صنعت خودرو و آفت‌های مخرب این سرمایه ملی

صنعت خودرو و آفت‌های مخرب این سرمایه ملی

خبرگزاری تسنیم:نقش برجسته‌ی صنعت خودرو در اقتصاد کلان کشور از دید تحلیلگران غربی دور نمانده و تحریم صنعت خودرو کشور در کنار پول ملی، بعنوان بارز ترین مصداق "آفت برونی" این سرمایه کشور، نمود پیدا کرد .

ایران عزیز، این نگین خاورمیانه از دیرباز زادگاه و مهد پرورش شیر زنان و دلیرمردان پارسی بوده که در توصیفشان همین بس که تاریخ ساز  شده اند و فرهنگ پرور .هرآنچه جفا بر این ملت و کشور گذشته،  نتوانسته درخشش نام "ایران" را در شناسنامه گیتی و تاریخ جهان محو نماید و هنوز در مدارس و دانشگاههای سراسر جهان، تاریخ این سرزمین تدریس میشود. از حمله اسکندر گرفته تا یورش مغول و در عصر حاضر جنگ هشت ساله و اعمال تحریم های بین المللی و هجمه و فشار غرب و شرق، شاید توانسته باشد به بخشی از دارایی های مادی ما، لطمه وارد کند ولی هرگز نمیتواند دارایی‌های معنوی این ملت را به تاراج ببرد. چراکه این دارایی ها در جان و دل و فکر و روان ملت جای دارند وسرمایه هایی نیستند که با جنگ و غارت و فشار و تهدید به یغما بروند یا سیل و زلزله  و سایر حوادث تخریبشان نماید. آفت برونی این سرمایه های معنوی سلسله اقداماتی است که به "جنگ نرم" معروف شده و آفت درون آنها، تخریب داخلی، خود باختگی و افتراق و انشقاق بخش های مختلف هویت ملی ماست و البته این دو آفت در برخی حوزه ها مکمل یکدیگرند!

آنچه در سالهای اخیر بیشتر مورد بحث و تحلیل قرار گرفته شیوه های مقابله با آفت های برونی سرمایه های معنوی کشور بوده است و به نحوی از آفت های درونی این سرمایه ها غافل شده ایم . هنوز دیر نیست !  هنوز "ملیت" مایه مباهات " ملت " است! چندی است  این سرمایه ملت گرفتار آفت درونی شده است، بی توجهی به این حقیقت، اثرات مخرب  و جبران ناپذیری به بارخواهد آورد."تولید ملی" به نوعی هم سرمایه مادی کشور است هم سرمایه معنوی این مرز و بوم.

این سرمایه به حمایت ملت نیاز دارد .اشتغال ، رفاه عمومی، ثروت آفرینی و غرور ملی تنها بخشی از دستاوردهای رشد صنایع مولد داخلی است و البته تخریب صنعت داخلی، عکس این دستاوردهارا سبب خواهد شد.

درمیان صنایع داخلی ، "صنعت خودرو"  دارای سهم حدودا 4 درصدی از تولید ناخالص ملی کشور و 20درصدی  از ارزش افزوده کل صنایع میباشد. در بخش اشتغال نیز به طور مستقیم (شامل خودرو سازی و زنجیره تامین) حدود 700 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و غیر مستقیم ( شامل صنعت حمل و نقل، تعمیرگاهها، لوازم یدکی، خدمات اتوموبیل و..)  بیش از 2 میلیون نفر اشتغال زایی داشته است. ولی به دلایلی که تحریم ها در راس آنها بود و مجال پرداختن به سایر موارد در مرقومه حاضر نمیگنجد، دچار ضعف و افول نسبی گردیده است.

نقش برجسته‌ی این صنعت در اقتصاد کلان کشور از دید تحلیلگران غربی دور نمانده و تحریم صنعت خودرو کشور در کنار پول ملی، بعنوان بارز ترین مصداق "آفت برونی" این سرمایه کشور، نمود پیدا کرد . متاسفانه  تخریب خواسته یا ناخواسته صنعت خودرو در افکار عمومی داخلی و ایراد هجمه و حملات همه جانبه علیه این صنعت در کمال ناباوری، در داخل کشور بدلائلی که در یادداشتهای بعدی تحلیل خواهد شد ، از مصادیق بارز آفت های درونی این سرمایه ملی است که باتوجه و برخورد آگاهانه آحاد ملت و مسئولین قابل مهار و اصلاح میباشد.

به امید روزی که صنایع داخلی و به طور اخص صنعت خودرو کشور مورد توجه و حمایت ملت و مسئولین قرار گیرد.

محبی نژاد  ( دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو )

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه