بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ درصد کاهش یافته است

بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد 22 درصد کاهش یافته است

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده از ۱۳ ایستگاه باران سنجی میزان بارش در این استان ۴۱۷ میلی‌متر است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد کاهش دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، علی لطفی در شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بارش باران در این استان در دراز مدت کاهش 31 درصد را نشان می‌دهد.

وی از کاهش 80 میلیون‌متر مکعب ورود روان‌آب به سد کوثر گچساران خبر داد و افزود: در حالی که سال گذشته سد شاه قاسم یاسوج سرریز آب داشت ولی امسال 2 میلیون متر مکعب ذخیره دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نسبت به خشک شدن سفره‌های زیرزمینی هشدار داد و گفت: باید از هم اکنون با تشکیل شورای حفاظت آب در این استان بفکر تدابیر لازم و چاره‌اندیشی باشیم.

لطفی با اشاره به ضرورت جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز در این استان، ابراز کرد: جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای است و در زمینه سال گذشته 53 مورد شناسایی و پلمپ شدند.

وی با اشاره به اینکه هزار و 573 حلقه چاه برق دار و مجاز در این استان وجود دارد، گفت: با همکاری شرکت توزیع نیروی برق 425 مورد آن به کنتور هوشمند برق و آب مجهز شدند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال 140 مورد دیگر نیز اضافه می‌شود.

لطفی با اشاره به اینکه چاه‌های فاقد پروانه براساس قانون تعیین تکلیف می‌شوند، اظهار داشت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده چاه های آبی دیزلی برقدار به کنتورهای هوشمند آب و برق مجهز می‌شوند.

وی بیان کرد: کنتورهای هوشمند آب و برق پس از نصب بر روی چاه‌های کشاورزی، با ‌قابلیت اندازه‌گیری همزمان میزان برق و آب مصرفی این امکان را فراهم می‌سازند تا با تحویل حجمی آب مطابق با پروانه بهره برداری صادره،‌ از برداشت بی رویه و غیر مجاز منابع آبی توسط چاه های دارای پروانه بهره‌برداری جلوگیری و نظارت ها نیز افزایش یابند.

لطفی خاطرنشان کرد: کنترل از راه دور میزان مصرف کشاورزا، جلوگیری از برداشت بی رویه آب، کنترل مصرف در ساعت مصرف بالا و بررسی جریان و لتاژ چاه کشاورزی از جمله مهمترین اهداف نصب کنتورهای هوشمند آب و برق است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت تشکیل خانه کشاورز جهت صرفه جویی آب در بخش کشاورزی در این استان، افزود: ضروری است از پساب فاضلاب همچون سایر کشورهای دنیا برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده شود.

انتهای پیام/ ب
 

 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon