خطرات در کمین دو سوم جمعیت جهان که تا ۳۵ سال آینده شهرنشین می‌شوند

خطرات در کمین دو سوم جمعیت جهان که تا 35 سال آینده شهرنشین می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تا ۳۵ سال آینده دو سوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد نسبت به خطرات و بلایا در مناطق شهری هشدار داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سید امیرمحسن ضیایی در کنفرانس بین‌المللی کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری، اظهار داشت: این هفته ما گردهم آمدیم تا با بحث و گفت‌وگو به راه‌هایی جهت آمادگی مؤثرتر برای پاسخگویی به یکی از بزرگترین چالش‌های ملت‌ها و جوامع دست یابیم، رشد شهرنشینی و تغییر آب و هوایی دو رویداد بسیار مهم در قرن 21 است. 

وی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ بشریت در سال 2008 میانگین جمعیت ساکنین شهرها و نواحی شهری از جمعیت روستایی پیشی گرفت در حال حاضر 53 درصد از جمعیت جهان در نواحی شهری زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود تا سال 2050 این رقم به میزان 75 درصد افزایش یابد.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: رشد سریع و اقلب بدون برنامه شهرنشینی، توسعه اقتصادی-اجتماعی ملت‌ها و جوامع را مختل کرده است و ایجاد آسیب‌پذیری بیشتر شده است و از عوامل اصلی مخاطره‌آمیز است که منجر به فجایای گسترده می‌شود.

ضیایی بیان داشت: تاریخچه سوانح مهم در سالهای اخیر همچون زلزله هاییتی درسال 2010، سونامی و زلزله فوکوشیما درسال 2011، توفان هایان درفیلیپین درسال 2013، و زلزله اخیر ویرانگر نپال تنها نمونه‌هایی از این موضوع هستند که چگونگی سوانح و خطرات شهریبه ما نشان می‌دهد به شکل فزاینده‌ای حیات و اموال جوامع و کشورها را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: خطرات شهری تنها محدود به کشورهای درحال‌توسعه یا کمترتوسعه‌یافته نیست. اما حتی توسعه یافته‌ترین کشورها و شهرها در معرض خطر سوانح هستند و در حال حاضر بسیاری از ابتکارات و برنامه‌های کاهش خطرپذیری شهری در شهرهای مختلف کشورهای توسعه یافته درحال اجرا است.

رئیس جمعیت هلال احمر عنوان کرد: جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر همواره در شهرها حضور دارند و پیشگام مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری شهری هستند اما با توجه به افزایش پیچیدگی مفهوم شهرنشینی ما ناچار به بالابردن ظرفیت‌های عملیاتی و سازمانی خود به منظور افزایش کارآمدی و تأثیرگذاری فعالیت‌هایمان برای کمک به آسیب‌پذیرترین افراد و کسانی که تحت تأثیر سوانح در شهرها قرار گرفتند هستیم.

ضیایی گفت: براساس نقش معین جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر نسبت به مقامات دولتی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر با هماهنگی و حمایت های فدراسیون بین‌المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر قادر خواهند بود تا مکمل تلاش‌های مقامات دولتی و شهری برای کاهش خطرپذیری سوانح در شهرها و نواحی شهری باشد. 

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon