نیازمند برنامه درازمدت برای اشتغال و حمایت از معلولان هستیم

نیازمند برنامه درازمدت برای اشتغال و حمایت از معلولان هستیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه اگر ارگانی، نیرویی خواست معلولان می‌توانند در این خصوص اقدام کنند و بهزیستی مکلف به پیگیری برای مطالبات آنهاست، گفت: نیازمند برنامه درازمدت برای اشتغال و حمایت از معلولان هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، انوشیروان محسنی بندپی در برنامه صبح با خبر رسانه ملی در خصوص حمایت از حقوق معلولان اظهار داشت: سازمان بهزیستی باید نسبت به توانمند سازی و شناسایی معلولان اقدام کند و معلولان نیز خود را به بانک اطلاعات جامع مجهز کرده و پیگیر مطالباتی از جمله موضوعات تحصیلی و توانمندسازی خود باشند.

وی با بیان این‌که ما در سازمان بهزیستی بانک اطلاعات داریم ولی به جزئیات مجهز نیست، گفت: باید بانک اطلاعاتی ما تقویت شود تا بهانه دست دستگاه‌های اجرایی ندهیم. همچنین باید موضوع ارتقای مهارت علمی و دانش را در میان معلولان افزایش دهیم که نگاهی جدید در سازمان بهزیستی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: اعتقاد داریم نیازمند برنامه درازمدت از سوی دستگاه‌ها و همچنین از سوی سازمان خود برای اشتغال و حمایت از معلولان هستیم. در واقع نه تنها قانون دائمی بلکه در برنامه ششم نیز باید موضوع معلولان مدنظر قرار گیرد.

محسنی بندپی عنوان کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان بدون کم و کاست به شکل کارشناسانه و مطالب مطرح شده از سوی انجمن علمی معلولان مصوب شد ولی باید در قالب قانون دائمی درآید تا راه فرار برای دستگاه‌های اجرایی را در خصوص اشتغال معلولان ببندیم.

وی افزود: در سال 94 برای دستگاه‌های اجرایی ردیف استخدامی در نظر گرفته شد که 3 درصد برای معلولان است و امیدواریم سهمیه 5 درصدی آن مصوب شود؛ همچنین باید در این زمینه بگویم اگر ارگانی نیرویی خواست معلولان نیز می‌توانند در این خصوص اقدام کنند ولی سازمان بهزیستی مکلف است که پیگیری‌های لازم در خصوص مطالبات معلولان را به شکل قانونی پیگیری کند. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این‌که برای معلولان در روستاها نیز اقدامات و حمایت‌های لازم صورت گرفته‌ است، گفت: در خصوص قانون پیش از موعد بازنشستگی که به 30 سال تبدیل شده است دستگاه‌های دولتی که مشمول خدمات تأمین اجتماعی می‌شوند این موضوع را اجرا می‌کنند و نهادهای غیردولتی مانند تأمین اجتماعی که مرخصی زایمان را در دستگاه خود عملیاتی نکردند در این خصوص کم لطفی کرده و این امر را اجرایی نکردند.

محسنی بندپی با بیان این‌که کم لطفی و عدم اجرای قانون فوق از سوی برخی دستگاه‌ها به چشم می‌خورد که سازمان بهزیستی در قانون جدید و طی بازنگری که صورت گرفته است مکلف است که در این زمینه ورود کرده و در بحث حمایت حقوقی و قضایی معلولان و مطالبات آنها پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: در خصوص شهریه دانشگاه معلولان باید بگویم قانون مشخص کرده که شهریه دانشگاه تمام معلولان توسط سازمان بهزیستی پرداخت شود. در واقع ردیف اعتباری برای سازمان بهزیستی در نظرگرفته شده است همچنین در خصوص تسهیلات لازم و مربوط به معلولان نیز مدنظر قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: به برخی از دانشگاه‌ها که بدهکار بودیم تصمیم گرفتیم که بازپرداخت داشته باشیم تا مشکلات معلولان کاهش یابد و در زمینه شهریه دانشگاهی آنها کمک کنیم؛ برای معلولانی که طی رقابت توانسته‌اند در دانشگاه سراسری شرکت کنند نیز به جای شهریه دانشگاه حمایت‌های مادی و معنوی درنظر خواهیم گرفت که این موضوع در حال بررسی است.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی شهریه دانشگاه آزاد معلولان را به عنوان مشوقی برای آنها پرداخت خواهد کرد، افزود: در خصوص حمایت بیمه‌ای سازمان بهزیستی طبق قانون جدید که در فصل سوم موضوع حمایت بیمه‌ای و توانبخشی معلولان را مطرح کرده وظایف خاص خود را دارد. در حقیقت در قانون گذشته ردیف اعتباری برای بیمه تکمیلی آنها درنظر گرفته شده بود که اکنون در قانون جدید نه تنها بیمه تکمیلی بلکه بیمه پایه آنها مدنظر قرار گرفته است و سازمان بهزیستی مکلف است نسبت به تمام کسانی که نیازمند خدمات تخصصی هستند آنها را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: کمک برای تجهیزات درمانی معلولان نیز از مواردی است که در قانون جدید پیش بینی شده چرا که تهیه وسایل و تجهیزات برای معلولان خود یک الزام است؛ در خصوص خودمراقبتی و وجود پرستار برای معلولان در روستا نیز ما اقدامات لازم را پیش بینی کردیم که در قانون آمده است. در حقیقت این موضوعات خود باعث نشاط و شادابی معلولان خواهد شد.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon