قدرت باروری مجدد افرادی که وازکتومی کردند به مرور زمان کاهش می‌یابد

قدرت باروری مجدد افرادی که وازکتومی کردند به مرور زمان کاهش می‌یابد

خبرگزاری تسنیم:استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هر چه از زمان وازکتومی بگذرد شانس باروری کمتر می‌شود، گفت: «خوشحالم که در طول دوران طبابتم حتی یک مورد هم وازکتومی نداشتم».

محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه برخی در ابتدا برای کنترل جمعیت کشور، توبکتومی را به مسئولان نظام پیشنهاد می‌کردند به این بهانه که می‌توان با IVF آن را برگرداند، اظهار داشت:‌ با IVF می‌توان باروری را به خانمی که توبکتومی کرده برگرداند، اما اولاً شانس باروری وی تا 40 درصد است و ثانیاً بالای 10 میلیون تومان هزینه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 12 روش برای پیشگیری از بارداری داریم تصریح کرد: این دو روش پیشگیری از بارداری یعنی توبکتومی و وازکتومی روش دائمی است و این مردم هستند که باید در این زمینه دقت کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این کار نیاز به بستری و هزینه دارد، یادآور شد:‌ عمل جراحی بازگشت به حالت قبل از وازکتومی به‌خلاف اصل این جراحی که ظرف 20 دقیقه انجام می‌شود، کار بسیار ظریفی است و حدود یک ونیم تا دو ساعت زمان می‌برد؛ همچنین برگشت‌پذیری 60 تا 80 درصدی دارد، اما قدرت باروری فرد بعد از بازشدن لوله‌هایش بین 30 تا 67 درصد است.

رزاقی با بیان اینکه هر چه از زمان وازکتومی بگذرد شانس باروری کمتر می‌شود، ادامه داد:‌ به مرور زمان به علت افزایش فشاری که به بیضه‌ها می‌آید، مجاری اسپرم‌ساز دچار اختلال می‌شوند و اسرم توانایی باروری را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه افرادی که برای جلوگیری از بارداری می‌خواهند به وازکتومی روی بیاورند بهتر است از این روش صرف‌نظر کنند و به 12 روش دیگر روی بیاورند خاطرنشان کرد: برای انجام عمل برگشت‌پذیری از وازکتومی باید درنظر داشت که اگر مدتی که فرد وازکتومی کرده است کمتر از سه سال باشد، بعد از عمل 77 درصد قدرت باروری خواهد داشت و اگر بیش از 15 سال باشد حدود 33 درصد است به شرط اینکه توسط پزشک مجرب انجام شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «خوشحالم که در طول دوران طبابتم حتی یک مورد هم وازکتومی نداشتم».

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon