احتمال کاهش تنش لهستان ــ روسیه با انتخاب «اندری دودا»


احتمال کاهش تنش لهستان ــ روسیه با انتخاب «اندری دودا»

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور جدید لهستان وعده داده برای کاستن از تنش با روسیه گام بردارد، چرخش چشمگیر در سیاست خارجی ورشو دور از انتظار می‌نماید؛ اما به نظر می‌رسد دودا رویکرد محتاطانه‌تری در قبال تقابل میان روسیه و غرب اتخاذ کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی الوقت، دور اول انتخابات ریاست جمهوری لهستان در  ١ مه (٢١ اردیبهشت) برگزار شد که طی آن آندری دودا نامزد محافظه‌کار انتخابات ریاست جمهوری و برونیسلاو کوموروفسکی رییس جمهوری فعلی لهستان، بیشترین آرا را کسب کردند. در دور نخست انتخابات دودا نامزد چهل و سه ساله محافظه کاران ٣٤.٥ درصد و کوموروفسکی ٣٣.١ درصد آرای رأی دهندگان را به دست آوردند. به‌دلیل عدم کسب اکثریت آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم انتخابات آندری دودا، رقیب خود برونیسلاو کوموروفسکی را شکست داد. نامزد حزب محافظه‌کار، در این دور از انتخابات، ٥٣ درصد از آرا را از آن خود کرده، در حالی که رئیس جمهوری پیشین این کشور، تنها ٤٧ درصد از آرا را کسب کرده است. این در حالی بود که نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از این بود که کوموروفسکی شصت و دو ساله با قاطعیت در انتخابات پیروز خواهد شد. وی پنج سال قبل و پس از درگذشت لخ کاچینسکی رییس جمهوری پیشین لهستان در حادثه سقوط هواپیما به ریاست جمهوری رسید.

آندری دودا در نخستین نطق خود پس از اعلام نتایج، با تشکر از تمامی هواداران و اعضای کارزار انتخاباتی گفت: «هزاران و میلیون‌ها نفر بی‌نام‌ونشان مرا همراهی کردند. مطمئن هستم که همراه با یکدیگر می‌توانیم کشورمان را به پیش ببریم. کار بزرگ و دشواری در پیش داریم و هیچ‌کس نمی‌تواند به‌تنهایی از پس آن بربیاید. حتی می‌توانم بگویم که رئیس جمهوری و دولت نیز نمی‌توانند به‌تنهایی کاری انجام بدهند، حتی اگر به بهترین نحوی با هم همکاری کنند بدون حمایت جامعه و مردم کاری از پیش نمی‌رود».

برونیسلاو کوموروفسکی، نامزد شکست خوردۀ این انتخابات نیز، پیروزی رقیب خود را نتیجۀ تصمیم شهروندان دانست و گفت: «شهروندان لهستان آزاد و دموکراتیک تصمیم خود را امروز اعلام کردند. معنای دموکراسی یعنی اینکه یک نفر نه تنها باید رأی دهندگان را به رسمیت بشناسد بلکه باید به رای آنها نیز احترام هم بگزارد. به همین دلیل من به آقای آندری دودا پیروزی در این انتخابات را تبریک می‌گویم».

پیروزی غیرمنتظره دودا نخستین موفقیت عمده محافظه کاران در انتخابات، در طول حدود یک دهه است. در واقع نتیجه این انتخابات شکستی سنگین برای حزب حاکم برنامه مدنی به شمار می‌رود و رقابت در انتخابات پارلمانی سال جاری را برای این حزب طرفدار همگرایی بیشتر با اتحادیه اروپا دشوارتر از قبل می‌کند. اگرچه موفقیت‌های اقتصادی دولت لهستان در سالهای اخیر زمینه محبوبیت حزب حاکم و رییس جمهوری را فراهم کرده بود اما ناکامی اقشار آسیب پذیر در برخورداری از این موفقیت‌ها موجب شد نامزد حزب مخالف با وعده بهبود شرایط اقتصادی و کاهش مالیات‌ها، آرای بیشتری را به خود اختصاص دهد.

بر این اساس رییس جمهوری محافظه‌کار لهستان جای خود را به رقیبش که رویکرد محافظه کارانه‌تری دارد، می‌دهد. به نظر می‌رسد که با توجه به رویکرد محافظه کارانه رئیس جمهوری جدید، وی قصد ندارد همچون گذشته در جهت افزایش تنش با روسیه گام بردارد، چرا که پیش از این کوموروفسکی تلاش زیادی برای همگرایی بیشتر با اتحادیه اروپا کرد؛ رویکردی که عملاً موجب شد بحران اوکراین به تنش در روابط ورشو و مسکو نیز دامن بزند. در همین راستا دودا در رقابت‌های انتخاباتی وعده داده به‌دلایل امنیتی و اقتصادی، برای کاستن از تنش با روسیه گام برمی‌دارد. در مجموع هرچند با به قدرت رسیدن آندری دودا، چرخش چشمگیر در سیاست خارجی ورشو دور از انتظار می‌نماید؛ اما به نظر می‌رسد رییس جمهوری جدید رویکرد محتاطانه‌تری در قبال تقابل میان روسیه و غرب اتخاذ کرده و بدین طریق مانع از آن شود که منافع ملی لهستان قربانی رقابت میان این دو رقیب شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان