دام‌های سنگین خراسان جنوبی واکسیناسیون می‌شوند

دام‌های سنگین خراسان جنوبی واکسیناسیون می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: نخستین مرحله مایه‌کوبی دام‌های سنگین خراسان جنوبی علیه بیماری تب برفکی از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا رفیعی‌پور صبح امروز در حاشیه آغاز طرح مایه‌کوبی دام‌ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 30 هزار و 200 رأس دام سنگین صنعتی و روستایی در استان وجود دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‎شود در این مرحله از طرح حدود 30 هزار راس دام با همکاری بخش خصوصی تحت پوشش واکسن تب برفکی قرار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: مدت زمان اجرای طرح تب برفکی 20 روز کاری است که به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری و همچنین افزایش درصد پوشش مایه‌کوبی دام‌ها، مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای در زمان اجرای طرح تشدید شده و نقل و انتقال دا‌م‌ها محدود شده و از تردد دام‌هایی که تحت پوشش واکسن مذکور قرار نگرفته باشند، جلوگیری می‌شود.

رفیعی‌پور همچنین با تاکید بر اینکه مردم باید توصیه‌های بهداشتی بازرسان دامپزشکی را جدی بگیرند، افزود: شهروندان با مشاهده هر نوع فرآورده خام دامی تغییر شکل یافته یا شرایط نگهداری غیر مناسب را سریعا به شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

وی افزود: با توجه به شروع فصول گرم سال و امکان آلودگی و فساد پذیری بالای فرآورده‌های خام دامی از تولید تا مصرف، کارشناسان شبکه در بازدید و نظارت‌های صورت گرفته شرایط ظاهری و روش مناسب نگهداری مواد غذایی با منشاء دامی را مورد توجه ویژه قرار می‌دهند.

وی گفت: واحدهای مجاز عرضه و نگهداری گوشت قرمز، ماهی، مرغ، آلایش دام و طیور به اشکال منجمد و تازه را باید در یخچال و سردخانه‌های مناسب نگهداری فرآورده‌های خام دامی از نظر برودت و دما قرار دهند و مواد غذایی بسته بندی شده و هر نوع فرآورده‌های خام دامی باید با رعایت زنجیره سرد جابه‌جا شده و بلافاصله در مکان‌های نگهداری مناسب تخلیه شود و برابر ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی فرآورده‌های خام دامی تازه در دمای 4 تا صفر درجه سانتیگراد و منجمد در دمای منفی 18 درجه سانتیگراد باید به مصرف کنندگان عرضه شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنبوی بیان کرد: توصیه می‌شود شهروندان در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی شرایط نگهداری، مشخصات روی بسته بندی و شکل ظاهری آن را به دقت بررسی کرده و همچنین تهیه تخم مرغ نشانه‌دار و گوشت قرمز ممهور به مهر دامپزشکی تضمین کننده سلامت فرآورده‌های خام در تمامی ایام و فصول گرم و سرد سال است.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon