوب پیشرفت و در فینال به هر دلیلی نتوانست پیروز شود، نوع بازی نیز مهم است، هر ساله پیش از بازی‌های لیگ، فدراسیون والیبال برای برگزاری مسابقات نهایی از تیم‌ها برای جلسه‌ای دعوت می‌کند که مسابقات چگونه برگزار شود در آن موقع تصمیم گیری در مورد نحوه برگزاری بازی‌های نهایی به رای گذاشته می‌شود.

در رای‌گیری که میان 8 تیم انجام شد6 تیم به بازی در تهران و تک بازی بودن آن رای داده و دو تیم که یکی شهرداری تبریز و دیگری شهرداری ارومیه است به بازی رفت و برگشت رای داده بودند.

اما مقرر بود بازی در ورزشگاه 12 هزار نفری و با قابلیت ویدئو چک برگزار شود که متاسفانه به خاطر بازی فوتبال هنرمندان، کف ورزشگاه آزادی را چمن مصنوعی کرده بود‌ند و نتوانستند این زمین را برای بازی والیبال تخلیه کنند و در ‌‌‌نهایت بازی به تالار والیبال فدراسیون انتقال یافت.

بنده خودم به آقای داورزنی رییس فدراسیون والیبال اعلام کردم که باید بازی فینال رفت و برگشت برگزار می‌شد و حتی مجاب کردیم که از امسال اجازه تصمیم‌گیری به تیم‌ها داده نشود و قطعا بازی‌ها به صورت رفت و برگشت باشد.

ما در بازی با میزان مشهد به صورت رفت و برگشت بازی کردیم به صورت 2 از 3 که در قرعه کشی قرعه اول به ارومیه افتاد و یا اینکه گفته می‌شود در شهری بی‌طرف برگزار شود آیا درست است که تهران و ارومیه در اصفهان بازی کند بهترین انتخاب رفت و برگشت بر اساس قرعه‌کشی است که در این صورت نیز به نفع بی‌طرف است البته وقتی بازی‌ها در تهران برگزار می‌شود به نفع ارومیه است چون تعداد زیادی از تماشاگران طرفداران تیم ارومیه در تهران نیز هستند.

تسنیم: آیا تک بازی فینال روشی مصطلح در لیگ‌های معتبر والیبال دنیا است؟

کریم فروزان: شکل بازی به تصمیمات بستگی دارد و می‌تواند در دنیا نیز اینگونه باشد ولی این یک امر مطلق نیست بلکه بهترین راه، بازی رفت و برگشت است.

تسنیم:در لیگ‌های معتبر دنیا به چه صورت است؟

کریم فروزان: بنده اطلاع دقیق در این مورد ندارم ولی به نظرم سیستم اصولی برگزاری مسابقات به روش رفت و برگشت است.

تسنیم:ولی طبق اخبار مختلفی که منتشر شده یک هفته قبل از بازی والیبال چمن مصنوعی ورزشگاه آزادی برداشته شده بود و می‌شد بازی را در این سالن بزرگ برگزار کرد.

کریم فروزان: بنده اطلاعی در این مورد ندارم چرا که به ما اینگونه گزارش کرده‌اند، قطعا فدارسیون برای برگزاری این مسابقه از اداره کل ورزش و جوانان تهران درخواست‌های لازم را کرده که عدم آماده بودن زمین را مطرح کرده‌اند، حال اینکه که موضوع عمدی بوده یا غیر عمدی بنده اطلاعی ندارم و قدرتی برای تحقیق در رابطه با اینکه در تاریخ مورد نظر زمین آماده بوده یا نه را ندارم.

حتی 20 دقیقه ابتدایی بازی نیز از تلویزیون پخش نشد و دلیل نیز قطعی برق سالن بود و بنده نیز اعتراض خود را به رئیس فدارسیون برای این ناهماهنگی اعلام کردم.

به هر حال در ‌‌‌نهایت باید به گونه‌ای رفتار شود که این تجربه بازی به نفع والیبال ارومیه تمام شود و امید است این تهدید به یک فرصت برای والیبال شهرداری ارومیه تبدیل شود.

تسنیم: چه پاسخی برای این دارید که از 2 هزار تماشاچی ارومیه‌ای فقط 500 نفر در ورزشگاه پذیرش شده و چه انگیزه‌ای باید در تماشاچیان وجود داشته باشد که در پایان بازی و حین خروج از ورزشگاه تماشاچیان به تیم حریف حمله ور شده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دهند آیا مظلومیت تماشاچیان ارومیه‌ای در این ورزشگاه دیده نمی‌شود؟

کریم فروزان: صد درصد تماشاچی ارومیه مظلوم بوده است ولی باید به موضوع واقع‌بینانه نگریست، پلیس بی‌دلیل به کسی حمله نمی‌کند، ظاهراً درگیری میان دو تن از تماشاچیان ارومیه بر سر سه پوئن از دست داده توسط شهرام محمودی بود، البته شعار دادن و اعتراض در ورزشگاه امری طبیعی است اما سوال من این است چرا در اجتماع 100 هزار نفری ورزشگاه آزادی این اتفاق نمی‌افتد؟ چرا در میان تعداد کمی از تماشاچیان در بازی والیبال رخ می‌دهد؟

تسنیم:به نظر شما متهم‌های ردیف اول این جریان چه کسانی بودند؟

کریم فروزان: بنده نظرم را در استعفای خود اعلام کردم بنده کسی را متهم نمی‌کنم و امید است این موارد برای بار دوم تکرار نشود.

تسنیم: آیا تماشاچیان و یا کادر فنی تیم‌ها هیچ تقصیری در بروز این اتفاقات نداشتند؟

کریم فروزان: در مسائل اجتماعی هیچ وقت یک نفر مقصر نیست در آنجا هم نیروی انتظامی، هم شهرداری، هم تماشاچی و شاید خود بنده هم مقصر هستم، اولین مصاحبه تلویزیونی توسط شبکه دو سیما با خود بنده بود ولی متاسفانه پخش نشد در این مصاحبه بنده گفتم که چرا نیروی انتظامی تماشاچیان را کتک می‌زند.

اکنون کمیته‌ای تشکیل شده و اتفاقات فینال مورد بررسی قرار می‌گیرد، نیروی انتظامی مدارک خود را ارائه می‌کند فدراسیون نیز مدارک خود را ارائه کرده و نظر نهایی ابلاغ می‌شود و در ‌‌‌نهایت می‌توان گفت قطع یقین تقصیر‌ها از ناحیه یک شخص نبوده ولی به عقیده من سهم عمده اتفاقات از سوی تماشاگر نبود بلکه از سوی مامورین خاطی نیروی انتظامی بود.

انتقادی بر ما نیز وارد است و آنهم ضعف لیدرهای ماست که نمی‌توانند تماشاگر را کنترل و مدیریت کنند، احساس من این است که در برخی شعار‌ها عمدی وجود دارد تا بر اساس آن مسابقات والیبال ارومیه را به حاشیه بکشانند.

قولی از فدراسیون گرفته بودیم که به خاطر بروز این مشکلات قول ما زیر سوال رفت و آن هم این بود که یک هفته از بازی‌های لیگ جهانی در ارومیه برگزار شود ولی با این شرایط خود بنده دیگر پیگیر موضوع نمی‌شوم چرا که اگر در لیگ جهانی کوچک‌ترین تنشی ایجاد شود حتی اگر با پرتاب یک بطری، تیم ملی ایران محروم می‌شود.

تسنیم: ولی ما شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی مختلفی با میزبانی ارومیه بوده‌ایم و تاکنون هیچ اتفاقی از سوی تماشاگران نیافتاده است؟

کریم فروزان: بله همین‌طور است ولی شرایط کنونی بعد از اتفاق اخیر فرق می‌کند بنده در هیچ کجای دنیا تماشاگری به این کیفیت و سرزندگی ندیده‌ام.

تسنیم:فدراسیون جهانی والیبال به سبب فهیم بودن تماشاگران ارومیه‌ای به این شهر عنوان عشاق والیبال نهاده‌ است.

کریم فروزان: معتقدم تماشاگران حقیقی والیبال در ارومیه هیچ وقت به دنبال تنش و شعارهای نامناسب نیستند.

ما می‌توانیم حرف اول را در والیبال بزنیم و این اتفاق افتاده، چرا که اکنون 5 نفر بازیکن در تیم ملی داریم ما اکنون کلاس‌های استعدادیابی را آغاز کرده‌ا‌یم و در مرحله نخست 100 نفر را شناسایی کرده‌ایم.

تسنیم:استعفایتان به کجا رسیده آیا با آن موافقت شده است؟

کریم فروزان: موافقت یا عدم موافقت استعفای بنده با آقای داورزنی و فدراسیون والیبال مربوط نیست، البته وی اولین کسی بود که گفت با این استعفا مخالفت می‌کند، می‌دانید که هیئت‌های ورزشی نهادهای غیر دولتی محسوب می‌شوند و دارای مجمع بوده و انتخابات برگزار می‌کنند و اعضای 17 گانه این مجمع باید استعفای مرا مورد پذیرش قرار دهند، بنده درخواست کرده‌ام ولی آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند چون نمی‌خواهند این اتفاق بیافتد در این جریان اداره ورزش و جوانان یک عضو و فدراسیون عضو دیگری است و بقیه اعضای مجمع نیز نماینده ورزشکاران، داوران و مربیان و روسای هیئت‌های شهرستانی هستند و اساساً استعفای بنده به نشانه اعتراض به آن اتفاقات بود.

تسنیم:بعد از استعفای شما برخی از اعضای شورای شهر ارومیه مثل آقای رسول اصغرزاده مدعی شدند که استعفای شما سیاسی بوده، آیا همینطور است؟

کریم فروزان: استعفای سیاسی به چه معناست؟

تسنیم: اینکه شما در انتخابات آتی مجلس از این استعفاء بهره‌برداری سیاسی خواهید کرد.

کریم فروزان: آقای اصغرزاده دوست دوران بچگی بنده بوده و ما از سال‌ها پیش هم محله بودیم ولی در این مورد بی‌انصافی کردند، بنده 20 سال بود که در ارومیه نبودم و در هر بار آمدنم به این شهر گفته شده که با هدف انتخابات آمده‌ام ولی به صراحت اعلام می‌کنم که در انتخابات آینده مجلس به عنوان کاندیدا حضور نخواهم داشت.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon